Magnetrører med varme

For ei tid tilbake tenkte jeg det var en god ide å lage seg en magnetrører med varme så det gjorde jeg. Det finnes rørere med varme å kjøpe på nettet, men ulempen med disse er at varmeelementet stikkes ned i væska, noe som ikke er så heldig skal man ha det sterilt. Jeg hadde vel tenkt å bruke røreren nede i den kalde kjelleren min, noe jeg aldri har gjort.
Selve røreren er ganske standard, ei vifte med to magneter.
Temperaturføleren er en ds18b20, den er pakket inn i isopor mot kolben på bildet.
Varmelementet laget jeg av motstandstråd jeg kjøpte fra Kina, jeg husker ikke ohm/meter, men ca. 35x2 cm gir ca 12 Ohm. Det er den blå tråden på bildet. Jeg isolerte den med krympestrømpe og la den dobbel.
Til å styre det hele brukte jeg en Arduino nano. Jeg styrer tre innstillinger via frontpanelet, hastighet på røreren, temperatur og effekt til varmetråden. En av ulempene er at PWM frekvensen til Arduino får vifta til å bråke ganske ille, ihvertfall for ille til å være i samme rom med lenge.
Strømforsyninga er 12VDC. Med ca. 12 Ohm varmetråd så blir det ca 12 Watt med varme. Normalt ser jeg for meg at kolben som brukes pakkes inn i isopor, men den greier å varme opp vann uten isopor også.
For å kunne koble alt til/fra kjapt så lodda jeg pinner på alle eksterne koplinger som jeg plugger inn i rekkekontakter (Husker ikke riktig navn) Ble litt rotete, men ikke verre enn at jeg greier å jobbe med den.

Som sagt, jeg har aldri brukt den, så om noen er interessert i den så blir vi vel enige om en pris.

Rorer.png Under.png Hoved.png Hastighet.png Temp.png Effekt.png
 
Tilbake
Topp