Malt mølle

Hei.
Eg har bestillt meg beer brew 30 fra ølbrygging.no, men for å komme i gang, trenger eg en maltmølle også
har noen erfaring med en rimelig og ok mølle til en nybegynner :)

du trenger ikke maltmølle for å komme igang. du kan kjøpe ferdigknust malt. fra f.eks bryggselv.no

tomv skrev:
du trenger ikke maltmølle for å komme igang. du kan kjøpe ferdigknust malt. fra f.eks bryggselv.no
Og mens du er der, kan du se monster mills-møllene han har. Hopp over coronamølle o.l. og kjøp ordentlig mølle med en gang.

OlaM skrev:
Torvald skrev:

Er denne mulig å drive med ein vanlig elektrisk drill, kjøpt i Norge? Eller bør ein av overgangane kjøpast?

Ja.
Den kan drivast med ein batteridrill av god kvalitet, eller ein 230v drill. Det som er litt viktig er at drillen har to gir slik at du kan køyre på lågt turtal utan å svi motor og el.nikk.
Eg brukar ein 18v makita LXT på ei C&S 3D mølle og det går fint. køyrer ca halv fart på første gir og kvernar somregel 10-12 kg malt i ein go.

Edit: kjøp drill som tek opp til 13mm bor.

Hva vil dere anbefale dersom man bruker ekstrakt, og kun skal knuse noen hundre gram spesialmalt av og til?
En kompis moser det i blendern, sa det gikk greit, men jeg er litt skeptisk

Jeg vurderer heller å bare kjøpe meg en enkel mortel og pistil. Noen ideér?

Ha spesialmalt i en plastikkpose (gjerne en zip lock), legg det flatt og kjør over med kjevle slik at du åpner kornene. Enkelt og greit.

ChristofferV skrev:
Hva vil dere anbefale dersom man bruker ekstrakt, og kun skal knuse noen hundre gram spesialmalt av og til?
En kompis moser det i blendern, sa det gikk greit, men jeg er litt skeptisk

Jeg vurderer heller å bare kjøpe meg en enkel mortel og pistil. Noen idéér?

Frem til nå har jeg brukt en litt stor morter for å knuse 6-7 kilo med malt til hvert brygg jeg har laget, det går det også, om enn med noe tid. Noen hundre gram, eller sågar et kilo skulle fint gå med en morter....uten for mye svette :)

Tilbake
Topp