Magnetrører

Leif Jarle

Norbrygg-medlem
Hei

Vurderer å kjøpe magnetrører. På ulike forum ser eg at heimelaga magnetrørere ofte fungerer greit, men har kort levetid. Ser og at enkelte anbefaler magnetrørere som har kapasitet på minimum 15 liter for å få rørt tjukkere væsker skikkeleg. Har leita på nettet, dei fleste magnetrørarane eg har funne er frykteleg dyre, men i kveld kom eg over Heidolph MR Hei-Mix L til ca 3900,- svenske kroner. http://www.ninolab.se/startsida/ Sjå Tilbod nederst på startsida.

Har nokon funne andre gode magnetrørere til grei pris?

jeg er også på jakt etter en eller vurdere ålage selv. har sett i dag tidlig en til nesten 100 euro så det er mye billigere. må finne hjemmeside....

Hei Huub! Jeg er også interessert i den  magnetrøreren som er helt nederst på siden du har link til (http://www.labstuff.nl/contents/nl/d6.html). Det ser ut til at den også finnes i en versjon for 2,5 liter (Magneetroeder Hanna, modell HI300) ved et pristillegg på 37 Euro, som gir en totalpris på 192 Euro, tilsvarende ca 1550 kroner. Jeg vil gjerne legge inn en bestilling på en slik en hvis du likevel skal handle for flere mens du er i Nederland.

Tore B. skrev:
Hei Huub! Jeg er også interessert i den  magnetrøreren som er helt nederst på siden du har link til (http://www.labstuff.nl/contents/nl/d6.html). Det ser ut til at den også finnes i en versjon for 2,5 liter (Magneetroeder Hanna, modell HI300) ved et pristillegg på 37 Euro, som gir en totalpris på 192 Euro, tilsvarende ca 1550 kroner. Jeg vil gjerne legge inn en bestilling på en slik en hvis du likevel skal handle for flere mens du er i Nederland.

ser at det kommer moms (17 % ?) i nederland og forsendelse til nederlandsk adress i tillegg.. men fortsatt mye billegere enn 3600 svenske kroner...

jeg kan ikke ta med mange  ;D så send meg en PM hvis du er interessert. må sjekke om leveringstid, totale kostnader osv. (forsendelse i Norge fra Lesja til ...)

vi snakkes

Hei, mitt første innlegg her!
Jeg har funnet en i USA, www.stirplate.com, som selger "hjemmelagde" magnetrørere for ølbryggere.
Jeg har bestillt en ferdig bygget til 40$, en i deler (byggesett) til 29$ og en ekstra magnet pinn til 5$.
Da jeg hadde batterieliminator (fra en laptop) trakk han i fra for to stk og reduserte regningen med 2 x 4 = 8$
Frakten kom på ca 26$. totatalt ble dette ca 92$. Betalte gjennom PayPal.
Venter nå i spenning.....

Øyvin

Velkommen, å takk for strålende tips.
Selv har jeg allerede en gjærkarusell, men er nokk mange andre som ønsker seg en slik uten å måtte punge ut med flere laken.
Gi beskjed når du motar den hvordan det er å sette den sammen å hvordan den fungerer :ilike:

Det høres også ut som www.Stirplate.com har en god løsning. Jeg venter spent på dine erfaringer før jeg bestemmer meg for å satse på den amerikanske eller nederlandske løsningen.

Nå har jeg bestillt en magnetrører 'mini' til meg selv til å røre 1 liter maks. Det holder for meg, i alle fall de førstkommende årene.
Jeg betaler 1075 NOK fra creditkort og min søster i Nederland skal motta den. Jeg drar ditt i uke 40 og til jul. Vet ikke hvor langt leveringstida er. Skal gi beskjed hvordan avhandlingen ble. Da kan jeg evt. bestille en til noen også senere.

Magnetrøreren pluss delesettet til en ekstra rører ankom greit fra USA. Den så akkurat ut som i annonsen.

Hvis man har en helt spesiell eske/boks man ønsker å bruke kan man kjøpe byggesettet og selv lodde sammen delene, men jeg vil anbefale den ferdigbygde varianten for under 100 kr ekstra. Bygge kvaliteten på den ferdigbygde røreren var god.

Jeg satte en 2 liter starter i forrige uke og røreren gikk i ca 2 døgn, nesten lydløst. Er veldig fornøyd med denne.

Med 12V håndterte denne helt greit en 2 liters kolbe fyllt opp med gjærstarter. Er usikker på om den vil kunne håndtere større startere, i hvert fall med 12V.
I tilfelle man ønsker mer kraft sier leverandøren at han bruker vanligvis 16V-18V eliminatorer og man kan justerte max hastighet (der rørepinnen blir kastet av) med en skrue på kretskortet. Andre kunder påstår de har kjørt med 4-5 liters startere, leverandøren har ikke testet disse størrelsene selv.

Øyvin

Det høres bra ut! Jeg har allerede sendt en mail for å få et pristilbud på en komplett stirplate med frakt og en ekstra magnet.

Jeg mottok min magnetrører fra www.stirplate.com i går, og har testet den ut på mine to Erlenmeyer-kolber på 3 og 5 liter. Den fungerer glimrende! Ei PC-vifte er bygget inn i en plastboks, med et kretskort og en skrue for å justere hastigheten. Meget bra!

Jeg betalte $39.95 pluss $26.50 for frakt, totalt $66.45, altså bare rundt 370 kroner. Dette er et røverkjøp! Jeg droppet strømforsyningen, men fikk i stedet med tre magnetpinner. På jobben fikk jeg tak i en avhendet strømforsyning for forrige generasjons IBM bærbar PC, som yter 16 volt likestrøm. Den passet perfekt, både i når det gjaldt kontakten og strømspenningen.

Jeg skal propagere opp to pakker Wyeast gjær til helgens brygging (60 liter pils og 40 liter Pale ale, deler mesken i to separate kokekar). Gleder meg til å se om jeg får mer gjær enn tidligere, og om gjæringen blir raskere og bedre.

Har du kjørt den med full 5-literskolbe. Hvis den drar så mye uten problemer, har du gjort et røverkjøp!

Jeg laget meg en magnetrører av en 220V vifte tatt fra en kopimaskin. Clas Ohlsson har hastighetsregulator for vifter, ser ut som en lysdimmer, men endrer frekvens/fase i stedet for spenning. Regulerer fint fra stillestående til utkasting av rørepinne. Den kostet i underkant av 400 kr, men en 220V vifte er en traktor i forhold til en 12V vifte.

Dag skrev:
Jeg laget meg en magnetrører av en 220V vifte tatt fra en kopimaskin. Clas Ohlsson har hastighetsregulator for vifter, ser ut som en lysdimmer, men endrer frekvens/fase i stedet for spenning. Regulerer fint fra stillestående til utkasting av rørepinne. Den kostet i underkant av 400 kr, men en 220V vifte er en traktor i forhold til en 12V vifte.

Smart  :ilike:

Hei.

Vil bare komme med en liten advarsel om DIY magnetrørere. Hadde et par a-ha opplevelser nå på siste starter.

Vi har ei 220V vifte på ca 30W, samt ei 12V vifte på noen få watt (standard 120mm PC-vifte).

Dette har fungert greit så langt, men har hatt problemer med at røremagneten har blitt kastet ut. Fikk derfor laget en som er litt større og tyngre. Denne er trukket med et gummi/plast stoff. Denne magneten har vært testet på 220V vifta med 2-3 liter og fungert utmerket. Vortex var så kraftig at det var bare "skum" i kolben.

Siste starter ble satt med 4L. La merke til at 220V vifta gikk betydelig saktere, den greide ikke å lage denne monstervortexen. Etter noen timer hadde røreren stoppet. Vifta sto og durte, og da jeg kjente på den var den glovarm. Flyttet kolben over på 12V vifta og startet opp. Det gikk veldig sakte. Etter noen timer sjekket jeg igjen, og merket ei tydelig svilukt inne på vaskerommet. Denne vifta hadde også stoppet opp.

Dersom dette hadde fått stå uten oppsyn så er jeg redd for at det kunne har blitt brann.

Vi er nå i tenkeboksen med tanke på hva vi skal gjøre fremover. Ser at ting må dimensjoneres i forhold til hverandre. Vi kommer i alle fall ikke til å ta sjangsen på å kjøre dette oppsettet fremover uten at viftene er så godt isolert fra brennbart materiale at de ikke kan sette fyr på hele huset.

For de som lager magnetrørere selv: Test den med vorst case scenario for å se hvordan den oppfører seg, og sørg for å holde den under oppsikt og vekk fra brennbart materiale.

MVH
Børge

Men som Gahr har nevnt tidligere, det er ikke nødvendig med en kjempevortex. Det holder at man lager et lite 'smilehull' på toppen av starteren. Da får man skilt ut CO2 og tatt opp oksygen kontinuerlig.
Vet ikke om viftene klarer mer da?

Men for all del, ikke strunt i sikkerheten! Det gjelder egentlig alt DIY utstyr. Bryggere sysler mye med vann og strøm, og det kan kombineres på opptil flere uheldige måter!

Tilbake
Topp