Måling av alkohol innhold i øl .. Ebulliometer

Da har jeg gjort noen flere målinger..

Temp batterivann 100.9(sjekket hver 1/2 time)

Ringnes lettøl boks 2,5% ---FG 1.010 ..Temp 98,7c (2,2c differanse) 2,4%

Hansa Pils 0,33L boks 4,5%. Fg 1.004..Temp 97,0c... (3,9c differanse) 4,5%

Ringnes Pils 033l boks 4,6% FG 1.004 Temp 97,0c,,, (3,9c differanse) 4,5%

Tuborg 0,33l flaske 4,5% FG 1.002 Temp 97,0c... (3,9c differanse) 4,5%

Bare rusbrus boks 4,7% FG 1.042 Temp 97,9...??? sukker innhold lager krøll her..

clausthaler 0,33l boks max 0,7% FG 1.023 Temp 100.5..(0,4c differanse) .0,4%

På 4,5% øl og lettøl ser det meget bra ut,på rus brusen lager sukkeret krøll..

Fant denne formelen for å ta høyde for dette med jeg får det ikke til å stemme,mulig jeg bruker den feil,jo mer sukker jo høyere blir koke punktet,stemmer ikke det?

True Alcohol (%v/v) = Apparent Alcohol (%v/v) * (1 - oBaume * 0.015)

Varmepistolen har trinn på 1000W og 2000W, temperaturen stabiliserer seg på det samme på begge innstillinger..

Magnet rører ble brukt for å fjerne CO2.
En måling tar 15-20 min.

IMG_20170207_170406.jpg
IMG_20170207_170516.jpg IMG_20170207_170710.jpg IMG_20170207_171028.jpg IMG_20170207_171051.jpg IMG_20170207_171120.jpg IMG_20170207_171126.jpg IMG_20170207_172454.jpg
 
Sist redigert:
Dette er jammen kult. Fantastiske resultater og en blanding av reodor felgen og den lille kjemiker settet jeg hadde når jeg var liten. Så fett. Keep posting.
 
Ser det er rom for forbedringer,det er nøye at temp føleren havner samme plass under begge målingene(vann/alkohol),må lage en styring så det kommer samme plass og dybde hver gang..

Isolering av div. deler må og prøves ut..
 
Thermometer som ikke koster alt for mye.. med 0.01 oppløsning.
https://thermometer.co.uk/temperatu...ration-equipment/997-reference-thermapen.html
Men ser ikke helt at jeg trenger det enda..

Har en måling av en Pils(selv brygga).. OG 1.048 FG 1.010 (kjøleskapet klikka under lagring og frøs ølen,isklumpen (ca 20-25%) ble tatt ut..så % og FG er en del høyere en beregnet..meget god ble den og etter fryse stuntet..

Tok 2 tester,en med bare øl og en med 1-1 batterivann og øl..
Det ble et avvik på 0,6% på disse,6% på ren øl og 3,3% x 2 = 6,6%
men glemte å måle FGen på denne,så det må sjekkes før jeg kan konkludere med noe..

Når det gjelder FG i prøven så påvirker det resultatet ser det ut for,så å tynne ut prøven til under 1.005 er nok det enkleste..
 
Eneste som nevnt er plassering av føleren,at den havner samme plass/dybde hver gang.. Dampen som kommer inn treffer direkte på enden på termometeret..
Jeg har litt vel stort kjøler,trenger ikke så langt..
Skal lage en tegning over min så har du noe å gå ut ifra..
 
Tror det er viktig at væske fra kammeret der temp måleren er ikke får samlet seg i bunn der men renner ned til koke kammeret..Tror diameter på rør ikke har så veldig mye å si,avstand mellom varmekilde/føler er det viktigste tippe eg..


alko.png
 
Sist redigert:
Her er hvordan jeg tar en måling.. NB! øl må ha en FG lavere enn 1.005 (tynn ut med feks. 1-1 med batterivann/øl,da blir % du får x2)

1.Fyll på en skvett batterivann og skyll rundt og tøm ut.
2. Fyll på 20ml batterivann,sett i termometer,plugg hull på koke tank og varm opp,kjølevann i kjøler ikke nødvendig.
3.Les av temperatur når den har stabilisert seg (30sec.)
4.Tøm av batterivann.
5.Fyll litt øl(samme som skal testes) på apperaturet,skyll rundt og tøm ut.
6.Fyll på 50ml øl og sett i temperatur måler og plugg koke tank.
7.Fyll opp kjøler med kaldt vann og start varming.
8.Les av temperatur når den er stabil(30 sec),stabiliserer seg ikke så raskt med øl som med batterivann..
9.Les ut % etter tabell (koketemp batterivann minus koke temp øl)

Var hos en kamerat og målte og der er ikke strømnettet 100%, oppstår spennings fall på 5-6v av og til,det påvirket varmepistolen så mye at temperaturen svingte litt ned før den gikk opp og stabiliserte det igjen..

alk2.PNG
 
Sist redigert:
Den
Dette var jo veldig bra.
Plutselig var rørene kappet... Og planene for helga er klare.
Noe på konstruksjonen som bør endres?
Jeg kom over en kalkulator for beregning.
http://www.musther.net/vinocalc.html#ebull


Sent from my iPad using Tapatalk
Den kalkulatoren stemmer ikke med skjemaet jeg bruker..den gir 1/2 % lavere resultat..
Ser det er litt forskjellige ute på nett ang. verdier på dette,så enn må nesten kjøre en kalibrering opp mot butikk øl..
 
Øl fra de store bryggeriene har så lite variasjon i alkoholinnhold at det er helt uproblematisk å kalibrere mot på det nivået vi driver. Mikrobrygg ville jeg ikke brukt.

Forøvrig har rutinene rundt alkoholinnhold blitt skjerpet inn en god del hos de fleste bryggeriene etter den runden der.
Jo, de store bryggeriene har nok god kontroll. Og de små har nok skjerpet seg.
Du har rett i det.
 
Kjøpt rør hos rørlegger ?
Hadde alt liggende.. vil tro det er veldig dyrt å kjøpe 42mm rør,må vel kjøpe hel lengde..?

Kommer ikke på noe alternativ...
Har sett litt på ebay om jeg kan finne noe i glass som kan brukes men har ikke funnet di rette bitene helt enda..
 
Hadde alt liggende.. vil tro det er veldig dyrt å kjøpe 42mm rør,må vel kjøpe hel lengde..?

Kommer ikke på noe alternativ...
Har sett litt på ebay om jeg kan finne noe i glass som kan brukes men har ikke funnet di rette bitene helt enda..

Hvis de har kapp blir det ikke så ille, ellers blir vel rustfritt billigst men dyrest og lodde :-(
Linket til noe kjøpanes på ebay i starten på tråden, blir nok noe såmt på meg, har og liggende men...
 
Sist redigert:
Den

Den kalkulatoren stemmer ikke med skjemaet jeg bruker..den gir 1/2 % lavere resultat..
Ser det er litt forskjellige ute på nett ang. verdier på dette,så enn må nesten kjøre en kalibrering opp mot butikk øl..

Prøver med butikk øl.
Pyknometer er også på vei. Spørs om vekta mi er nøyaktig nok til dette.
Jeg tenkte å prøve pyknometer med avdamping av alkoholen. Så spørs det hvor mye vann som også fordamper ved 80 grader.
Det å bruke pyknometer riktig er jo ulovlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
a404b2e3ad7753fd4b15f78172d5964b.jpg

Det ble en aluminium konstruksjon. Prøver med sprit brenner slik som i videoen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp