magnetrører - eller foreløpig bare "rør"

jeg har holdt på med mekking av magnetrører i dag.
Elfa magneter, 0.35a pcvifte og cd boks som de viktigste komponentene etter inspirasjon fra blant andre riisen.

Jeg håper noen kan gi meg noen innspill.

til strømforsyning brukte jeg et ac-dc adapter med 12v 300mA output. Jeg kappa endestykket og kobla de to ledningene herfra direkte med de to ledningene fra pc vifta. Brukte elektrikertape som en midlertidig løsning for kobling. Kobla rødt mot hvitstripet ledning og sort mot sort.

Vifta virka da jeg prøvekjørte den før jeg begynte å mekke, men da alt var lim og på plass var den død. Hvorfor? Noe galt med adapteret/måten jeg kobla på? Ser at et annet adapter jeg har liggende har en lavere mA, nemlig 200. Har dette noe å si?

Jeg synes også det var vansklig å bestemme avstand mellom magnetene. Jeg synes også det var vanskelig å vite hvilke side som skulle opp. Jeg klarte ikke å merke forskjell i styrke fra side til side, alt jeg merket var at de måtte ha samme side opp for at rørepinnen skulle oppføre seg omtrent som jeg ville. Noen tips her?

vel, imens rister jeg videre på disse starterne...
 
Det første som må stemme er spenningen, en 12 V vifte kan ikke forsynes med mer enn 12 V, lavere forsyningsspenning gir som regel lavere hastighet.
Deretter må du se hva vifta trekker av strøm, trekker den 30 mA må strømforsyningen klare minst 30 mA, greier den mer betyr det ikke annet enn at den jobber lettere, rettere sagt den belastes mindre.

For min del har jeg kuttet ut PC vufter, serlig etter at de ikke ville gå med magnetene påmontert, de holder rett og slett igjen motoren, så skjekk om det er årsaken.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det første som må stemme er spenningen, en 12 V vifte kan ikke forsynes med mer enn 12 V,

Vi har kjørt med spenning opptil 14 volt på våre vifter. Vi har satt opp i overkant av 50 liter starter på den.


Om vifta ikke vil gå selv med bare magnetene på. UTENkolbe og røremagnet, så kan det være at du forstyrrer motoren. prv å lim ned en stor metallskive på toppen av vifta. sørg for at den er sentrert. Sett så magnetene oppå denne. Det burde begrense påvirkningen av motoren litt. Om vifta ikke går med kolbe og røremagnet, forsøk å øke avstanden mellom kolbe og rører.

Legg gjerne ut bilde av hvorden den ser ut
 
Ivar M. skrev:
0.35a pcvifte

Vifta trenger 0.35A (=350mA). Dermed må Adapteren din levere minst 350mA eller mer...

Vifta burde gått rundt selv med en 300mA adapter (men adapteren vi bli varm...) så det er nok noe annet gæli som ikke er rekti...

Ivar M. skrev:
Jeg synes også det var vansklig å bestemme avstand mellom magnetene. Jeg synes også det var vanskelig å vite hvilke side som skulle opp. Jeg klarte ikke å merke forskjell i styrke fra side til side, alt jeg merket var at de måtte ha samme side opp for at rørepinnen skulle oppføre seg omtrent som jeg ville. Noen tips her?

Jeg bruker kun en magnet i senter av vifta (tatt fra en hard disk). Men det er viktig å få anstanden fra den magneten til rørepinnen så liten som mulig.
Skulle du gå tom for vifter og adaptere så funket Biltema art. #39-1958 sammen med art.#38-114 bra for meg.  ;)
 
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det første som må stemme er spenningen, en 12 V vifte kan ikke forsynes med mer enn 12 V,

Vi har kjørt med spenning opptil 14 volt på våre vifter. Vi har satt opp i overkant av 50 liter starter på den.

12 - 14 V er ikke så stor forskjell, men ikke baser på at det går bra å øke spenningen, fx. 12 V på en 5 V vifte.

