Magnetrørerbyggeprosjekt

Her er ordspillene like gode som Wurth-mannens :)

Både bygging og brygging fikk en pause i varmen, men magnetrøreren er nå i versjon 0.9 og fungerer fint. Her er et bilde av røreren ferdig montert. Kunne godt ha brukt en større boks, men man tar hva man har.
 

Vedlegg

  • Komplett.JPG
    Komplett.JPG
    78,5 KB · Sett: 364
Og har kommer "hjertet" av prosjektet, fartsregulatoren. Måtte hardware-hacke litt for å få lastet inn min egen software. Den delen er ikke helt ferdig ennå, synes at magneten går litt hakkete rundt.
 

Vedlegg

  • 1.JPG
    1.JPG
    78,6 KB · Sett: 357
  • 2.JPG
    2.JPG
    105,9 KB · Sett: 352
  • 3.JPG
    3.JPG
    99,7 KB · Sett: 359
Pent prosjekt.

Hvor mye strøm går det til å drive coilene? Blir de varme?

Jeg skulle akkurat til å spørre hvordan magneten beveger seg, men så svarte du. Medfører hakkingen noe støy?

Om du har tid så skulle det vært strålende om du forklarer litt om elektronikken. Hvis det lar seg gjøre for oss lekfolk  :)
 
Det går ca 200 mA totalt. Ikke noe varme å snakke om.

Elektronikken er en fartsregulator for en børsteløs motor til et modellhelikopter. Enkelt forklart har den 3 utganger som kan kobles til pluss, minus eller legges åpen. Dette styres av en Atmel AVR mikrokontroller som jeg har lagt inn mitt eget program i. Kommer nok til å forbedre denne løsningen etter hvert.

Et godt alternativ for den som ikke er så glad i å lodde kunne vært å kjøpe et Arduino kort og et motor-driver kort, for eksempel disse:
http://www.ebay.com/itm/L298N-Dual-...26?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1e26f83a http://www.ebay.com/itm/Uno-Arduino-Compatible-ATmega328P-PU-ATMEGA8U2-AVR-USB-board-w-bootloader-/280832966601?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4162f2ffc9#ht_1565wt_1396
Men det vil koste deg 20 usd ekstra.
 
Høres bra ut. Satt og tenkte på om Arduino kunne gjøre det samme. Jeg har kjøpt en men ikke fått prøvd meg på noe ennå siden godvær og brygging går foran i køen.  :)

Hvor mange coiler kan kontrolleren for steppermotor drive?
 
Har du en lenke til et DIY-prosjekt der jeg kan slippe unna uten SMD-komponenter? Fortrinnsvis vero/strip-board. Eventuelt, hvilke engelske begreper søker jeg på?
 
Jeg må òg få ta hatten av for et kult prosjekt, jeg stjeler nok idéen fra deg når jeg får litt fritid.


Knut Ankh Amon skrev:
Har du en lenke til et DIY-prosjekt der jeg kan slippe unna uten SMD-komponenter? Fortrinnsvis vero/strip-board. Eventuelt, hvilke engelske begreper søker jeg på?

Du kan lage en slik kontroller ganske enkelt med mikrokontroller og noen mosfet-transistorer.
"Brushless dc motor controller DIY" kan du f.eks. søke på.

Jeg fant denne rakt, men jeg har ikke lest den, så jeg gir ingen anbefalinger:
http://blog.spingarage.com/build-a-diy-brushless-motor-controller-in-a-d
Søk evt "H bridge" og "mosfet" og modifiser designet til å ha tre tilkoblinger i stedet for 2.
 
EspenL skrev:
Hvor mange coiler kan kontrolleren for steppermotor drive?

Kortet har 4 utganger og er vel egentlig tenkt for å drive kun 2 spoler, men jeg ser ingenting i veien for å bare bruke 3 av utgangene til å drive 3 spoler slik jeg gjør.
 
Knut Ankh Amon skrev:
Har du en lenke til et DIY-prosjekt der jeg kan slippe unna uten SMD-komponenter? Fortrinnsvis vero/strip-board. Eventuelt, hvilke engelske begreper søker jeg på?
Hvis du kjøper de 2 kortene som jeg linket til på e-bay vil du bare måtte lage ledninger mellom kortene.
 
OK, etter å ha sett meg litt rundt så virker det ikke som jeg kan følge planen min. Jeg har loddet aktivt på hobbybasis siden jul og jeg har 5-6 gitarbokser på samvittigheten. Jeg trodde jeg kunne smæle sammen en analog krets som kunne styre dette med et potmeter. Men det virker som denne styringen er digital, og avhengig av egen programvare brent inn på en chip. Har jeg rett? Og da vil Arduino være enkleste vei å gå for en begynner. Fremdeles rett? Jeg fant et produkt som lignet mistenkelig på den du avbildet for en femtilapp, men 120 for en enklere løsning er jo ikke allverden. Eller?
 
Toresito skrev:
EspenL skrev:
Hvor mange coiler kan kontrolleren for steppermotor drive?

Kortet har 4 utganger og er vel egentlig tenkt for å drive kun 2 spoler, men jeg ser ingenting i veien for å bare bruke 3 av utgangene til å drive 3 spoler slik jeg gjør.

Så hvis man kjører coilene parvis så kunne man også få til 8? Ser for meg at det kan få gangen til å bli litt jevnere.
 
Toresito skrev:
Her er et bilde som viser litt av byggingen. Limte først sammen spolekjernene av 2 plastskiver og en plastslange. Brukte batteridrillen for å vikle på tråd til spolene ble ca 20 mm i diameter og målte 40 ohm.

Plastskiver 10 x 25 mm: ebay 3.00 GBP
Plastslange 8 x 10 mm: ebay 1.80 GBP
Vikletråd Ø 0.25 mm 250 g; ebay 4.25 GBP
Skruer M8x70: Jula 39 NOK
Muttere M8: Jula 19 NOK
Metallplate: Jula 19 NOK
Fartsregulator: ebay 6.58 USD

Fartsregulatoren og styring er ikke helt ferdig, flere detaljer kommer senere.

Av en merkelig gtunn finner jeg ikke vikletråd på ebay, har du link/søkeord/tips ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Av en merkelig gtunn finner jeg ikke vikletråd på ebay, har du link/søkeord/tips ?

Magnet wire

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p3984.m570.l1313&_nkw=magnet+wire&_sacat=0
 
Knut Ankh Amon skrev:
Jeg trodde jeg kunne smæle sammen en analog krets som kunne styre dette med et potmeter. Men det virker som denne styringen er digital, og avhengig av egen programvare brent inn på en chip. Har jeg rett?

Min løsning er digital ja, men det hadde vært gøy om du laget en analog versjon! Enklest om du bare bruker 2 par spoler og driver det ene paret med en sinus og det andre med samme signal, bare 90 grader faseforskjøvet. Søk på "two-phase motor" på nettet.
 
Tilbake
Topp