Finns det noen pekepinner på hvor mye vann man kan regne med at kornet tar opp? Mulig det står her inne, men jeg finner det søren ikke. Har lett i hele kveld... :bank2:
Takker for svar
Mange påstår det, og det har nok litt med både utbytte og malingsgraden på maltet å gjøre, men Ray Daniels påstår 1,6 liter/kilo. Formelen han viser til er maltmengde i kilo * 0,4 * 4.
Altså 60% av maltvekten blir trukket ut i vørten, det resterende (40%) suger opp 4 ganger så mye vann. Bruker du 10kg malt i en batch, blir det 4kg * 4, altså 16 liter vann. Jeg kontrollveide alle deler ved en brygging, og det stemte på en prikk.
Takker for opplysning, det var utfyllende svar! Så i mitt tilfelle vil det si at jeg som skal tilsette 5,8kg med malt "mister" tett på 10ltr med væske. Hvordan kan da disse kalkulatorene på brewhead.com og håndbryg stemme? Grunnen til at jeg sier det, er fordi de sier omtrent halvparten... Noen forbehold som må taes i betraktning? Takker for alle svar
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.