Lyst til å utvide, men hvor skal jeg begynne?

Pr i dag har jeg en BB30 v3, og ei pumpe fra beerbrew og en 24l krabbekjele og gassbrenner til å varme skyllevann i og det er vel det.
Har fått skikkelig sansen for ølbrygging, så dette skal jeg fortsette med og må jo utvide etter vært.

Kommer til å ta det gradvis, så da er det jo det med å finne det som jeg kommer til å fortsette å bruke og bygge videre på.

Oppsett med tre kjeler virker som noe jeg har lyst å ende opp med. Har sett på Gahr sitt bryggeri og det frister med noe slikt.

Så spør egentlig etter råd om hva jeg bør kjøpe først, og hva som er mindre viktig og kan vente. Dere som er mer drevne i dette enn meg har sikkert noen erfaringer på dette.

Nå brygger jeg 20-25l batcher og tapper på flasker (allerede lei! så må vel ha fat etter hvert. Aner ikke hva jeg trenger her egentlig. Og heller ikke sett på det så mye enda.) Heller lage godt øl forst og så ta forenkling etterpå.

Kommer vel til å gå for en boilermakerkjele og autosparge til mesking og så koke i BB30 til å begynne med.  Er da litt usikker på hvilket volum, for har en anelse om at jeg med tiden kanskje vil brygge litt større batcher selv om jeg nå liker å prøve en masse forskjellig øl. Så om jeg vil brygge 40-50l senere bør jeg da ha 20 gallon kjelen, eller kan jeg bruke en mindre?
Ang Boilermaker, er falsk bunn det samme som silbunn? Og det røret som går under silbunnen må jeg ha det ekstra eller følger det med?
Ny meskekjele er vel litt priotert for meg tror jeg da jeg ønsker å kunne meske med mer en 6 kg malt uten å få elendig utbytte som jeg gjør nå. Med 7 kg så ender jeg opp med rundt 18l i til gjæring. 6Kg går fint i BB30, men er en grense som går der.

- Ang slanger og kraner. Bør jeg kjøpe dette av type rustfritt som på beerbrew, eller duger "Biltema" greier. (Og er det ventiler i de hunnkoblingene på beerbrew, eller må jeg ha kuleventil der også?)
- Induksjonsplate til Boilermaker? Så noen har nevnt en 2KW fra Jula, men fant bare en 1,8KW på nettsida. Holder evt denne?
- Styring av meske temp. Greier jeg meg med en UT-200 eller bør jeg ha PID? Jeg er ikke glad i å skru på elektronikk så betaler heller litt for å slippe akkurat det.
- Anbefalinger til ei bedre pumpe som jeg kan whirlpoole med også.

Ble sikkert mye ramling detta, har sett en del rundt på forumet etter ideer og slikt, men er så mye info begge veier så blir usikker på hvor jeg skal begynne og vil prøve å unngå å gjøre så mye bomkjøp :)

Takker for alle gode innspill =)
 
Jeg har vel bygget om/oppgradert mer enn gjennomsnittet :)
Har du kunskaper og verktøy, bygg av varmtvannsberedere først som sist :)
Har man ikke det, er store kjeler dyre, men en nødvendighet. Kjøp da større enn du tror du trenger :)
 
Koblinger...
Egentlig to alternativer, der begge er like bra, men forskjellige.
Triclamp. Kjønnsløse og hygieniske veldig sikkre og bra.
Hurtigkoblinger, raske å bytte om på, ikke så hygieniske, og ikke kjønnsløse. :)
 
Takk for tips!

Heh. Større er bedre eh? ;)
Synes kanskje varmtvannsberedere kanskje blir vel stort? Kan jo alltids få plass i garasjen om jeg hiver ut bilen..... ::)

Triclamps har jeg ikke hørt om før, skal sjekke litt opp på de ja så fint ut det første jeg fant på google om de. Dyre?
 
Brygger i Brattberg kompaktbrygger, ikke ulik bb30. Med vasking etc går det ca 7 timer på et brygg. Varmer skyllevann i en 30-liters alu-gryte jeg fant på loftet mitt:)
For en ukes tid siden slo det meg at jeg kunne meske to ganger i Brattbergen, og koke første batchen i alu-gryta og andre i Brattbergen. Som tenkt så gjort. Nå brygger jeg 50 liter på 9 timer i stedenfor 25 liter på 7 timer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har også en BB30 som begynner å bli litt liten. Hvor blir det av alt ølet???

