Maks temperatur på US-05 ? tenker IPA

I disse tider kryper romtemperaturen litt oppover, og jeg er rimelig sikker på at den er 22-23 i skapet jeg vanligvis gjærer hvis gjæringsskapet er opptatt.

Det er det i dette tilfellet fordi kjøleskapet vårt konka, så det har blitt omprogrammert til provosorisk kjøleskap.

Har dog lyst til å brygge en IPA, men jeg lurer på konsekvensen av ukontrollert "miljø" rundt gjæringsspannet?

Hvis jeg pitcher på 18-19 grader så hjelper det kanskje litt ift stormgjæringen, gitt at gjæringen starter kjapt?

Må jeg vente til gjæringsskapet er fritt for mat?

Greit mål er pitche i 19 graders vørter, 18 graders romtemp, gjort det slik før, og flytta dunken inn i ca 20grader etter 3-4 dager og hatt den der resten av gjæringstiden. Men med wlp001 dette da. :) lykke til!

Tror det blir litt høyt egentlig. Inne i dunken snakker vi da 23-24 grader. Dersom du må tror jeg at jeg ville kjølt ned til 15-16 grc og lobbet gjær. Så hadde jeg forsøkt å holde temperaturen nede de første 2-3 dagene med 1.5liters flasker med frosent vann e.l.

Noe annet jeg har reddet øl med er å ta i bruk badekaret. Det er bra treghet i 150 liter vann på 16-18 grc, og kjøleevnen er bra.

Noe annet jeg har fundert på er et hveteøl med en hvetegjær som tåler høy temp, bare humlet som en IPA. Tror fruktige humler kan spille på lag med fruktigheten fra gjæren. Tenker i baner av galaxy, mosaic og amarillo. Riktig gjær for dette hvet sikkert noen med større hveteerfaring enn meg.

Sommeren byr på utfordringer iom at jeg ikke har kjølemulighet der jeg er om sommeren. Vinter og varmekabel er fine greier!

Har ikke så mye peiling på dette men saison kan gjæres varmt. Skal kjøles godt ned under gjæringstemp og så stige fritt opp på 20tallet et sted. Det er noen nylige tråder om dette her inne. Har selv en med belle saisongjær som ble lobbet på 17 og steg til 24-25. Har ikke fått smakt den fordi den ble brygget hjemme på gården i påska. Gleder meg til å smake på den til sommeren.

Tilbake
Topp