Måling av OG/SG på forskjellige temperaturer

Heisann!

Jeg satt et enkelt ingefær-øl i går som gjører med idun blå tørrgjær. I går kveld (lørdag) målte jeg OG på brygget, da var det 1.090 (brygget var 37 grader). I dag tidlig (søndag) sjekka jeg igjen og da var det på 1.100 (25 grader). Hvilket tall bør jeg ta utgangspunkt i når jeg fremover skal måle SG og til slutt finne FG? Og kan jeg regne meg frem til alkohol-prosenten eller den "egentlige" SG-en i dag? Finnes det noen tabeller som tar høyde for temperatur-forskjeller? Hydrometeret mitt er kalibrert for 20grader, så målingen i dag på 25grader var vel heller ikke 100% korrekt.
 
1.090 på 37 grader er 1.095 på hydrometer som er kalibrert på 20 grader. 1.100 på 25 grader er 1.101. Så en av målingene vil jeg tro er feil.

Edit: Med så høy OG er det vel nesten som olje så da blir det litt vanskelig å få en nøyaktig måling med hydrometer. Jeg har kun brygget 1 øl over 1.100 og der kunne jeg skyve hydrometeret opp eller ned og vørter var så tykk at den ikke trakk seg ned eller holdt seg oppe.
 
Sist redigert:
1.090 på 37 grader er 1.095 på hydrometer som er kalibrert på 20 grader. 1.100 på 25 grader er 1.101. Så en av målingene vil jeg tro er feil.

Edit: Med så høy OG er det vel nesten som olje så da blir det litt vanskelig å få en nøyaktig måling med hydrometer. Jeg har kun brygget 1 øl over 1.100 og der kunne jeg skyve hydrometeret opp eller ned og vørter var så tykk at den ikke trakk seg ned eller holdt seg oppe.
Øl over 1.100 ja!! Det var drøyt. Dette er et ingefær-øl, som skal være søt. Men det er ALT for søtt nå, så kan hende det må bli litt høyere alkohol-prosent enn jeg egentlig hadde tenkt for å få den hakket mindre søt :)
 
1.090 på 37 grader er 1.095 på hydrometer som er kalibrert på 20 grader. 1.100 på 25 grader er 1.101. Så en av målingene vil jeg tro er feil.

Edit: Med så høy OG er det vel nesten som olje så da blir det litt vanskelig å få en nøyaktig måling med hydrometer. Jeg har kun brygget 1 øl over 1.100 og der kunne jeg skyve hydrometeret opp eller ned og vørter var så tykk at den ikke trakk seg ned eller holdt seg oppe.
Hmm, det var rart! Jeg målte og noterte ned helt nøyaktig det som stå på hydrometeret.. Der vannskorpa traff streken. Har nok å gjøre med at det var såpass høy OG som du sier ja!
 
Øl over 1.100 ja!! Det var drøyt. Dette er et ingefær-øl, som skal være søt. Men det er ALT for søtt nå, så kan hende det må bli litt høyere alkohol-prosent enn jeg egentlig hadde tenkt for å få den hakket mindre søt :)
Gjæra skal jo spise sukkeret, så det vil jo nødvendigvis bli mindre søtt. Det store spørsmålet her er vel hvor mye alkohol gjæra tåler før den kreperer.
 
Hmm, det var rart! Jeg målte og noterte ned helt nøyaktig det som stå på hydrometeret.. Der vannskorpa traff streken. Har nok å gjøre med at det var såpass høy OG som du sier ja!
Jaja, jeg tviler ikke på at gluggene dine ikke fungerer, men heller det at når det blir tykt som lønnesirup blir det vanskelig for hydrometeret å gjøre en nøyaktig måling :D
 
Amateur tip: Drit i absolutt alt som er av omregningstabeller for temperatur, og mål ved korrekt temperatur. Hvis du måler ved korrekt temperatur med et hydrometer du vet er korrekt, så er det ingen verdier som kan bli rare ved målstreken.
 
Amateur tip: Drit i absolutt alt som er av omregningstabeller for temperatur, og mål ved korrekt temperatur. Hvis du måler ved korrekt temperatur med et hydrometer du vet er korrekt, så er det ingen verdier som kan bli rare ved målstreken.
Den ene gangen jeg har brygget et 1.100 brygg så fikk jeg forskjellige verdier alt etter hvor høyt jeg "slapp" hydrometeret, og jeg kunne trekke det litt opp eller snurre, uten å få samme verdi, det ble rett å slett for tykk vørter.
 
