magnetrører - eller foreløpig bare "rør"

Ivar M. skrev:
hei
som i Oddvars tilfelle gikk rørepinnen bedre rundt neste gang jeg testa. Men fremdeles går rørepinnen for sakte. Væsken går sakte rundt, uten noe form for "smilehull" på toppen. Jeg har vel strengt tatt bare 3.6W, jeg tror dette er for lite, rett og slett. Jeg har lett i fire-fem kasserte pc er (på elkjøp) men ingen av viftene har vært sterkere enn 0.35a. Tips til hvor man får tak i sterkere vifter? Jeg prøvde, som viktste, å bygge om en bordstående vifte (som setter luften i sirkulasjon på varme dager)jeg hadde stående. Denne yter ca 30w. Jeg støtte imilertid på en rekke problemer med å ta løs kun selve motoren. Akslingen stakk dessuten ut fra begge sider. I tillegg hadde jeg ikke noe passende anretning å plassere den i. Foreløpig har dette vært resultatløst. Hadde vært fint med flere detaljer om hvordan du løste dette, viktste. Jeg er egentlig mest gira på vifte jeg kan sette rett i den cd boksen min, da tror jeg at projektet vil være være i boks på en-to tre.

Denne er på 32 watt
http://cgi.ebay.com/Qty-2-Compaq-Ni...n_0?hash=item25564b8388&_trksid=p3286.c0.m14
det er mange andre mulige der også
 
Ivar M. skrev:
Hadde vært fint med flere detaljer om hvordan du løste dette, viktste.

Jeg tok ikke løs selve motoren, men fjernet front dekselet, vifta og det som jeg ellers ikke trengte. Spikret (bokstavelig talt) en ramme som jeg festet "bakdelen" av dekselet til...
 
Driver fortsatt på med mekking innimellom slagene... siden jeg ikke fikk noe dreis med den lille 0.35a vifta mi med en 3000ma adapter har
jeg gått til innkjøp av spenningsregulator fra biltema og en kraftig 2,7A pc-vifte. Utfordringen her er å koble disse til hverandre. Fra vifta kommer det 6 ledninger som ender i et 6-pins (han) "munnstykke". Noen som har ide om hvordan koble denne til regulatoren? Har lett en del i nettbutikker som selger pcdeler, men ikke funnet annet enn overganger mellom 6 pins og 2x4pins f.eks. Går det an å  kaste munnstykket? hvilke av de 6 ledningene skal i så fall kobles sammen for å ende opp med to, som så kobles på spenningsregulatoren? takknemlig for svar.
 
Klipp av kontakta. Rød = 5 Volt, Svart er GND (jord). Skru spenningsreg. og evt. strømbegrensingen ned til 0. Juster forsikting opp å se at vifta starter.
 
takk for svar...men er som Gahr "electrically challenged". Trenger litt mer detaljer for å pull this off. Betyr dette å koble rød ledning og svart ledning direkte på hver sin rød/svart som kommer fra spenningsregulatoren? Betyr det evt at jeg ikke kan sette denne på mer enn 5 volt? skal jeg da bare isolere de andre ledningene? Vil ikke dette virke forringende på effekten eller annet? setter pris på svar.
 
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette må gjøres så vanskelig. Men så er jeg en enkel sjel også, da. Hvorfor ikke gjøre som jeg, bruke en liten batterieliminator fra Biltema som f.eks artikkel nr. 38-111, sammen med en vifte fra en slaktet pc? Funker som bare det, med den innebygde voltomsjalteren som hastighetsregulator. Mere skal det ikke til.  Bortsett fra en boks av  noe slag og et opplegg for magnet oppå vifta, da.

A propos: Har nettopp brygget 50 l juleøl med gjær oppdyrket med en slik rører. 23 g Saflager, først rehydrert og så dyrket opp i to omganger. Nå står begge bøttene i hvert sitt kjøleskap/fryser med termostat og bobler i vei. OG=1.066 - det bør vel holde? :laugh:
 
Det enkle er ofte det beste, enig i det. Men dette skulle da være veldig enkelt! Det var bare det at vifta kom med en hel bråte ledninger! Og den forrige vifta var vel svak. Jeg skal legge ved bilder i kveld.
 
Hei.

Vi har et par sånne vifter med 6 ledere. Jeg greide å ohme meg til hvilke 2 som skulle kobles til 12V. 1 leder er sikkert for avlesning av turtall. Du vil finne i alle fall 1 par (2) ledere som du måler en viss motstand gjennom. Dersom det er flere så er det det paret med høyest motstand som er beregnet for høyeste spenning (12V). Hos oss er svart og blå lik (0 ohm mellom). 1 av disse mot rød gir 2-10 Kohm. Vi bruker svart og rød. Når du måler så kan du snurre vifta rundt. du vil da se at motstanden faller.

Håper noe av dette var til hjelp  :)
 
Tusen takk!
Ser ut som om alle innleggene peker i samme retning: koble rød og svart fra vita til rød og svart på spenningsregulatoren, isolere de andre og prøve. Blir vanskelig å vente med mekking til barna er i seng og det er ryddet opp i det daglige hiroshima...gir lyd etterhvert...takker for glimrende hjelp.
 
