Maltet korn suger vann, men hvor mye?

Finns det noen pekepinner på hvor mye vann man kan regne med at kornet tar opp? Mulig det står her inne, men jeg finner det søren ikke. Har lett i hele kveld... :bank2:
Takker for svar :)

jan ivar skrev:
Cirka 1 liter per kilo
Mange påstår det, og det har nok litt med både utbytte og malingsgraden på maltet å gjøre, men Ray Daniels påstår 1,6 liter/kilo. Formelen han viser til er maltmengde i kilo * 0,4 * 4.
Altså 60% av maltvekten blir trukket ut i vørten, det resterende (40%) suger opp 4 ganger så mye vann. Bruker du 10kg malt i en batch, blir det 4kg * 4, altså 16 liter vann. Jeg kontrollveide alle deler ved en brygging, og det stemte på en prikk.

Takker for opplysning, det var utfyllende svar! :) Så i mitt tilfelle vil det si at jeg som skal tilsette 5,8kg med malt "mister" tett på 10ltr med væske. Hvordan kan da disse kalkulatorene på brewhead.com og håndbryg stemme? Grunnen til at jeg sier det, er fordi de sier omtrent halvparten... Noen forbehold som må taes i betraktning? Takker for alle svar

leste nylig om en som buker BIAB og regner 0,5 liter per kilo(skviser posen)
Så tror exakt svar først etter att du har prøvd ditt oppsett

Dette er noe som burde være veldig enkelt å sjekke ut:
Vei malt før mesking og etter mesking.

Dersom noen gjør det et par-tre ganger og poster resultatene her, så har vi svaret.

speidelbrygget mitt på mandag:
fylte 23 liter
5.1 kilo malt
Skylte med 6 liter vann.

Fikk så 25 liter, kokte ned til 20 liter på 90 minutter (vannet sto akkurat på merkene på stanga i speidelen, så det var lett å sjekke)

Tilbake
Topp