Maltbrygging når man har dårlig plass

Eduard

Norbrygg-medlem
Thomas skrev en beskjed om at han tenkte å få til maltbrygging selv om han ikke har mye boltreplass:

Thomas skrev:
Jeg jobber med å få plass til et bryggeri på 25kvm hybel... En "IKEA" løsning om du vil. Lett å stue bort når det ikke brukes. Problemet så langt har vært meskekar, men det ser ut som at jeg kanskje har funnet en løsning i BIAB - http://thebrewingnetwork.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4650.

Veldig interessant, for det er sikkert mange flere som prøver å få til brygging mens man har lite plass til bryggingen og ikke minst lagring av alt utstyr, noe som også treffer meg.

Linken hans viser til et forum der en fyr fra australia viser hvordan han med enkle midler får til et minibryggeri. Løsningen er enkel: bruk kokekaret som meskekar men ha malten i en slags sekk slik at den er lett å fjerne.

Prinsippet er det samme som i Leif Stana's bryggerioppsett, og den tyske Braumeister til Speidel gjør også noe sånt, med den forskjellen at det da er en slags indre kjel som man kan dra opp og lekke ut. Jeg tror tanken med  meskesekken ville fungere aldeles bra med saftkokere og slik, bare man greier å isolere kjelen godt og slipper stegmesking.

Selv om det er mange bilder i den originale linken, så er det noen få her også:

BrewingwithCol9.jpg


BrewingwithCol17.jpg


Er det egentlig noen på forumet som benytter seg av dette prinsippet og kan si noe om det? Jeg tenker da spesielt på utbytte og varmefasthet.
 
Hei

Det finnes håp selv når en har liten plass. se på denne; http://www.speidel.at/bier.htm
Satt nu å så filmen på nemnte side og EUREKA  :idea: Dette passer undertegnede og garasjen udmerket :ilike:


Ser Vin & Bar har en lignende (usikker på meskekar og sirkulasjon i denne) men Petit selger denne...... Say no moore :-X

Neida ikke for å reklamere  :neinei: Bare ment som en opplysning til deg med begrenset plass  :biersmile:
 
Prøv denne nettsiden: http://www.speidels-braumeister.de/ Her kan du se mer om Speidels Braumeister. Ikke akkurat en billig sak, men den virker veldig solide og gjennomtenkt. Bra for dem med dårlig plass og fokus mot selve produktet og ikke nødvendigvis prosessen. Må si at jeg tenkte litt på å skaffe meg én også men det blir litt mye penger...
 
:innlegg:  Linken min viser til samme apparat og film av operasjonen (nede til venstre)

Holder på å sjekke ut pris på den nå ^-^ Kluet er å gå sammen flere om en slik tenker jeg, slik får man delt utgiftene og ikke minst gledene :skaal2:

Så jeg besluttet derfor å danne Knuthaugen Samlede Ølbryggarlaug :biersmile:

Vi blir etterhvert 4 pers (= raske telefoner) og resten sier vel seg selv :brygging:
 
"Braumeisteren" er fin, den, men jeg var ute etter en "ikea"-løsning :)

Jeg skaffet meg en pose av tettvevd polyester som jeg skal prøve å brygge med i løpet av Januar... Avlegger rapport når dåden er dådet.
 
'Konkurrenten' til Speidels Braumeister er Brumas Braueule, også et tysk produkt. En som har kjøpt Braueule har lagt ut noen bilder på det nederlandsk/flamske forumet.

Vedkommende slet visst med å få mesket ordentlig, dette skyldtes en trykklekkasje som trolig var tilfeldig.
 
Ligner på patenten til Braumeiser.
Nå er jo tyskere kjent for sin formidable ingeniør kunst.  :ilike:
 
Cool! Ikke dårlig å bygge sånt selv! "MADE IN CELLAR"  :)

Krever nok ikke kun godt verktøy, selv om det som kjent er halve jobben.. ;-)
 
Eduard,

Eg har også lest den tråden og synes det er interessant :idea:, ser frå tråden at utbyttet er høgere enn ved vanlig mesking og eg antar at varmetapet er minimalt då heile vannmengden (både skylle og meskevann) brukes frå start. Det blir jo ein veldig tynn mesk, men det ser ut til å gå bra..Kunne godt tenkt meg å laga eit 100+l anlegg basert på det prinsippet.  :biersmile:

Time will show

Tore T
 
Tilbake
Topp