Så en er ikke avhengig av å forvarme om en skulle mangle plata en dag ?
Om man kommer over 76 gr stoppes enzymaktiviteten og man låser sukkerprofilen man har. Så er viskositet tynnere på høyere tempMå egentlig skyllevannet varmes og hvorfor ?
Det var veldig nyttig ny informasjon. Takker for denOm man kommer over 76 gr stoppes enzymaktiviteten og man låser sukkerprofilen man har. Så er viskositet tynnere på høyere temp
Her er det vel snakk om det såkalte utmesk-steget?Om man kommer over 76 gr stoppes enzymaktiviteten og man låser sukkerprofilen man har. Så er viskositet tynnere på høyere temp
Nå forsøkte jeg,med kaldt skyllevann i går kveld og endte opp med svake 3 poeng mindre på OG enn det skulle vært. OG før skyll var helt der den skulle, OG før var ett par poeng under. Nå er ikke mitt måleutstyr type Kripos akkurat men en veldig stabil pekepinn gir den nå.
Hovedmotivet med spørsmålet mitt var om en ikke hadde varmeplate tilgjengelig der og da. Og som jeg opplevde var tapet minimalt. Ja det tar lengre tid å varme opp til kok, men da har en øl i kjøla til ventetidaVed å skylle med kaldt vann vil du senke temperaturen i vørteren mer enn når du skylder med varmt vann, slik et det vil ta lenger tid å varme opp til kok. Dermed kan det være en fordel å varme opp skyllevann parallelt. Men det er du nok klar over.
og alkohol er kun til utvortes bruk.Nordiske kostholdsråd anbefaler skylling med kaldt vann
Øl er vel bra for håretog alkohol er kun til utvortes bruk.