Maltmølle

Det var ikke noe stor sak egentlig å skru fast 50W Volvo viskermotor med 20A LED strømforsyning på Rollers Crush mølla. Den sliter med hvete på 0.6 mm, så det kjører jeg to pass på 0.8 mm i stedet. Hvete på 0.6 mm tar nok livet av de rimeligste batteridrillene også.

Koblingen mellom motoren og mølla blei ei 10 mm langpipe som jeg borra i søylebormaskin så den passa inn på motorakslingen, så ble det punktsveisa fast i motoren.

Har sett på Blichmann sin motoriserte ferdigmølle, men med frakt og dårlig kurs så blir det jo straks 20 laken før den står i garasjen.
Jeg har nettopp brygga et par batcher weissbier, og fikk veldig godt utbytte med 8 mm mellom valsene på min RC, og bare en gangs kverning. Jeg kondisjonerer riktignok maltet, men det fører jo ikke til finere crush, tvert i mot - i den grad det betyr noe for det, da.

Så jeg ser ikke behovet for å knuse hveten på 6 mm. Jeg kjører bygg og hvete sammen - og det gjør jeg med rug og havre også.

Jeg har kjørt rug aleine på 6 mm, og da blir det fullstendig pulverisert. Bruker du mye, blir det ei rimelig seig suppe - og antakelig garantert stuck mash i bryggemaskiner.
 
Jeg har nettopp brygga et par batcher weissbier, og fikk veldig godt utbytte med 8 mm mellom valsene på min RC, og bare en gangs kverning. Jeg kondisjonerer riktignok maltet, men det fører jo ikke til finere crush, tvert i mot - i den grad det betyr noe for det, da.

Så jeg ser ikke behovet for å knuse hveten på 6 mm. Jeg kjører bygg og hvete sammen - og det gjør jeg med rug og havre også.

Jeg har kjørt rug aleine på 6 mm, og da blir det fullstendig pulverisert. Bruker du mye, blir det ei rimelig seig suppe - og antakelig garantert stuck mash i bryggemaskiner.
8mm og 6mm mølleåpning? :eek: Jeg mente hva du forsto... :p
 
Det funket aldeles utmerket. En 12mm pipenøkkel og en overgang så en drill kunne trekke den. Det vanskeligste var å male langsomt nok. @Finn Berger , jeg har forstått deg dithen at du maler to ganger på 0.8mm. Jeg prøvde det, men andre gangen var det bare å glemme å få noe gjennom, lurer på om alt av mel havnet nederst slik at valsene (nesten) aldri fikk tak i noe.
 
Det funket aldeles utmerket. En 12mm pipenøkkel og en overgang så en drill kunne trekke den. Det vanskeligste var å male langsomt nok. @Finn Berger , jeg har forstått deg dithen at du maler to ganger på 0.8mm. Jeg prøvde det, men andre gangen var det bare å glemme å få noe gjennom, lurer på om alt av mel havnet nederst slik at valsene (nesten) aldri fikk tak i noe.
Nei, jeg maler bare en gang på 8 mm. På 9mm kan jeg male to ganger. Jeg gjorde det ganske lenge, og kanskje gir det ørlite høyere utbytte, men jeg har nå slått meg til ro med en gang på 8mm. Det er plenty bra nok.

Jeg trur problemet er at når mjølinnholdet blir høyt nok, så renner det ikke ordentlig ned mot valsene. "Massen" blir for treig - og kanskje blir det ikke nok partikler som er faste og store nok til at valsene kan ta tak. Jeg veit ikke helt. En kombinasjon?

Jeg trur forøvrig ikke det er noe poeng i å male så langsomt. Full speed er nok ikke bra heller, men jeg trur ikke du tjener noe på å tyne deg ned i veldig lavt omdriningstall. Jeg kjører kanskje på 2-300? Litt vrient å telle det der:).
 
Det funket aldeles utmerket. En 12mm pipenøkkel og en overgang så en drill kunne trekke den. Det vanskeligste var å male langsomt nok. @Finn Berger , jeg har forstått deg dithen at du maler to ganger på 0.8mm. Jeg prøvde det, men andre gangen var det bare å glemme å få noe gjennom, lurer på om alt av mel havnet nederst slik at valsene (nesten) aldri fikk tak i noe.
Jeg bruker drill på møllen min, jeg har buntebånd(strips) som kan gjenbrukes, altså de låser som vanlig buntebånd, men har også en trykkmekanisme for å åpne de så de kan brukes om igjen.

Når jeg er klar til å kverne så tar jeg buntebåndet rundt triggere til drillen og da er det bare å stramme til det går litt raskere enn hva jeg vil kverne på(motstanden i maltet vil redusere hastigheten litt), da slipper jeg bruke fingeren på triggere og hastigheten holder seg jevn hele veien :)
 
Jeg bruker drill på møllen min, jeg har buntebånd(strips) som kan gjenbrukes, altså de låser som vanlig buntebånd, men har også en trykkmekanisme for å åpne de så de kan brukes om igjen.

Når jeg er klar til å kverne så tar jeg buntebåndet rundt triggere til drillen og da er det bare å stramme til det går litt raskere enn hva jeg vil kverne på(motstanden i maltet vil redusere hastigheten litt), da slipper jeg bruke fingeren på triggere og hastigheten holder seg jevn hele veien :)
Videoen er fra 2016, men prosessen fungerer fremdeles :)
 
Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....
 
Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....
wow - hva slags malt har du fora den med :p ?

Jeg kan ikke si noe om slitestyrken på den jeg har ennå, for jeg har ikke hatt den mer enn drøyt et par år. Har kverna noe over trekvart tonn malt, trur jeg. Men jeg er veldig fornøyd med funksjonen, og så langt er det ikke tegn til at den er slitt. @Steinar Huneide har vel rukket å kjøre en del mer malt gjennom den enn jeg har?
 
Tilbake
Topp