Måling av SG og OG

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Har til vanlig ikke målt SG under mesking, men gjorde det i går:

• Målt SG etter 30 min: ca 1056
    Målt SG ved meskingslutt: 1070
    Målt SG etter skylling (14 liter): 1055
    OG etter koking: 1050

De tre første virker vel logiske, men men verdien skulle jo ØKT på den siste. Hva har skjedd? Mener selv at jeg nedkjølte vørteren på de tre første målingene....

NB Skulle hatt en OG på 1046, så jeg er i nærheten, men hvordan skal jeg justere underveis slik at jeg kommer enda nærmere ønsket OG?

Hvilket måleutstyr du bruker og hvilken temperatur du måler væsken med er alltid relevant her. Fortell oss litt mer :)

Jeg bruker oechslevekt. Siste måling er garantert romtemp (ca 20 grader). Trodde som sagt at jeg hadde kjølt ned de andre målingene nok, men målte ikke temperatur på de.

gjengangeren til feilkilde ved å måle SG etter skylling er at vørteren ikke er blitt blandet godt nok, dermed målefeil. Ja, også temperatur da, men der sier du at du hadde kontroll.
Det sikreste er å måle noen minutter etter at du har fått en rullende kok

Som NU skriver er det en klassisk feil å måle før kok, bli imponert over egne bryggeferdigheter siden du har fått høy SG, og skylle mer / vanne ut vørteren - for siden å gjøre måling under kok og da se at du har tynnet den ut til en lettøl :)
Mål ofte, men vær klar over feilkildene.
Står det i oppskriften at du skal ha en SG på 1.050 ett skylling, og du måler 1.060, så må alle alarmer gå
Ser det for godt ut til å være sant, så er det ofte det ...
Jeg har etterhvert sluttet å måle før kok. Jeg justerer uansett under kok. Mange måler derimot gjennom hele mesken.
Det eneste jeg måler før kok er siste tapping etter skylling for ikke å tappe med for lav SG

OK - takker for svar - kan da dette være en grei prosedyre?

Skylle med litt mer vann enn oppskriften tilsier for så å ta vare på de siste 2-3 literne av skyllevannet til evt finjustering etter oppkok (og SG-målingen etter oppkok).

OK - takker for svar - kan da dette være en grei prosedyre?

Skylle med litt mer vann enn oppskriften tilsier for så å ta vare på de siste 2-3 literne av skyllevannet til evt finjustering etter oppkok (og SG-målingen etter oppkok).
Smak på de siste literne av skyllevannet, smaker det godt uten astrigens så har du sannsynligvis skylt korrekt og ikke for mye så det er verd å ta vare på det ;) Jeg pleier å grovjustere SG ved kokestart hvis nødvendig, og finjustere hvis det trengs 15 minutter før kokeslutt. Jeg koker 32 liter med 5kW element som er trinnløs justerbar, så jeg kan juster SG rundt 10 poeng med å koke mer eller mindre også. Treffer OG alltid....

Jeg pleier å knipe noen SG poeng ved å meske lenge nok og få bedre effektivitet på konverteringen av stivelse til sukker. Så kan jeg skylle med litt mindre vann og fremdeles oppnå mine mål for brygghus effektivitet. Det er fort gjort å få en dårligere kvalitet på vørteren med kontinuerlig skylling dersom du ikke justerer skyllevannet og monitorerer pH og slutter i tide.

Smak på de siste literne av skyllevannet, smaker det godt uten astrigens så har du sannsynligvis skylt korrekt og ikke for mye så det er verd å ta vare på det ;) Jeg pleier å grovjustere SG ved kokestart hvis nødvendig, og finjustere hvis det trengs 15 minutter før kokeslutt. Jeg koker 32 liter med 5kW element som er trinnløs justerbar, så jeg kan juster SG rundt 10 poeng med å koke mer eller mindre også. Treffer OG alltid....

Jeg pleier å knipe noen SG poeng ved å meske lenge nok og få bedre effektivitet på konverteringen av stivelse til sukker. Så kan jeg skylle med litt mindre vann og fremdeles oppnå mine mål for brygghus effektivitet. Det er fort gjort å få en dårligere kvalitet på vørteren med kontinuerlig skylling dersom du ikke justerer skyllevannet og monitorerer pH og slutter i tide.
Jaja - skjønner det er mye å sette seg inn i - hvordan smaker man astrigens og hva er det?

Jaja - skjønner det er mye å sette seg inn i - hvordan smaker man astrigens og hva er det?
Altså, alt dette er strengt tatt ikke nødvendig, de fleste klarer seg fint uten og treffer OG sånn noenlunde ihvertfall.
Men for meg handler det om hobby og gleden av å skru på parametre,ha kontroll og få forventet resultat men på bekostning av litt større innsats. Fordelen er at etterhvert så kjenner du utstyret ditt så godt at det blir mindre nødvendig å måle, og gjør du det samme hver gang trenger du ikke å måle og du vil treffe OG allikevel.

Astrigens er snerpete smak (tenk drueskall/druestein) hvis skyllevannet har en SG rundt 1.010 er du i faresonen.
Jeg pH justerer skyllevannet hvis jeg skal skylle kontinuerlig, slik at det er vanskeligere å komme opp i denne situasjonen.

På mitt utstyr kan jeg velge om jeg vil skylle kontinuerlig eller partiskylle, vanligvis partiskyller jeg fordi dette er raskere og da er siste skyllevann aldri under 1.015 pga. at partiskylling er en litt mindre effektiv skyllemetode.

Astringens er en type bittersmak, men skiller seg fra humlebitterhet ved at den føles mye skarpere og beskere. Denne er ofte mer fremtredene i mørke ølsorter enn i lyse grunnet egenskaper ved mørkbrente maltsorter. Årsaken til smaken kan være at PH-en i mesken er for lav, at malten skylles med for varmt vann, eller at malten er kvernet for fint.

Hmm, der burde det vel i mine øyne stått "pH er for høy" og at det skylles med for mye vann i tillegg til for varmt vann.

Kilde http://episkebryggeri.no/2012/02/usmaker-og-bismaker-i-ol/

Sist redigert:
Altså, alt dette er strengt tatt ikke nødvendig, de fleste klarer seg fint uten og treffer OG sånn noenlunde ihvertfall.
Men for meg handler det om hobby og gleden av å skru på parametre,ha kontroll og få forventet resultat men på bekostning av litt større innsats. Fordelen er at etterhvert så kjenner du utstyret ditt så godt at det blir mindre nødvendig å måle, og gjør du det samme hver gang trenger du ikke å måle og du vil treffe OG allikevel.

Astrigens er snerpete smak, hvis skyllevannet har en SG rundt 1.010 er du i faresonen.
Jeg pH justerer skyllevannet hvis jeg skal skylle kontinuerlig, slik at set er vanskeligere å komme opp i denne situasjonen.

Astringens er en type bittersmak, men skiller seg fra humlebitterhet ved at den føles mye skarpere og beskere. Denne er ofte mer fremtredene i mørke ølsorter enn i lyse grunnet egenskaper ved mørkbrente maltsorter. Årsaken til smaken kan være at PH-en i mesken er for lav, at malten skylles med for varmt vann, eller at malten er kvernet for fint.

Kilde http://episkebryggeri.no/2012/02/usmaker-og-bismaker-i-ol/
Interresant - har bare 5 batcher bak meg (+ en til gjæring) - og lærer stadig noe nytt. På den siste jeg flasket, en London Pride clone, dukket det opp en smak etter to uker på flaske (merket i hvertfall ikke noe før....) som kan minne om beskrivelsen. Tenkte først på infeksjon, men smak, aroma og karbonering har ikke endret seg siste tre uker. Funderer på om det kan være noe her????? Kanskje for varmt skyllevann???

skyllevannet bør ikke være varmere enn at mesken maksimalt blir oppvarmet til 78 grader.
Overdreven/Ukritisk bruk av kalsiumsulfat som smakstilsetning kan også oppleves som astrigent smak i ølet.

Sist redigert:
Tilbake
Topp