måling

hei alle bryggere

i dag 3 dager etter første brygget jeg og to andre satt,måtte jeg bare måle OG den var gått fra 1080 til 1040 OG er dette ok
så langt?.  det luktet stout  men smaken var litt skarp  kansje normalt på så liten tid?.ellers er det liv i gjærlåsen ca hvert 7 min.Nå må
denne en og en halv uke gå så jeg får tappet det for lagring.håper på svar 

arne skrev:
hei alle bryggere

i dag 3 dager etter første brygget jeg og to andre satt,måtte jeg bare måle OG den var gått fra 1080 til 1040 OG er dette ok
så langt?.  det luktet stout  men smaken var litt skarp  kanskje normalt på så liten tid?.ellers er det liv i gjærlåsen ca hvert 7 min.Nå må
denne en og en halv uke gå så jeg får tappet det for lagring.håper på svar 

Jeg skulle vente med å måle for hver gang du rører vørteren er det fare for infeksjon. Hva er temperaturen i rommet?

hei

Jeg tappet det ut av kranen i bunn.Tempraturen i rommet ligger mellom 18-22 grader.
Et spørsmål til.Skal jeg tappe dette over etter en uke for og unngå bunnavfall når det tappes på flasker.

Jeg tapper ølet (stikker om) over og flasker deretter, samme dag/kveld. Men du kan godt vente 3 uker før du gjør dette.

Temperaturen mellom 18 og 22? du må prøve å holde den konstant, f.e. 22 dag og natt, for ellers for gjærcellene 'shock'  :eek:

Husk også at det er temperaturen i ølet som er viktig, ikke i rommet. Har du 22 grader i rommet, kan ølet godt ha 25 grader under stormgjæringa, og vil gi heftig fruktighet og høyverdige alkoholer (som gir skallebank), og kanskje ha problemer med å gjære godt. Jeg bruker vanligvis en UT-100 eller UT-200 termostat til dette, med føler teipet fast til gjæringsbøtta, slik at en varmeovn slår seg på om temperaturen i ølet går under 18 grader.

Jeg forstår det som at det er en stout du har brygget, da ville jeg sørget for at ølet har 18 eller 19 grader under gjæringen, istedet for 22, som vil gi for mye fruktighet.
Derimot kan du sette opp temperaturen til 22 grader i et par dager når gjæringa går mot slutten, for å bli kvitt eventuell diacetyl (smørsmak og lukt) som gjæren kan forårsake.  Hvilken gjær bruker du?

hei

Jeg brukte en tørr gjær som hetter safbrew s-33.Dette er det først brygg som vi har laget,det var fra en oppskrift fra
bratberg,imp stout.Er usikker om alt er gjort riktig og alt desinfisert godt nok,hadde storm gjæring for så gå ca 2 minutt
mellom hver bobling,nå 3 dager etter ca 6-7 min.Satte en pal ale med malt ekstrakt som jeg kjøpte fra per inge,gjæren ble tilsatt
da brygget var 34 grader,leser i etterkant at tempen ikke skulle ha vært max 30 grader.Hadde ingen stormgjæring med dette men bobler
ca hvert 4 sek, normalt?

Tilbake
Topp