Måling av ABV etter tabbe

Jeg bomma totalt på OG da jeg brygga en IPA i starten av september. Den ble 1055 mot forventa 1084. Dette ville jeg justere ved å tilsette 1 kg spraymalt etter stormgjæringa. Jeg målte OG før jeg tilsatte spraymalten, men glemte å gjøre det etterpå. Jeg har derfor ikke noe tall å regne ut ABV etter. Er det mulig å finne ut av det likevel?

OG 8. sept.: 1055
OG 13. sept. før spraymalt: 1025
FG 28. sept: 1030
 
Antagelig har du bare økt OG med 5 poeng og der har den havna
Du burde tilsatt spraymalt tidligere
ABV: 4%
 
Letteste hvis du ikke kan formelen og potensialet for spraymalt er å legge inn f.eks pilsnermalt i et bryggeprogram til OG 1.055 og ditt volum, og så hva OG blir når du legger til 1kg spraymalt.
 
1000/2,7/23 = ca. 16, så OG på 70 er nok riktig :)

Det trengs 2,7g sukker for å øke med 1 oe (SG) i totalt 1 liter væske
 
Jeg skjønner helt ærlig ikke utregningen her. Det er fordi jeg ikke kan matte.

Eneste jeg tenkte at en kilo spraymalt i 23 liter kan vel ikke heve OG fra 55 til 70? Eller tar jeg feil?

Edit: Så innlegget over, der tok jeg feil gitt. Bad hunch.
 
Jeg skjønner helt ærlig ikke utregningen her. Det er fordi jeg ikke kan matte.

Eneste jeg tenkte at en kilo spraymalt i 23 liter kan vel ikke heve OG fra 55 til 70? Eller tar jeg feil?
Joda, det går fint det :)

Fra 1kg malt med ekstraktinnhold på 80%, og en en meskeffektivitet på 80%, får du ut 640g sukker. Dette øker SG med litt over 10 i 23 liter :)
 
Joda, det går fint det :)

Fra 1kg malt med ekstraktinnhold på 80%, og en en meskeffektivitet på 80%, får du ut 640g sukker. Dette øker SG med litt over 10 i 23 liter :)

Edit. Feil som vanlig. Klarer ikke å lese oppgaven. Vet ikke hvis det er mulig å signe opp for en andre runde på barneskolen etter passerte 30, men av og til så synes jeg det burde være det.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp