Maltkapasitet i Speidel 50

Ingemarh skrev:
Får malten knust på bryggselv.. Bestiller "speidelknus".. Burde vel funke.

Regner også med at det er OK. Vi knuser i hvert fall ganske grovt, slik at kornene akkurat får en "knekk".

Ingemarh skrev:
Fukter du malten før bruk? Mener å ha lest at noen mener det hever effektiviteten..

Nei, vi fukter ikke -- har prøvd det noen ganger, men vi har ikke merket noen effekt.
 
Men hvor mye malt går det "normalt" i en Speidel 50 uten å måtte bale med nedskalering?

Bjarte H skrev:
kosl skrev:
Bjarte H skrev:
Løsningen er å skalere oppskriften litt ned og ende opp med litt færre liter i gjæringskaret. Eller å tilsette litt maltekstrakt for å oppnå ønsket volum og OG.

Er det da slik å forstå, at en feks. utelater 1,6kg av basismalten under meskingen og tilsetter 1kg spraymalt (leste på et produkt at 1kg sp. malt tilsv. 1,6kgmalt) på slutten av kokingen?

Jepp, så enkelt er det :)

Hvorfor skal man utelate basismalt, hva skjer hvis man bare tilsetter spraymalt uten å ta ut vanlig malt?
 
Andreas Habel skrev:
Mesker vanligvis i ca. 90 min., så det blir som regel 3-4 ganger med røring, ja.

Hvordan stopper du speidelen  mens du rører?  Har ikke funnet ut noen pauseknapp på speidelen for å få rørt ?
 
Hei!


Pil opp og pil ned samtidig. Da får du valget mellom å avslutte eller fortsette. så etter røringen er det bare å fortsette.
Det hjelper å røre i mesken for å bedre effektiviteten på speidelen. Jeg rørte for første gang sist jeg brygget  1 gang halveis i meskingen og effektiviteten gikk fra ca 73- ca 80 %. Så kanskje 3 ganger røring for godt over 80... skal se neste brygg..




Kenneth
 
Tror behovet for røring og 90 min mesking er sterkt overdrevet.

Brygget to testbatcher.

En øl med 95% marris otter og 5% spesialmalt. Mesket på 66 grader i 50 min samt utmesk på 78 grader i 15 min. Rørte en gang. Skylte med med 10 og 5 liter vann.
En øl med 50% pilsner malt og 50% hvetemalt. Mesket på 66 grader i 40 min samt utmesk på 78 grader i 15 min. Rørte en gang. Skylte med 10, 5 og 5 liter.

80% utbytte begge gangene.

Liten grunn til å gjøre det mer komplisert enn som så.
 
Takk for svar Kenneth

Har ikke vært fornøyd med utbytte på speidelen. Kan være fordi jeg som regel brygger med en 12-13kg malt og da kan d nok være lurt å røre litt rundt...
Tester neste brygg
 
Dahlberg skrev:
Tror behovet for røring og 90 min mesking er sterkt overdrevet.

Det er jo avhengig av hvordan man prioriterer. SG-målinger under meskingen viser at SG-verdiene stiger også etter 60 min. med meskingen. Hvis en litt enklere og kortere bryggedag er viktigere enn noen SG-poeng er det sikkert greit med en kortere mesketid.
 
Andreas Habel skrev:
Dahlberg skrev:
Tror behovet for røring og 90 min mesking er sterkt overdrevet.

Det er jo avhengig av hvordan man prioriterer. SG-målinger under meskingen viser at SG-verdiene stiger også etter 60 min. med meskingen. Hvis en litt enklere og kortere bryggedag er viktigere enn noen SG-poeng er det sikkert greit med en kortere mesketid.

Andreas, hvor mye meskevann starter du med.. Jeg fyller som regel opp til midt mellom de to øverste strekene.. Det skulle vel tilsi 52-53 liter.. Og gjør du endringer på dette avhengig av antall kg malt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Andreas, hvor mye meskevann starter du med.. Jeg fyller som regel opp til midt mellom de to øverste strekene.. Det skulle vel tilsi 52-53 liter.. Og gjør du endringer på dette avhengig av antall kg malt?

Da vi begynte å brygge med Braumeisteren startet vi med 55 l vann, men vi syntes at det var for lite vørter som havnet i gjæringskaret. Derfor starter vi nå nesten alltid med 60 l, og vi har oppskalert oppskriftene tilsvarende (med mindre vi skal brygge veldig sterkt øl -- da starter vi fortsatt med 55 l).
 
Har også startet med 60ltr (øverste måle merke + 5ltr) et par ganger, men jeg får ikke plass til 13kg malt da, så har måttet tappe ut noen ltr.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp