Lys lager, gjæringsforløp?

Varan

 
For en uke siden brygget vi vår første Lager. Etter å ha lest gjennom diverse tråder om dette ølet følte vi ganske forberedt på hva vi kunne forvente oss under gjæringsprosessen.

Så overraskelsen var stor da jeg sjekket SG i dag og fant denne til 1.014, etter bare en uke. OG var 1.052.

Pitchet på 7-8 grader og lot den stige til 10 grader der den blir holdt stabil. Regulerer med en BrewPi slik at jeg kan se at det har gått rett for seg.

Planen var å holde den på 10 grader i 15-17 dagen for så å gi den en diacetylrest ett par dager, men det har vel ingen hensikt nå da det ikke kan være mye gjærbart sukker igjen?

Er jeg helt på bærttur her eller har dette gjæringsforløpet gått alt for fort?
 
Du har hatt et ganske vanlig gjæringsforløp. Dersom du gjør jobben din skikkelig, og tilsetter nok gjær i gode forhold så hører det til sjeldenhetene at primærgjæring tar tre uker, lager eller ei. Ønsker du å gjøre en diacetyl-hvile må som du sier dette gjøres mens det enda er arbeid igjen for gjæren. Men, dersom det ikke er noe diacetyl å spore klarer du deg fint uten. Smak.

Personlig måler jeg ofte SG på lager, og tar opp temperaturen når jeg er forbi halvveis til FG. Dette gir et raskt og fint gjæringsforløp, og har hittil vært diacetyl-fritt for meg. Eksempelvis, hvis OG er 1.050, og forventet FG er 1.010, øker jeg tempen på STC når SG er under 1.030, typisk etter 4-5 dager.
 
Takk for svar.

Da vet jeg det, det tar altså ikke 3-4 uker:)
og slår jeg til ro med at dette kan bli ett bra øl.

Smakte på det og ingen usmaker som jeg kunne kjenne.
Overpitchet vel ca 10% med WLP833.
 
hehe ja den hadde jeg ikke lest, antagelig pga "Hurtigbrygging.." og dette skulle brygges etter tradisjonelle metoder.
Men skal nå helt klart leses ...
 
Tilbake
Topp