Må fat kjøles ned før karbonering?

Larsaron

Norbrygg-medlem
Heisann.

I uvitenhet spør jeg.....

Jeg er lei av å vaske flasker. Vurderer fat. I den forbindelse er det et par ting jeg lurer på.

1. Blir ølen kjølt ned av co2-gassen? Jeg vet jo at flytende co2 er grisekaldt, men har man samme effekten med gass?

2. Må man finne seg et kjøleskap for å få til dette med fat? Er det mulig å karbonere og bruke fatet uten kjøleskap?
 
Nei, co2 kjøler ikke, du må ha fat i kjøleskap/fryser

Fat må kjøles ned til rundt 3 grader, slik som øl ellers. Jo lavere temp, desto bedre tar ølet opp co2.

Annbefaler kjøleskap/fryser med stc-1000
 
Veske tar opp mer co2 jo kaldere den er. Ved romtemperatur må du kompensere dette med å øke trykket noe. Det er ikke et problem. Men før eller siden må du jo kjøle ned ølet ellers må du drikke varmt øl.

bårdd
 
Heisann.

I uvitenhet spør jeg.....

Jeg er lei av å vaske flasker. Vurderer fat. I den forbindelse er det et par ting jeg lurer på.

1. Blir ølen kjølt ned av co2-gassen? Jeg vet jo at flytende co2 er grisekaldt, men har man samme effekten med gass?

2. Må man finne seg et kjøleskap for å få til dette med fat? Er det mulig å karbonere og bruke fatet uten kjøleskap?
Har du tilgang til flytende co2?
 
Nei...

Takk for svar, folkens!

Finnes det noen Co2/fat for dummies-tråd, forresten?
Det er veldig enkelt å komme igang med fat. Du får t.o.m kjøpt fat pakke med co2, picknic kran, regulator o.l så da får du alt med i pakken for å starte opp.
Når det gjelder serveringstrykk så strides de lærde, men rundt +- 10 psi er vel å anbefale
 
Jeg vil si du må ha kjøleskap med en bedre termostat som fx. STC-1000, sett den på ca. 7 grader og still co2 trykket på 1 bar, bruk 3/16 slange og nesten hvilken som helst kran så er ølet klart for glasset etter en stund og du slipper unna skomfokk og justering på temp og trykk.
 
Tilbake
Topp