Torga skrev:
Om vifta ikke vil gå selv med bare magnetene på. UTENkolbe og røremagnet, så kan det være at du forstyrrer motoren. prv å lim ned en stor metallskive på toppen av vifta. sørg for at den er sentrert. Sett så magnetene oppå denne. Det burde begrense påvirkningen av motoren litt. Om vifta ikke går med kolbe og røremagnet, forsøk å øke avstanden mellom kolbe og rører.

Legg gjerne ut bilde av hvorden den ser ut

En magnet som står stille i forhold til som her, noe som roterer, vil bremse (Telmabrems) En PC vifte er veldi liten, så magnetene vi bruker blir veldi store i forhold så selve motoren blir forstyrret i tillegg til bremseefekten (Lenz´s lov) selv 230 volts motoren jeg bruker påvirkes betydeli av dette, så magnetisk skjerming, jernplate,  er bra.
 
Jeg for min del bruker en "vanlig" pc-vifte der jeg har limt på en stor stålskive sentrert på toppen. Oppå skiva ligger to harddisk-magneter som to motstående "halvmåner" spiss mot spiss. Det er ikke nødvendig å lime fast magnetene. Strømforsyningen er en likestrømsadapter fra Biltema med trinnvis ut-spenningsregulering 1,5-12 volt. Den fungerer best på 4,5 eller 6 volt, over dette blir hastigheten for høy slik at rørepinnen slynges ut av rotasjonen. Hele greia sitter inni en svart plastboks "Project Box" fra RadioShack, med pålimte gummiknotter i en sirkel på lokket (toppen), slik at Ehrlenmeyerflaska står noenlunde stødig. Dessuten en knott under i hvert hjørne. En telefonjack (heter det vel) montert på en sidevegg i boksen fungerer som av/på-bryter sammen med pluggen på adapteren. Satte også på en grønn 12V-led for å gjøre det hele mer fancy, men den har jeg ikke giddet å koble til (ennå).
 
Hei Ivar, hadde også litt startvansker når det gjaldt magnetrøreren. Etter litt prøving og feiling med magneter ble resultatet ganske bra ! Se på bildene jeg har lagt ut i denne tråden :
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2303.msg16152.html#msg16152
Viktig;
- sjekk at rørpinnen faktisk legger seg mellom magnetene på vifta når du slipper den(se bilde sideview)
- avstand mellom magnetene i forhold til rørepinne(se bilde sideview)
- sørg for at rørepinnen og magnetene er så nærmere hverandre som mulig under omrøring. Jeg justerte høyden ved hjelp av noen "puter" rett oppå vifta.
- rørepinnen må være kraftig nok (sjekk lekekassa til unga dersom du har noen...)
- det sitter jo en spole (magnet) inne i vifta og det kan være en fordel og få litt avstand til magnetene du limer fast, særlig for deg med begrenset strømtrekk. Selv opplevde jeg det ikke som noe problem, men fant likevel en ikke magnetisk plate som jeg limte magnetene til.

Lykkt til!
 
hei og takk til alle for gode tips.
Telmabrems og lenz lov høster mer empirisk ryggdekning. Jernplate limt fast til vifta var tingen! Nå går ihvertfall vifta, og magnetene finner sin plass på plata, som er omtrent lengden på rørepinnen (en liten stålpinne til å holde oppe plater i ikea reoler, takk for tipset til Dag). Jeg mangler erlenmeyerkolbe (hvor er det enklest/billigst å få tak i fra oslo?). prøvde å bruke diverse andre beholdere med og uten vann. Det sikkert velkjente problemet med hellning i bunnen gjorde det vanskelig med de fleste remedier. Da jeg la rørepinnen oppi et tomt desilitermål i plast med relativt flat bunn, gikk rørepinnen rundt som bare juling. Med litt vann i var det imidlertid bare så vidt den gikk rundt (1omdreining i sekundet ca). Der står jeg nå. Et adapter som yter noe mer vil etter det jeg forstå kunne hjelpe noe. Avstanden mellom magnetene og toppen på cdboksen er på ca en halv cm etter at jeg bygde opp vifta fra bunnen noe. Dette burde  vel være bra, eller kan det være for liten avstand? Hva med andre parametere? takk igjen!!
 
