Magnetrører

Nolle

Norbrygg-medlem
Har laget meg en magnetrører av ei pc vifte ( 12V 0,6A),  skulle hatt en bryter/regulator som justerer hastigheten på vifta, noen som vet hvor jeg kan få tak i noe sånt?

Denne burde vel fungere:

http://kultogbillig.no/LED-Light-Dimmer-Brightness-Adjustable-Control-12V-8A

Jeg bruker bare et potmeter (justerbar motstand).
Rev den ut av noe som skulle kasseres. Kjører også en 12VDC vifte, men bruker bare 9V på strømforsyninga. Lager 2liter starter, har ikke prøvd større.

Audun F skrev:
Jeg bruker bare et potmeter (justerbar motstand).
Rev den ut av noe som skulle kasseres. Kjører også en 12VDC vifte, men bruker bare 9V på strømforsyninga. Lager 2liter starter, har ikke prøvd større.

Det fungerer også fint, men husk på et par ting:

- Potmeter har en merkeeffekt, dvs. at har du et potmeter som tåler 0.5A så må ikke viften din trekke mere enn det, da ødelegger du potmeteret (i værste fall tar det fyr)
- En vifte har en merkespenning og merkestrøm (eks. 12V, 1A) senker du spenningen til 9V da øker strømmen til 1.34A osv... (ohms lov)

Hvis du bare skal bruke magnetrøreren kort tid og er der mens du holder på så er det ikke så farlig, men skal du f.eks oksygenere gjær over flere døgn ville jeg ikke laget noe
der det er fare for varmgang.

Kalle74 skrev:
- En vifte har en merkespenning og merkestrøm (eks. 12V, 1A) senker du spenningen til 9V da øker strømmen til 1.34A osv... (ohms lov)

Tror du må revurdere denne måten å anvende ohm lov på...

Senker du spenningen, senker du strømmen og. Det du gjør når du skrur ned spenningen til viften er å øke spenningsfallet over potmeteret og derved øker effektomsetningen i potmeteret som kan føre til avbrenning.

SvErD skrev:

Senker du spenningen, senker du strømmen og. Det du gjør når du skrur ned spenningen til viften er å øke spenningsfallet over potmeteret og derved øker effektomsetningen i potmeteret som kan føre til avbrenning.

Legger meg flat, blandet I=P/U og I=U/R  :bank2: :bank2: Jeg får skylde på at det er 23-24år siden grunnkurs elektro :besserwisser: :gammern:

Hvorfor justere?
Kjører på max, fungerer helt greit.

Vedlegg

• 20140108_150142_resized.jpg
    20140108_150142_resized.jpg
    1,2 MB · Sett: 273
SvErD skrev:
Kalle74 skrev:

Ikke nødvendigvis.  På rene ohmske laster ja!  Men i mange tilfeller der lasten ikke er ren ohmske,  vil strømtrekket øke proporsjonalt med minkende spenning.  Ta feks en lysstoffarmatur.....  Minker du spenningen inn på den vil strømtrekket øke.....

Ja,men kan gjelde for dc også det.....  Men noen dc vifter vil redusere farten, og andre kan brenne opp om spenningen blir for lav.  Ei pc vifte øke strømtrekket noe om spenningen går ned. Den trenger en viss effekt for å klare å snurre, og med redusert spenning vil den måtte kompensere med økt strømtrekk.

Senker du spenningen til en PC vifte så vil den redusere hastigheten, derfor så bruker den mindre strøm også.

Tilbake
Topp