MaiBock

jeg har brygget MaiBock og fått på flaske. Men det står ingenting om karboneringstemperatur i oppskrift. Hva anbefales? vet det skal lagres i 3 mnd.
 
jeg har brygget MaiBock og fått på flaske. Men det står ingenting om karboneringstemperatur i oppskrift. Hva anbefales? vet det skal lagres i 3 mnd.
Det vanlige er vel romtemperatur (18-20⁰) i 2 uker. Da er karbonering en ferdig. (Sannsynligvis med god margin) Resten av tiden lagrer du kjølig, i kjellertemrstur. Og mørkt.
 
Noen sverger til kald lagring hele veien, men jeg vet ikke om det er bedre. Det tar i hvertfall lengre tid
Etter hva jeg har lest, får du ingen merkbar produksjon av smaksstoffer her. Det er jo ikke sånn at gjæren plutselig befinner seg i ei veldig sukkerrik væske og setter i gang for fullt. Den har nettopp lagt seg nedpå for å ta en god, lang lur, men så ser den at noen har satt fram ei skål med litt godsaker på bordet ved sida av sofaen. "Jaja", tenker den vel, "det var hyggelig, Jeg skal da saktens få i meg det der, også". Men det blir jo bare litt ettertenksom tygging i halvsøvne:).
 
Tilbake
Topp