kjøpte min her
Chemi – Teknik AS, Tvetenveien 30, 0666 Oslo, Tel: 22 65 41 00, Fax: 22 65 77 01
http://www.chemi-teknik.no/4.html Tror jeg betalte ca 350 +mva for en 5 liter. Frakten var dyr men den slipper du, har teflonbelagte rørepinner også
 
Tror ikke avstanden kan være for liten så lenge vifta m/magneter ikke "subber" oppi kolben! Sjekk om du har en gammel mobillader el. lign. med noe større strømtrekk liggende og slenge i en skuff...
Vin og Bar ha/hadde kolber, men ser i øyebkikket ut som om de er utsolgt.
 
Ivar M. skrev:
Med litt vann i var det imidlertid bare så vidt den gikk rundt (1omdreining i sekundet ca). Der står jeg nå.

Opplevde det samme på min test, da var det magneten som hadde "mistet " rørepinnen, etter ny oppstart var alt i orden.
 
jeg har et par pc vifter på 12V og  2,7 A. Noe  som skulle tilsi rundt 32 W

hva er sterkest av denne og en motor på 220V og 30 W? :help:
 
Har lagd to magnetrørere til 5 liters Erlendmeyer, hvor den første hadde for svake magneter (Clas Ohlson), mens den andre er for svak, trolig på grunn av tyngden fra magnetene. Rørepinnen holder seg godt på plass, men ikke store dragsuget å skryte av. Vil gjerne ha full uttelling her, og heller justere ned hvis ønskelig.

Brukte 12V PC-vifte (Datakjeden 39,-), magneter fra Elfa (37-520-52) og 12V adapter (Clas Ohlson, universal), powerswitch og en pot for å justere hastigheten (ja, bør lage en liten krets for å unngå å svi den hvis den justeres for lavt), 35m rørepinne fra Chiron (.no), venter på en ny på 2".

Noen som har godt forslag til hvor jeg kan kjøpe sterkere vifte, eller andre justeringer som burde vært gjort?
 
Følgende funker fint med 4 liter starter i 5 liters flaske for meg:

12v/12W  vifte fra biltema (art nr 39-1958). Fjærnet viftebladet og monterte en trepinne på akslingen. Limte magnet oppå denne trepinnen. 3 til 12V/2A strømforsyning fra biltema (art nr 38-114).  Brukte først en stavmagnet fra Clas Ohlson (art nr 21-2814) men den var ikke kraftig nok. La så en magnet fra en hard disk oppå stavmagneten. Da ble det bra. Rørepinnemagneten er 5cm. Prøvde også en på 3cm. men den er for liten.

Min erfaring er -
Variabel spenning (hastighet på vifta)
Minimere avstand mellom magnet og rørepinne
Magnet fra harddisk.

Slik ser det ut...
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    88,9 KB · Sett: 354
  • 2.jpg
    2.jpg
    91,7 KB · Sett: 377
  • 3.jpg
    3.jpg
    224,4 KB · Sett: 372
Viktste skrev:
Følgende funker fint med 4 liter starter i 5 liters flaske for meg:

12v/12W  vifte fra Biltema (art nr 39-1958). Fjærnet viftebladet og monterte en trepinne på akslingen. Limte magnet oppå denne trepinnen. 3 til 12V/2A strømforsyning fra Biltema (art nr 38-114).  Brukte først en stavmagnet fra Clas Ohlson (art nr 21-2814) men den var ikke kraftig nok. La så en magnet fra en hard disk oppå stavmagneten. Da ble det bra. Rørepinnemagneten er 5cm. Prøvde også en på 3cm. men den er for liten.

Min erfaring er -
Variabel spenning (hastighet på vifta)
Minimere avstand mellom magnet og rørepinne
Magnet fra harddisk.

Slik ser det ut...

