Magnetrører og starter volum.

Øldal

Norbrygg-medlem
Har kjøpt meg en kolbe på 3000ml , og har laget meg en magnetrører.
Kan jeg da lage meg en starter på 100g DME pr. liter  x 3 og lage meg en starter på 3 liter uten at dette skummer over, eller burde jeg lage en starter med mindre volum ?

Hvis du har foam control (eller hvadetheter) hadde jeg kjørt max 2 kommebittelitt liter.
Hvis du ikke bruker foamcontrol ville jeg vært skeptisk til å gå noe særlig over enogenhalvliteren, litt avhengig av hvilken gjær du bruker. Det kan skumme ganske kraftig både under kok og gjæring.

Har en 5000ml kolbe selv, og har hatt nesten-kriser med 2,5 liter.. Avhenger seff av gjærtype + temperatur, jeg har for det meste startet britiske gjærtyper.

Hvis du mener når du koker, vil jeg vel si at det garanter vil skumme over. Med mindre du bruker foam control. Det får du kjøpt på bryggselv.
Når den står på røreren blir det sjelden så mye skum at det lager problemer.

Ble kansjje litt feil, jeg tenkte hvis jeg hadde en 3000ml kolbe og at jeg kunne lage en 3000ml liter starter med danish lager yeast uten at dette ble noe problem under ca 24 timer under magnetrøreren.

Hei!
Det skal du bare gjøre. Om det bobler litt over er ikke det noe katastrofe. Hvis du har mulighet til å sette starteren i en kald kjeller mens den går, reduseres faren for at det bobler over. Hvis du stepper den opp i flere trinn med ny vørter, øker selvfølgelig gjærmengden etter hvert med påfølgende økt fare for at det bobler over! Ca 125 g spraymalt per liter.
Mvh Svein Erik

Takker for hjelpen.
Da forsøker jeg 3000ml vann + 375g spraymalt og på magnetrørern som står kaldt i 24 timer.

I prinsippet er det vel slik at jo fullere kolben er, dess lengre tid tar det. Mindre luftoverflate og større volum. Det kan godt hende at den er ferdig etter ett døgn, men så lenge den skummer betyr det at gjæra arbeider. Når den ikke skummer lengre er den ferdig.

Svein Erik skrev:
I prinsippet er det vel slik at jo fullere kolben er, dess lengre tid tar det. Mindre luftoverflate og større volum. Det kan godt hende at den er ferdig etter ett døgn, men så lenge den skummer betyr det at gjæra arbeider. Når den ikke skummer lengre er den ferdig.

Jepp, hele poenget med kolben er jo å fylle den opp til der den er bredest. Bedre å bruke en kjele enn en full kolbe.

Tilbake
Topp