Hmm, det var rart! Jeg målte og noterte ned helt nøyaktig det som stå på hydrometeret.. Der vannskorpa traff streken. Har nok å gjøre med at det var såpass høy OG som du sier ja!
De fleste hydrometere skal leses som på figuren under her, men noen - særlig eldre, trur jeg - skal leses ved øvre menisk, altså der den treffer hydrometeret.
1661792019154.png
 
Den ene gangen jeg har brygget et 1.100 brygg så fikk jeg forskjellige verdier alt etter hvor høyt jeg "slapp" hydrometeret, og jeg kunne trekke det litt opp eller snurre, uten å få samme verdi, det ble rett å slett for tykk vørter.
Viskositet. Det finnes hydrometeret for høyere viskositet, men jeg aner ikke hva som gjør de annerledes, eller hvordan de skal funke bedre i høyere viskositet.

Med høyere viskositet så kan man vente lengre før man kikker hvor det lander.

Ellers, hvis man på nøyaktig måte kan blande 50/50 vann med vørter, så påvirker ikke viskositeten like mye.
 
Viskositet. Det finnes hydrometeret for høyere viskositet, men jeg aner ikke hva som gjør de annerledes, eller hvordan de skal funke bedre i høyere viskositet.

Med høyere viskositet så kan man vente lengre før man kikker hvor det lander.

Ellers, hvis man på nøyaktig måte kan blande 50/50 vann med vørter, så påvirker ikke viskositeten like mye.
Den var ikke dum, ikke at jeg ser for meg at det blir så mange 1.100 øl på meg, men å blande 50/50 var en enkel og brukervennlig måte å gjøre det på :)
 
Viskositet. Det finnes hydrometeret for høyere viskositet, men jeg aner ikke hva som gjør de annerledes, eller hvordan de skal funke bedre i høyere viskositet.

Med høyere viskositet så kan man vente lengre før man kikker hvor det lander.

Ellers, hvis man på nøyaktig måte kan blande 50/50 vann med vørter, så påvirker ikke viskositeten like mye.
Ikke dumt! Og så gange tallet man får med 2 igjen da? Blir det riktig?
 
Nå målte jeg ingefær-ølet mitt igjen i går, da på 16 grader etter det ble satt i kjeller. Da viste hydrometeret 1.114. Prøvde slippe det fra flere høyder og alt mulig, men den endte alltid er. Når jeg sjekket hva det blir på et hydrometer kalibrert for 20 grader ble det fortsatt 1.114.. Hvordan kan det ha seg? Nå har det steget enda mer siden sist SG-lesning som var 1.091 på ca 16 grader det også. Nå skjønner jeg ingenting her
 
Nå målte jeg ingefær-ølet mitt igjen i går, da på 16 grader etter det ble satt i kjeller. Da viste hydrometeret 1.114. Prøvde slippe det fra flere høyder og alt mulig, men den endte alltid er. Når jeg sjekket hva det blir på et hydrometer kalibrert for 20 grader ble det fortsatt 1.114.. Hvordan kan det ha seg? Nå har det steget enda mer siden sist SG-lesning som var 1.091 på ca 16 grader det også. Nå skjønner jeg ingenting her
Du gjærer jo baklengs. Sikker på at du ikke tilsatte anti-gjær? :D
 
Ikke dumt! Og så gange tallet man får med 2 igjen da? Blir det riktig?
Jepp. Gang det med to igjen.

Et tips kan være å bruke et gradert 50ml målebeger, eller en 50ml doseringssprøyte, hvis målesylinderen er 100ml.

Målebeger er kanskje mer nøyaktig, da doseringssprøyter har innbakt i graderingen at det som er igjen i tuten av sprøyta ikke skal telles, men det kan fortsatt renne ut. Med mindre man er bevisst på det og gjør det likt (renne ut/ikke renne ut) når man trekker opp og doserer både vann og vørter.

Dette er lettere enn å bare prøve å helle oppi sylinderen fra et ugradert glass/whatever man bruker. Bommer man på det man heller oppi sist så må man gjøre alt på nytt.

Tar man prøver som er bang on 50ml så blir det 50ml av hver i sylinderen. Så ristes sylinderen litt for å få det homogent før måling.
 
Tilbake
Topp