Malt Maris Otter

Hei. Tenkte prøve å brygge etter oppskrift og har funnet en oppskrift i "øl brygging fra hånd til munn" som skal ha Maris Otter. Finner ikke Maris Otter på olbrygging.no, så da er spørsmålet, har denne malten andre navn? Er det "samme" som Pale Ale malt fra olbrygging?

Det er en pale Ale malt, men går for å være fyldigere og rikere enn vanlig pale Ale malt. Det er ikke nødvendigvis korrekt om det er en dårlig malter, Thomas Fawcet er vel den som er "originalen" eller iallfall en av de beste. Får du ikke tak på Maris otter går det fint med pale Ale,
Men som Miquel sier, bare Maris otter er Maris otter.

Så var det neste, gjæren. Det står jeg skal bruke WLP007 :/ Er dette en ferskgjær? Vil ikke gå helt dit ennå, så om noen kan anbefale en tørrgjær jeg kan bruke hadde jeg vært meget takknemlig :) Oppskriften er til en Nøge Ø #100

Edit: Ser ølsettet Mørk dobbel ipa fra olbrygging bruker Mauribrew Draught, så da må jo den egne seg her å?? Men holder det med en pose til 25L ? I oppskriften er det 10000g Maris Otter, 1135g Hvetemalt og 225g Chocolate malt

Sist redigert:
Det blir vel ganske høy OG på det ølet der. Antakelig vil en pose tørrgjær være litt i underkant, særlig hvis du ikke rehydrerer, men bare drysser gjæren rett i. Jeg ville tatt to poser - og droppet rehydreringen. Litt for mange rapporterer om at det går helt greitt til at jeg tar nødvendigheten av å rehydrere helt på alvor. Og rehydreringen er mye styr, synes jeg. (Jeg har en batch stående og gjære nå der jeg tydeligvis greidde å kløne det til da jeg rehydrerte, slik at gjæringen ikke kom i gang. Men det rettet seg greitt da jeg drysset en pose til rett i.)

OG 1,092 FG 1,015. Har dessverre allerede bestilt nå, bestilte bare en pose gjær til hver 25L. :/ Bestilte Mauribrew Draught da denne brukes i mørk dobbel ipa, men dette ølsettet fra olbrygging.no er til 18L. Kan det bli feil med for mye gjær også, hvis jeg bruker 2 pk pr 25L ? Men tviler på jeg klarer OG 1,092, ser for meg 1,085 kanskje :/

Rykter sier at du må tilsette tre til fire ganger for mye gjær før sakene krøllet seg til. Ubeekreftede sådanne

1.085 er fremdeles ganske høyt, så vidt jeg forstår. En løsning er jo å sette en starter. Ekstra styr, og det forsinker deg litt, men underpitching er en vei til dårlig øl som jeg har gått et par ganger. Tvlsomme estere og fusel:(.

OK. Kan ikke med startere og slikt ennå så bestiller 3 pk til da, kostet bare 35kr ekstra som brevpost. Tar ingen sjanser på å klusse til et nyyydelig øl :)

OK. Kan ikke med startere og slikt ennå så bestiller 3 pk til da, kostet bare 35kr ekstra som brevpost. Tar ingen sjanser på å klusse til et nyyydelig øl :)
Det der er en særdeles sunn filosofi:) - skulle bare ønske jeg hadde hatt vett til å tenke sånn hele veien:oops:.

Det finnes forresten en annen løsning: Tilsett de to pakkene du har, til halvparten av vørteren. La gjæringen komme godt i gang (24 timer, litt avhengig av lagtime), og så tilsetter du resten. Da fungerer den første runden på sett og vis som en starter (men du skal ikke behandle den som en, selvfølgelig!). OBS! Jeg har bare lest om dette, men Gahr sa visst at de brukte denne teknikken på 7 fjell. (Ville være greit om andre kunne si noe mer om dette.) Om du bare er omhyggelig med hygienen, skulle det ikke være noen fare forbundet med å gjemme halvparten av vørteren et døgn eller så.

Det skal ikke være nødvendig på en hjemmebryggerskala da tørrgjær koster veldig lite.

Du gjærer fint ut opp mot 1.080 med to pakker på 25 L. Hiv oppi tre så er du iallefall sikker, det er ikke mer hokuspokus enn det. Samt temperatur.

Det skal ikke være nødvendig på en hjemmebryggerskala da tørrgjær koster veldig lite.

Du gjærer fint ut opp mot 1.080 med to pakker på 25 L. Hiv oppi tre så er du iallefall sikker, det er ikke mer hokuspokus enn det. Samt temperatur.

Helt enig - men dersom det var et poeng å få brygget raskt ... . Vel, brevpost tar jo ikke lang tid:).

Hmmmm... Nå bestilte jeg 3 pk til slik at jeg har totalt 2 pk til hver batch. (bestilte malt til 3 batcher) Tror dere ikke det holder med 2 pk heller??
Brygget en mørk dobbel ipa tidligere, den fikk OG 1,076 og FG 1,020 brukte da 1 pk Mauribrew Draught på 15 liter. Denne hadde mindre malt og skulle ha OG 1.080 - 1,085. Den skulle gi 18 liter. Den ble iallefall meget god.

Jeg ville tro to holder. Kikket på en av oppskriftene i "Brew Classic Styles" - Strong Scotch Ale - med en OG på 1.099. Zainasheff sier "Use 18 grams of properly rehydrated yeast". To pakker Nottingham er 22 gram, så selv om batchene i BCS er litt mindre enn dine, skulle to pakker være helt ok.

Tilbake til spørsmålet om Marris Otter
Ser du skal brygge en #100
Da vil jeg faktisk gå så langt som å si at Marris Otter og WLP007 er essensielt for dette øllet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok. Jeg har faktisk aldri smakt #100 men brygget en mørk dobbel ipa fra olbrygging, det står i beskrivelsen at oppskriften har inspirasjon fra #100. Dem bruker pale ale og mauribrew. Så da er det vel en mørk dobbel ipa jeg blir å brygge:)

Hvor får jeg forresten bestilt Marris Otter? Så jeg vet til neste bestilling.

Inspirasjons #100 fra olbrygging sier du? :-/
Jaja, men originalen må du smake, er et must
Kan ikke ihvertfall ikke komme på no bedre øl jeg har smakt for øyeblikket

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp