Malthjelp!

Har du bare tilgang på malt fra Castle? Jeg ville foreslått å blande biscuit og brown malt (4 + 1), men castle har ikke brown. Kanskje biscuit og Special B? Biscuit er vel ikke veldig ulikt amber som type, men det er en god del lysere (50 EBC versus ambers 125), så du må ha inn litt av noe mørkere.

Gordon Strong foreslår forøvrig å riste pale ale malt i en halvtime på 150 grader. Det er vel ikke alt for vanskelig?

Har bare castle fordi jeg brygger imorgen. Lager Old Ale og brukte Caragold istedet for Amber. Tanken var å kjøre 2% med en Amber-aktig malt utenpå. Kunne vært moro å prøvd abbey, biscuit eller noe der omkring :)

Jeg vil ikke anbefale Special B som en erstatning for Amber, Special B har mye mer tørket frukt og knekk/karamell,
mens Amber er mer nøtteaktig.
Jeg vil foreslå en blanding av Brown og Aromatic

Er det noen som har litt bakgrunnsinformasjon om tilvirkning av Amber kontra vanlig crystal? Er f.eks. ikke Amber maltet før det er brent/røstet? Er det røstet med annen temp? Fuktet før røstet? Jeg finner at det mangler enzymer så noe er iallfall forskjellig fra vanlig malt.

nei, jeg tenkte brown + aromatic, men hvis du ikke har brown..
jeg vet ikke, ville ihvertfall brukt aromatic blant de alternativene du har

Er det noen som har litt bakgrunnsinformasjon om tilvirkning av Amber kontra vanlig crystal? Er f.eks. ikke Amber maltet før det er brent/røstet? Er det røstet med annen temp? Fuktet før røstet? Jeg finner at det mangler enzymer så noe er iallfall forskjellig fra vanlig malt.

Amber er maltet før det er røstet, men ikke behandlet på samme måte som Krystalmalt og Special B
grunnen til at det mangler enzymer er fordi det er røstet på for høy temperatur

Amber er maltet før det er røstet, men ikke behandlet på samme måte som Krystalmalt og Special B
grunnen til at det mangler enzymer er fordi det er røstet på for høy temperatur

Biscuit er jo samme typen (=laget på samme måten) malt, bare lysere, mens brown også er samme typen, men mørkere. I Cups situasjon finnes det vel egentlig ikke noen god løsning - annet enn rett og slett å gjøre som Gordon Strong foreslår, og gjennomføre prosessen sjøl. Utgangspunktet for å lage amber er jo pale malt.

Jaja, dette er jo litt seint. @CupCayk , hva gjorde du?

Tilbake
Topp