Har hatt akkurat samme opplevelsen på våre to siste batcher. Ufattelig irriterende! Vi har nå 27 batcher med alle målinger spot-on. Volum til gjæring har kanskje hatt en liter eller to pluss minus, men preboil-SG og OG har alltid truffet. Så fikk vi sist fredag samme SG og OG. Volumet var som det skulle. Da konkluderte jeg med feilmåling, og gikk i gang denne fredagen med friskt mot, og fullt fokus (dvs. null øl) under brygging av en wit. Mens jeg skylte fyrte jeg i gang pumpa, slik at den fikk stå å sirkulere fra bunn til topp i kokekjelen i nesten en time, bare for at alt skulle blande seg godt, mens maltkurven fikk renne av seg ned i kjelen. Jeg rørte også godt flere ganger. Under oppkok sirkulerte jeg også til jeg var på rundt 80 grader, og jeg tok målinger (hydrometer - kalibrert i vann på 20 grader) både på 60, 70, 80 og 90 grader, samt et par minutter etter at koken var i gang. Alle disse målingene ble notert og korrigert for temperatur i Beersmith-appen, og også kjølt ned til 20 grader og målt igjen - bare for sikkerhetsskyld. Fant da ut at jeg hadde bomma på SG med 3 poeng. Helt innafor, i og med at jeg hadde 68,2 liter preboil volum - en god liter mer enn oppskrifta sa. Jeg hadde tilfeldigvis 100 gram DME liggende til overs, så jeg tilsatte dette.
Så er koken ferdig og jeg kjøler ned, og lar vørteren stå noen timer for bunnfelle godt etter whirlpool. Volum: 56,3 liter - oppskrifta sa 58,2 - altså har jeg kokt hissigere enn Beersmith regnet med. Tapper over i gjæringskar, og tar to prøver - en etter jeg har tappet ca. 10 liter, og en etter ca. 35 liter. Måler disse prøvene med en gang, men lar dem også stå til dagen etter og måler igjen. Og hva ender jeg opp med? Joda - IGJEN - nøyaktig samme OG som jeg hadde før kok (1.042). Dette er ikke fysisk mulig når man har kokt vekk nesten 12 liter, så hva som er skjedd aner jeg ikke. Men irriterende er det ihvertfall! Og fullstendig uforståelig etter 27 batcher uten problemer, at vi nå skal få to på rad med dette problemet, uten endring på utstyr eller noen ting. Tilogmed oppskrifta er identisk med batch 15 eller 16 eller noe sånn.
Sorry - ikke meningen å kuppe tråden din, men jeg hadde akkurat tenkt å poste en selv ang. dette, men så kom du meg i forkjøpet. Greit å holde det samlet. Og greit å vite at man ikke er alene, hehe.