En oppgradering jeg har tenkt på som gir dobbel mengde og allerede er nevnt her, er å kjøpe en ekstra kjele på 30 liter + en varmekilde.
Meske halvparten av batchen i BB30, tømme over i kjelen og start koking.
Start ny mesking i BB30 med vann som allerede er varmet opp til mesketemp i kjelen.

Det eneste som stopper meg er at jeg har en mistanke om at jeg behøver en ekstra kurs i sikringsskapet for å klare å kjøre BB30 i tillegg til et par tusen watt til den andre kjelen.

Men ellers så er det en enkel og billig oppgradering.
 
Jeg har strøm nok, så det kostet meg bare 200 kr til en 2kW kervelplate på finn.no, og en ny 16 liters gryte for skyllevann (399).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mulig eg har skumma litt for fort, men trur ikkje nokon har nevnt det.

Gjæring.

Magnetrører + kolbe(r) til å lage starter.
Oksygeneringsutstyr (rein O2 + utstyr til å tilsette/måle i vørteren)
Temperaturkontroll under gjæring (typisk kjøleskap + STC1000)
 
Amarillo skrev:
Jeg har også en BB30 som begynner å bli litt liten. Hvor blir det av alt ølet???

En oppgradering jeg har tenkt på som gir dobbel mengde og allerede er nevnt her, er å kjøpe en ekstra kjele på 30 liter + en varmekilde.
Meske halvparten av batchen i BB30, tømme over i kjelen og start koking.
Start ny mesking i BB30 med vann som allerede er varmet opp til mesketemp i kjelen.

Det eneste som stopper meg er at jeg har en mistanke om at jeg behøver en ekstra kurs i sikringsskapet for å klare å kjøre BB30 i tillegg til et par tusen watt til den andre kjelen.

Men ellers så er det en enkel og billig oppgradering.

har vel 16A på kjøkkenet, har gått greitt bortsett fra når madammen skulle steike pizza i ovnen samtidig da gikk sikringa.
Når våren kommer flytter jeg nok brygginga ut i garasjen eller terassen så kan jo bruke gass også.

Men prøver helst å komme ut av mesking i BB30en pga jeg sliter med jevnt utbytte med mer en 6 kg malt.
 
Kjell G skrev:
Jeg har strøm nok, så det kostet meg bare 200 kr til en 2kW kervelplate på finn.no, og en ny 16 liters gryte for skyllevann (399).

Kjører du kokeplata og BB'en på samme kurs? Det blir vel minst 3500w hvis begge skal kjøres samtidig, det skal vel egentlig ikke gå på en 10A sikring?

Eller hva sier elektroekspertene her?
 
OlaM skrev:
Mulig eg har skumma litt for fort, men trur ikkje nokon har nevnt det.

Gjæring.

Magnetrører + kolbe(r) til å lage starter.
Oksygeneringsutstyr (rein O₂ + utstyr til å tilsette/måle i vørteren)
Temperaturkontroll under gjæring (typisk kjøleskap + STC1000)

Se det, enda mere =) (slenges på lista over ting jeg bør ha ja :))
Pr nå bruker jeg enda bare tørrgjær som jeg strør i gjæringsunken. Og osksidering skjer ved plasking i spannet ved tapping og masse risting etterpå. (Har fått grei utgjæring til nå)

Jeg jobber med å få aksept for å kjøpe nytt kjøleskap så jeg kan bruke det gamle til gjæring. Inntil videre så brygger jeg kun ale som jeg kan ha ståendes på vaskerommet. får lov til å gjøre det hele 20° kaldt :p så begrenser seg jo litt.
Men så er jeg blitt veldi glad i ale da så gjør meg ikke så mye. Men til sommeren må jeg jo ha pils  :nosmile:
 
Støtter absolutt OlaM sitt forslag til prioritering. Fokuser på gjæring!
Til mitt eget Brattberg-opplegg er jeg så heldig å ha to 16A kurser på vaskerommet. Bruker en til Brattbergen og en til alu-gryta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bohcias skrev:
Jeg jobber med å få aksept for å kjøpe nytt kjøleskap så jeg kan bruke det gamle til gjæring.

Hvis du følger med på Finn og i lokalpressen så er det forholdsvis ofte at kjøleskap gies bort.
Har fått tak i tre skap gratis på denne måten selv over litt tid.
 
Tilbake
Topp