Jaaaaa!!! ;D
Så ble det endelig gromvortex her i gården også. Tusen takk til alle som har bidratt!
Dette er en utrolig enkel modell. Har bare tatt av toppdekselet (som er naturlig forhøyet noe som gir perfekt avstand opp til kolben), skåret av en plast duppeditt som stod i fare for å subbe nedi magnetene når noe settes oppå, limt fast en rund jernplate (med bygglim og loctite 401) og limt fast magnetene oppå der. Så dro jeg ut rød og sort ledning, og koblet direkte til voltspenningsregulatoren fra biltema. Rørepinnen er en rund jernstang som brukes for holde oppe hyller i reoler fra IKEA. Jeg fylte kaffetrakterkolben med vann, la rørepinnen nedi, sentrerte kolben og satte på regulatoren. Fy som det gikk! Det ble en skikkelig bred og dyp vortex alt på 6 volt. Siden oppførte rørepinnen seg noe forskjellig fra gang til gang, men mer bråk og mindre vortex, men det var gjerne om jeg kastet den oppi underveis, eller om kolben ikke var helt sentrert. Dette lover bra!

Jeg har to spørsmål:
1) Bør vifta ha luftgjennomstrømming fra undersiden, slik at jeg bør feste vifta/røreren til en base som tillater dette?
2) Bør jeg lime en heldekkende (vanntett) tynn plate oppå frontdekselet i tilfelle vannsøl? Hvor stor er faren for dette?

Uansett vil jeg påstå at dette er en utrolig enkel modell, når jeg først skjønte tilkoblingen. Det er også mitt håp at den vil kunne ha lang levetid da den yter mer enn godt nok på halv maskin. Vitfa kjøpte jeg her: http://www.npchelp.net/salg.htm til 200. Han holder til på nesodden, sender i postoppkrav. Hyggelig fyr som lovet meg en ny gratis vifte om jeg skulle brenne vifta ved første forsøk. Han var fascinert over formålet...

Vel, er omsider tilfreds, gleder meg til videre utprøving og evt svar på spørsmålene over. Hva tror dere?
har prøvd å legge ved bilder tre ganger nå, prøver igjen etter postingen
 
bilder
 

Vedlegg

  • vifte.jpg
    vifte.jpg
    61,7 KB · Sett: 310
  • vifte2.jpg
    vifte2.jpg
    47,8 KB · Sett: 329
  • vortex.jpg
    vortex.jpg
    48,4 KB · Sett: 302
  • vortex2.jpg
    vortex2.jpg
    72 KB · Sett: 309
Ivar M. skrev:
Rørepinnen er en rund jernstang som brukes for holde oppe hyller i reoler fra IKEA. Jeg fylte kaffetrakterkolben med vann, la rørepinnen nedi, sentrerte kolben og satte på regulatoren. Fy som det gikk! Det ble en skikkelig bred og dyp vortex alt på 6 volt. Siden oppførte rørepinnen seg noe forskjellig fra gang til gang, men mer bråk og mindre vortex, men det var gjerne om jeg kastet den oppi underveis, eller om kolben ikke var helt sentrert. Dette lover bra!

Jeg har to spørsmål:
1) Bør vifta ha luftgjennomstrømming fra undersiden, slik at jeg bør feste vifta/røreren til en base som tillater dette?
2) Bør jeg lime en heldekkende (vanntett) tynn plate oppå frontdekselet i tilfelle vannsøl? Hvor stor er faren for dette?

1) Du kan med fordel lime en tynn plate på undersiden av vifta slik at de ikke flytter luft. Motoren vil da gå lettere.
2) Vi har ikke hatt over "kok" på våre kolber, men det betyr ikke at det ikke er lurt med en TYNN beskyttelse over den nybyggde røreren din

Så et spørsmål til deg.. Hvor lang er rørepinnen din? Lengden på pinnen bør etter vår oppfatning være lik avstanden senter til senter på magnetene du bruker.
 
Ser supert ut  ;D

En ting til du muligens bør tenke på...

Siden dette skal svive rundt  dag og natt i 1-2 døgn delvis uten tilsyn bør du muligens plassere hele stasen på et "brannsikkert" sted? Du bør også la vifta gå en stund uten motstand, (dvs uten rørepinnemagneten) for å sjekke at ingenting blir for varmt...
 
Ivar bruker vel Ivarhylle  :)  da er boltene 6X40 mm
Når det gjelder motor og luft er det sunt, å flytte bort den varme lufta rundt motoren, og det er lett i forhold til jobben den skal gjøre, 1000 ganger lettere enn å flytte vann. :)
Det kan være lurt å kjøre på maks belastning og så følge kontinuerlig med på temperatur og alt det andre, men
tviler på at vi får se i dagsrevyen at et hus brant ned pga. magnetrører med en gjærstarter på.  :)
 
Tilbake
Topp