Dobbelmesking speidel

kosl

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg skal brygge en Belgisk trippel (St. Sunniva clone) på speidel 50 med kort maltrør.
Maltmengden er ca. 7,3 kilo pilsner malt, noen som på ingen måte får plass i maltrøret.

Meskeskjema er:
30 min 40 ºC
60 min 65 ºC

Noen har sikkert erfaringer på dette og kan komme med noen råd og tips.
Bør jeg meske halvparten x 2, eller 5,5kg til å begynne med for deretter grave ut og tilsette resten etter første mesketrinn osv?

Takker for innspill!!

Kosl
 
Hvorfor 30 minutter på 40 grader?

Utgraving fungerer ellers fint.

Hvorfor 30min på 40gr. vet jeg ikke - har noen mistanker men fasiten får jeg overlate til opphavet av å komme med.
Når man graver ut malt, gjøres det da evt. etter begge mesketrinnene er unnagjort?
 
Du kan vel godt korte ned begge stegene, 15 minutter på 40 grader, og 30 minutter på det andre steget. Tar jo tid opp til 65 grader også. Kanskje hiver du på 10 minutter på 72 grader, og et femminutt på 78 også, selv om Hr. Lothe ikke gjorde det.

Om jeg var deg,ville jeg mesket 5,5 kg med pilsmalt, og erstattet resten med ekstra lys DME. Du skal jo ha i en god mengde med sukker i dette brygget, så det går nok bra mtp. å få den tørr nok. Sukkeret kan du koke opp i egen kjele, og tilsette etter ca 4 dager, det fuker bra for meg hver gang jeg gjør det.
 
Du kan vel godt korte ned begge stegene, 15 minutter på 40 grader, og 30 minutter på det andre steget. Tar jo tid opp til 65 grader også. Kanskje hiver du på 10 minutter på 72 grader, og et femminutt på 78 også, selv om Hr. Lothe ikke gjorde det.

Om jeg var deg,ville jeg mesket 5,5 kg med pilsmalt, og erstattet resten med ekstra lys DME. Du skal jo ha i en god mengde med sukker i dette brygget, så det går nok bra mtp. å få den tørr nok. Sukkeret kan du koke opp i egen kjele, og tilsette etter ca 4 dager, det fuker bra for meg hver gang jeg gjør det.

Skal en kg. sukker ja, hvor mye vann bruker du å koke opp dette i?
 
Start med en liter kanskje, og se om det går å få det løst opp, ta tiden til bruk, ikke kjør full spiker på ovnen.
 
Hvorfor 30min på 40gr. vet jeg ikke - har noen mistanker men fasiten får jeg overlate til opphavet av å komme med.
Når man graver ut malt, gjøres det da evt. etter begge mesketrinnene er unnagjort?

Jeg har gravd ut midt i et langt meskesteg à la det du har på 65 grader. Malten du graver ut kan du forsåvidt ha i skyllevannet, så du ikke kaster bort dyrebart sukker. Men pass på at det ikke blir for varmt.
 
bare av nysgjerrighet.. hvor mange liter tenker du å sitte igjen med?

Om du skal benytte en speidel 50, kan du ikke benytte langt maltrør og koke ned sluttresultatet? du kan evt kjøre no-sparge og legge på noen kilo malt.. Da vil du også ha mulighet til å "vanne ut" til ønsket OG før sukkertilsetning..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Har planer om å få ca. 25ltr. I bøtta. Står å mesker i "andre runde" nå.
 
Du kan vel godt korte ned begge stegene, 15 minutter på 40 grader, og 30 minutter på det andre steget. Tar jo tid opp til 65 grader også. Kanskje hiver du på 10 minutter på 72 grader, og et femminutt på 78 også, selv om Hr. Lothe ikke gjorde det.

Om jeg var deg,ville jeg mesket 5,5 kg med pilsmalt, og erstattet resten med ekstra lys DME. Du skal jo ha i en god mengde med sukker i dette brygget, så det går nok bra mtp. å få den tørr nok. Sukkeret kan du koke opp i egen kjele, og tilsette etter ca 4 dager, det fuker bra for meg hver gang jeg gjør det.

I resepten står det OG 1082, antar at dette er etter å ha tilsatt 1kg. sukker? - dersom ikke bomma jeg skikkelig med OG 1061!
 
Antar at trippel-klonen min (St. Sunniva clone) må modnes leeeenge, men hvor lenge?
Modnes på flasker.
 
Antar at trippel-klonen min (St. Sunniva clone) må modnes leeeenge, men hvor lenge?
Modnes på flasker.

Min begynte å smake godt etter ca 3 mnd. Tipper den bare blir bedre og bedre utover nå. Flasket i juni.

Sendt fra min HTC One
 
Tilbake
Topp