Mais sukker

Interessant test! Som du sier, er mengdene små, så utslagene blir deretter. Honning og lønnesirup gjærer mer eller mindre helt ut, og i de mengdene som brukes til karbonering vil utslaget bli lite. I lyse og lette øl vil det gjerne bli mer merkbart. Hva slags øl var det du gjorde det med?

En lys-ish og lett øl :) det var en "gressklipperøl", 2.5% ABV, gylden pale ale. Ettersom den smakte nokså tynt ved flasking valgte jeg å tørrhumle halve batchen litt. Når jeg flaska den halvparten fikk jeg et innfall om å prøve forskjellig sukker til karbonering siden jeg uansett hadde lave forventninger. Mistenker at hva enn liten forskjell det var i smak ble maskert av den lette tørrhumlingen. Ølet ble ihvertfall godt (med tørrhumle, halvparten uten gikk til slutt i vasken), og har tjent meg godt i disse dager med tropisk hete :)

"Eksperimentet" var et plutselig innfall, så jeg glemte å regne ut mengder for lik karbonering, brukte samme mengde av alle sammen. De farin-karbonerte flaskene var nok litt mer fizzy enn de andre, men ikke mye. Brukte 3.5g per 0.5l-flaske.

Nå skal jeg være litt regelrytter her. Når du son annerkjent profil i hjemmebryggermiljøet i Norge velger å uttale deg, Gahr, da forventer jeg mer enn "uten å huske" og "vil jeg anta". Sier meg gjerne motbevist når du har sjekka kilden
Det er jo litt vanskelig å sjekke kilden når du ikke kan henvise til akkurat hvor denne informasjonen finnes. Men jeg sendte av nysgjerrighet en epost til BYO, og de hevder at de aldri har skrevet noen slik artikkel. I det minste gir hverken arkivene eller de ansattes hukommelse noen indikasjon på at en slik artikkel eller oversikt har vært på trykk i noe nummer av BYO. Det var nok altså ikke der du så den, men om du klarer å spore opp hvor det var, så er jeg veldig interessert i å lese den.

Likevel mener jeg at hvis du skal tilbakevise det jeg sier, har du et større ansvar enn meg for å vise til noe konkret.
Det er å snu bevisbyrden på hodet. Det er den som kommer med den overraskende påstanden som har ansvaret for å bevise påstanden sin; det er ikke de som er skeptiske til den som skal ti stille til de kan motbevise det.

Tilbake
Topp