Må skyllevann absolutt varmes ?

Du får litt bedre uskylling av sukker, men kaldt vann er bedre enn ingenting
Du kan også skylle med kaldt vann og få bedre effektivitet enn no-sparge

Om man kommer over 76 gr stoppes enzymaktiviteten og man låser sukkerprofilen man har. Så er viskositet tynnere på høyere temp
Her er det vel snakk om det såkalte utmesk-steget?

Beta-amylasen tar kvelden lenge før en kommer så høyt (denatureres ved 65 grader), og skal du stoppe alfa-amylasen, må du over 80.. Men det er egentlig nokså uinteressant, for det eneste som skjer om alfa-amylasen fortsetter å jobbe, er at du får noe mer dekstriner. OG vil kanskje bli noe høyere, men det vil FG også. Det vil gjøre null forskjell for det ferdige produktet, siden dekstrinene hverken gir smak eller påvirker noe annet. (Tidlegere mente man at dekstrinene var viktige for munnfølelsen, men det har man innsett at ikke stemmer.)

Om du skyller med kaldt vann vil du antakelig få litt dårligere utbytte, men forskjellen er såpass liten at at du antakelig ikke vil mekre det, jfr. exbeerimentet som @loebrygg linka til.

Sist redigert:
Nå forsøkte jeg,med kaldt skyllevann i går kveld og endte opp med svake 2 poeng mindre på OG enn det skulle vært. OG før skyll var helt der den skulle, OG før var ett par poeng under. Nå er ikke mitt måleutstyr type Kripos akkurat men en veldig stabil pekepinn gir den nå.

Sist redigert:
Nå forsøkte jeg,med kaldt skyllevann i går kveld og endte opp med svake 3 poeng mindre på OG enn det skulle vært. OG før skyll var helt der den skulle, OG før var ett par poeng under. Nå er ikke mitt måleutstyr type Kripos akkurat men en veldig stabil pekepinn gir den nå.

Høres riktig ut. Ville forventet noe lignende

Ved å skylle med kaldt vann vil du senke temperaturen i vørteren mer enn når du skylder med varmt vann, slik et det vil ta lenger tid å varme opp til kok. Dermed kan det være en fordel å varme opp skyllevann parallelt. Men det er du nok klar over. :)

Ved å skylle med kaldt vann vil du senke temperaturen i vørteren mer enn når du skylder med varmt vann, slik et det vil ta lenger tid å varme opp til kok. Dermed kan det være en fordel å varme opp skyllevann parallelt. Men det er du nok klar over. :)
Hovedmotivet med spørsmålet mitt var om en ikke hadde varmeplate tilgjengelig der og da. Og som jeg opplevde var tapet minimalt. Ja det tar lengre tid å varme opp til kok, men da har en øl i kjøla til ventetida ;)

Tilbake
Topp