cjohansen
Norbrygg-medlem
Interessant test! Som du sier, er mengdene små, så utslagene blir deretter. Honning og lønnesirup gjærer mer eller mindre helt ut, og i de mengdene som brukes til karbonering vil utslaget bli lite. I lyse og lette øl vil det gjerne bli mer merkbart. Hva slags øl var det du gjorde det med?
En lys-ish og lett øl det var en "gressklipperøl", 2.5% ABV, gylden pale ale. Ettersom den smakte nokså tynt ved flasking valgte jeg å tørrhumle halve batchen litt. Når jeg flaska den halvparten fikk jeg et innfall om å prøve forskjellig sukker til karbonering siden jeg uansett hadde lave forventninger. Mistenker at hva enn liten forskjell det var i smak ble maskert av den lette tørrhumlingen. Ølet ble ihvertfall godt (med tørrhumle, halvparten uten gikk til slutt i vasken), og har tjent meg godt i disse dager med tropisk hete
"Eksperimentet" var et plutselig innfall, så jeg glemte å regne ut mengder for lik karbonering, brukte samme mengde av alle sammen. De farin-karbonerte flaskene var nok litt mer fizzy enn de andre, men ikke mye. Brukte 3.5g per 0.5l-flaske.