PC vifter sier ikke så mye, fra 0,3 W og oppover, det er lurt å gå for noe sterkere, 12 W i denne sammenheng skulle holde godt, noen ser at det gjør det  :)
 
Torga skrev:
jeg har et par pc vifter på 12V og  2,7 A. Noe  som skulle tilsi rundt 32 W

hva er sterkest av denne og en motor på 220V og 30 W? :help:

Det er W som teller, 32 er mer enn 30.
230 V motor (børsteløs, asykron, kortslutnings, induksjonsmototr, kjert barn har mange navn) krever en frekvensregulator for turtallsregulering.
En DC motor krever et DC variabelt poversyply, dette er det eksempler på i de siste tråder her på forumet.
En 12 V/2,7 A motor som ikke skal gå på fult trenger heller ikke et syply som leverer dette , 2 A er sikker nok til turtallet som er interesant.
 
Oddvar Demmo skrev:
Viktste skrev:
Følgende funker fint med 4 liter starter i 5 liters flaske for meg:

12v/12W  vifte fra Biltema (art nr 39-1958). Fjærnet viftebladet og monterte en trepinne på akslingen. Limte magnet oppå denne trepinnen. 3 til 12V/2A strømforsyning fra Biltema (art nr 38-114).  Brukte først en stavmagnet fra Clas Ohlson (art nr 21-2814) men den var ikke kraftig nok. La så en magnet fra en hard disk oppå stavmagneten. Da ble det bra. Rørepinnemagneten er 5cm. Prøvde også en på 3cm. men den er for liten.

Min erfaring er -
Variabel spenning (hastighet på vifta)
Minimere avstand mellom magnet og rørepinne
Magnet fra harddisk.

Slik ser det ut...

PC vifter sier ikke så mye, fra 0,3 W og oppover, det er lurt å gå for noe sterkere, 12 W i denne sammenheng skulle holde godt, noen ser at det gjør det  :)

Flotte greier, da blir det Biltema likevel.
PC-vifta er på 0,16A 12V, det skulle vel gi 1,92W (P=UI), så en bordbit med to magneter ble tung kost.
Hm, tror jeg har kastet unna gamle harddisker, men det skulle vel ikke by på store problemer å finne en annen om det trengs.

Hvilket lim bruker dere? Har hatt litt problemer med at magnetene drar seg av limet før det størkner..
 
Hm, effekten (W) sier vel ikke noe om hvor sterk vifta er, der må vel moment inn i bildet også...?
Uansett ikke lett å finne særlig info om dette for PC-vifter, så Biltema får besøk i løpet av dagen.
 
Jeg og flere her bruker en stålplate på vifta, magnetene sitter da ved egen kraft i 3000 rpm. jeg bruker 10 mm. neodynmagneter fra CO
Når du kjøper en motor oppgir du effekt og spenning, er du interesert i moment er du interesert i noe mer avansert enn en magnetrører, fx. posijonering ab en Scudrakett  :) :)
 
hei
som i Oddvars tilfelle gikk rørepinnen bedre rundt neste gang jeg testa. Men fremdeles går rørepinnen for sakte. Væsken går sakte rundt, uten noe form for "smilehull" på toppen. Jeg har vel strengt tatt bare 3.6W, jeg tror dette er for lite, rett og slett. Jeg har lett i fire-fem kasserte pc er (på elkjøp) men ingen av viftene har vært sterkere enn 0.35a. Tips til hvor man får tak i sterkere vifter? Jeg prøvde, som viktste, å bygge om en bordstående vifte (som setter luften i sirkulasjon på varme dager)jeg hadde stående. Denne yter ca 30w. Jeg støtte imilertid på en rekke problemer med å ta løs kun selve motoren. Akslingen stakk dessuten ut fra begge sider. I tillegg hadde jeg ikke noe passende anretning å plassere den i. Foreløpig har dette vært resultatløst. Hadde vært fint med flere detaljer om hvordan du løste dette, viktste. Jeg er egentlig mest gira på vifte jeg kan sette rett i den cd boksen min, da tror jeg at projektet vil være være i boks på en-to tre.
 
Tilbake
Topp