Magnetrørerspørsmål

Finn Berger

Moderator
Jeg er på min tredje magnetrører av den sterke typen Bryggselv solgte. Den funker fremdeles fint, men den første blei så dårlig etter hvert at jeg måtte kassere den. Den kasta magnetstaven i kolben for et godt ord om jeg speeda opp bare litt. Den andre er merkbart dårligere, men den er blitt - mener jeg - noe bedre etter at jeg ga den et par ekstra neodym-magneter. Jeg bruker den fremdeles når jeg trenger å ha to gående samtidig.

Jeg veit at magneter svekkes over tid, men at det normalt vil ta så lang tid at det ikke kan være en normal svekkelse mine har blitt utsatt for. Så er det bestemte omstendigheter som kan påvirke dem, så jeg lurer på om det kan være påvirkning fra motoren som er ansvarlig.

Jeg har søkt litt, men de svarene jeg finner, skjønner jeg - som rimelig grønn på hard vitenskap - såpass lite av at jeg ikke tør å mene noe. Noen som har kunnskaper nok om dette til å hjelpe meg?

Kan det være andre forklaringer på at rørerne blir dårligere enn at magnetene svekkes?

Et annet spørsmål om noe helt annet som har med rørere å gjøre: I sentrum av erlenmeyerkolbene mine har det danna seg noe jeg trur er et belegg som i så fall må stamme fra plasten rundt stavmagnetene jeg bruker. Jeg kan ikke få det vekk, og ser for meg at det kan ha negativ betydning på et par måter.

For det første kan det kanskje skape økt friksjon, og for det andre kan det muligens huse bakterier? Jeg har ikke vært plaga med infeksjoner det er rimelig å tru kan komme av dette, så akkurat det bekymrer meg ikke så mye, men jeg skulle uansett gjerne bli kvitt belegget.

Jeg har lurt på om det kan være slitasje, men det virker ikke rimelig, og det ser ikke slik ut.

Sist redigert:
Slag og varme svekker magneter, lot en gang magneten stå fast på vedovnen etter å hatt i asken etter monteringsbolter, ubrukelig etter det :(
men det er nok nok å miste dem mange ganger i gulvet.
Litt arti at du kan snu om n og s pol med å slå på dem med en hammer, sett nordpolen mot sør så slår du sørpolen mot nord, men du er kanskje ikke så hard med føreren din :)

Slag og varme svekker magneter, lot en gang magneten stå fast på vedovnen etter å hatt i asken etter monteringsbolter, ubrukelig etter det :(
Litt arti at du kan snu om n og s pol med å slå på dem med en hammer, sett nordpolen mot sør så slår du sørpolen mot nord, men du er kanskje ikke så hard med føreren din :)
Nei, den tanken har ikke slått (!) meg:).

er det AI som driver med denne autokorrekturen så det ser som at jeg hadde LG i norsk rettskriving, men du har vell rettet noen stiler og sett mye verre @Finn Berger

Jeg koker starteren på gasskomfyr i direkte i erlenmeyer kolben med magneten i under kok. Aldri sett noe svekkelse av magneten og den jeg har har snurra maange startere. Dog har også mine kolber sånt hvit belegg jeg ikke får vekk, men må si at jeg ikke har ofret det så mange bekymringer.

Tilbake
Topp