Maltmølle

Jeg har bare sett denne mølla og ikke brukt den. Etter min mening er den et godt kjøp, spesielt til under en tusenlapp inkludert trakt og mølle. De dyrere møllene virker betydelig mer solid, men til gjengjeld begynner jo prisene noen hundrelapper over, uten tilbehør.

Hei.
Det er på ingenmåte meningen å kuppe tråden, men når det først er denne konkrete møllen det diskuteres så fortsetter jeg her.
Jeg har bestillt denn møllen som et resultat av denne tråden og lurer nå litt på ideel innstilling mellom valsene.
Jeg brygger på Speidel 20L og bruker gjerne mellom 5,5-6 kg malt.
Jeg har fra før en Coronna mølle som jeg har brukt en del på mitt gamle hjemmelagde oppleg med kjølebokser osv.
Syns da OG lå noe lavt. Da jeg kjøpte Speidel justerte jeg Coronaen til litt grovere knusing. Fikk da høyere OG med samme oppskrift, dog nå på Speildel.
Det intresante er at jeg har en kamerat som til nå har brygget på hjemmelaget kjølebokser og har knust hos meg da han ikke har egen mølle. Han fikk
plutselig merkbar høyere OG han og da han kjørte på ny innstilling. Han har nå også kjøpt Speidel 20L og skal fortsatt knuse hos meg eller overta Coronaen.
Så det er jo et tilleggs spørsmål: Bør han nå knue hos meg fortsatt?
Og orginal spørsmålet er altså: Åpning mellom valser til Speidel-bruk?

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Og orginal spørsmålet er altså: Åpning mellom valser til Speidel-bruk?

Speidelen kan være litt følsom på for fin knusing, med stuck mash og fontene. Et greit utgangspunkt er 1,2-1,5 mm valseavstand, som også bør være greit på de fleste andre oppsett.

Takk så mye for greit svar.... Kompissen min var og knuste på coronaen for en time siden for jomfrubrygging på Speidel....
Kan jo være siste gang den rulla rundt....

Sabeltann

Tilbake
Topp