Maltstøv på bryggerommet

Tenker litt på avssug for maltstøv selv. Har landet (tror jeg) på å sette opp et sponavsug over arbeidsbenken. De er ganske kraftige (og flyttbare), og kan selvsagt også brukes til snekkerier, som egentlig er en større hobby her på bruket. Lager meg verksted over garasjen om dagen ;)
 
Tenker litt på avssug for maltstøv selv. Har landet (tror jeg) på å sette opp et sponavsug over arbeidsbenken. De er ganske kraftige (og flyttbare), og kan selvsagt også brukes til snekkerier, som egentlig er en større hobby her på bruket. Lager meg verksted over garasjen om dagen ;)

Du er ikke norgesmester der også:)?

Har du prøvd å fukte maltet? Etter at jeg begynte med det (helt nylig), støver det nesten ikke. Jeg skal bare passe på når jeg måler opp maltet.

Det er ikke mye ekstra arbeid, og gir slående mye bedre resultat når det gjelder å bevare intakte skall.
 
Gjærdunken blir starsanet rett før den skal fylles og oppbevares med lokk de siste minuttene. Da er det minst 2.5 time siden det ble virvlet opp støv fra malt. Selvsagt er det alltid støv og mikrober i lufta, men maltstøv utgjør ikke et større problem enn husstøv. Og muggsopp hvis du brygger i kjelleren. Under fylling i gjæringskarret er lokket på med en liten glippe til slangen. Det er veldig lite som sirkulerer ned i karret. Selvsagt KAN det gå galt, men jeg nekter å tro det er det viktigste problemt til en brygger.

Dersom du maler med åpen kværn er det KANSKJE litt annerledes.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Gjærdunken blir starsanet rett før den skal fylles og oppbevares med lokk de siste minuttene. Da er det minst 2.5 time siden det ble virvlet opp støv fra malt. Selvsagt er det alltid støv og mikrober i lufta, men maltstøv utgjør ikke et større problem enn husstøv. Og muggsopp hvis du brygger i kjelleren. Under fylling i gjæringskarret er lokket på med en liten glippe til slangen. Det er veldig lite som sirkulerer ned i karret. Selvsagt KAN det gå galt, men jeg nekter å tro det er det viktigste problemt til en brygger.

Dersom du maler med åpen kværn er det KANSKJE litt annerledes.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Samme som jeg gjør, det der. Og med fermzilla er det enda bedre; du skrur bare av et lokk på størrelse med en bruskork omtrent, og trer slangen nedi der. Og så klemmer jeg litt folie rundt for å være helt sikker. Så da skal det helt klart mye til. Men kjelen er åpen når jeg kjøler ned, så der er det fritt fram for støv.

Hvorvidt husstøv er like farlig, aner jeg ikke. Jeg bare veit at malt er ganske ekstremt, siden spiringa gir perfekte forhold for bakterier og sopp, og temperaturene under tørkinga av det lyse basemaltet er ikke høye nok til å sterilisere maltet.

Og så kan du holde sånn noenlunde styr på husstøvet med godt vanlig reinhold. Du tømmer det ikke ut i konsentrert form slik du gjør med maltet når du heller det fra ei bøtte og over i meskekjelen. (Jeg gjør ikke det; jeg har det i en meskepose.) Du ville ikke gjort det der med en tilsvarende mengde husstøv. (Det har jo hendt jeg har måttet lete etter noe som ved en feiltakelse havna i støvsugerposen. Artig:eek:.)
 
Sist redigert:
Jeg heller maltblandinga i meskekjelen og holder støvsugerslange ved siden samtidig. At litt maltstøv kommer i omgivelsene er uunngåelig, men jeg har aldri bekymret meg stort over det, og kan ikke forestille meg at noen av bryggene til nå har vært infisert. Til tross kunne jeg ha tenkt meg en mer elegant løsning istedet for balanseøvelsen med støvsuger hver gang.
 
Tenker litt på avssug for maltstøv selv. Har landet (tror jeg) på å sette opp et sponavsug over arbeidsbenken. De er ganske kraftige (og flyttbare), og kan selvsagt også brukes til snekkerier, som egentlig er en større hobby her på bruket. Lager meg verksted over garasjen om dagen ;)

Noe slik du tenker på?

Sponsuger | 50-liters beholder | MEEC TOOLS | Jula

Den ser jo ikke dum ut, men bråker rimelig bra med sine 85 db.
 
Både kverning og oppbevaring skaper støv. Dette legger seg, men blir luftbåren ved den minste bevegelse
3be89ba1a7f8830ddb4bbffcc08de6e9.jpg
 
Tenkte faktisk å steppe opp til denne, eller en tilsvarende. Bråker bra, men heller hørselvern enn pustemaske. Skal jo ikke gå så lenge av gangen.

Nei, det er sant. For min del så har jeg ikke plass til en stor en, så det blir denne lille om jeg går for en slik. Det virker jo ikke så dumt dette, og jeg liker at det er noe man kan sette frem for innmesk, og så rydde vekk igjen.

Antar det bare er å få lagt innsuget på kjelekanten på en eller annen måte, eller bør den 'henge' i overkant for å være mest effektiv?
 
Nei, det er sant. For min del så har jeg ikke plass til en stor en, så det blir denne lille om jeg går for en slik. Det virker jo ikke så dumt dette, og jeg liker at det er noe man kan sette frem for innmesk, og så rydde vekk igjen.

Antar det bare er å få lagt innsuget på kjelekanten på en eller annen måte, eller bør den 'henge' i overkant for å være mest effektiv?
Jeg tenker å legge 1,5 m spirorør med 2 bend over arbeidsbenken, slik at det blir to innsug. Når jeg kverner, dekker jeg bare til innsuget som ikke er over kverna. Da blir det bra kraft. Det ser som at det er mulig å koble disse rett på 100 mm spiro. Skal også bygge et eget rullebord for kverna. Tenker også å motorisere den.
 
Tenkte faktisk å steppe opp til denne, eller en tilsvarende. Bråker bra, men heller hørselvern enn pustemaske. Skal jo ikke gå så lenge av gangen.
ulempen med en slik en er at de ikke har et skikkelig filter. Den har bare den tøyposen som filtrerer lufta, noe som jeg tror ikke blir god nok for slikt. Må eventuelt sette den i et annet rom.

Har du vurder spiro og kanalvifte? jeg slår på vifta når jeg mesker inn og under kok. Virker som en god løsning for min del :)
 
ulempen med en slik en er at de ikke har et skikkelig filter. Den har bare den tøyposen som filtrerer lufta, noe som jeg tror ikke blir god nok for slikt. Må eventuelt sette den i et annet rom.

Har du vurder spiro og kanalvifte? jeg slår på vifta når jeg mesker inn og under kok. Virker som en god løsning for min del :)
Ja, det var den opprinnelige planen. Men vanlige kanalvifter duger ikke, iflg. ekspertisen. Man må minst ha en sentrifugalvifte. Både pga. eksplosjonsfare og effektivitet. Da blir oppsettet så dyrt at det ikke er aktuelt. Denne er L-klassifisert. Tenker det holder bra. Hvis ikke har jeg uansett nytte av den til snekkerverkstedet.
 
Både kverning og oppbevaring skaper støv. Dette legger seg, men blir luftbåren ved den minste bevegelse
3be89ba1a7f8830ddb4bbffcc08de6e9.jpg

Den gang jeg var ung og dum, for sånn ca. 5 år sida, kverna jeg i ei bøtte i et rom vi ikke brukte. Det blei et skikkelig lag med maltstøv etter ei stund.
 
Jeg bruker denne vifta, den suger så det holder:
Kanalvifte 800m3 m.termostat og hastighetskontroll

Nesten så den løfter gulvbelegget opp frå gulvet... [emoji4]
Har innebygd hastighetsjustering da, trinnløs.

Når en har ei skikkelig kraftig vifte, som flytter mye luft, må en vel samtidig sørge for at det kan komme inn luft som erstatter den lufta som suges ut for at den skal fungere effektivt? Og da er det vel et poeng i denne sammenhengen at den lufta er noenlunde rein? Kan det være et poeng å ha en ventil med en eller annen form for filter?
 
Gikk raskt gjennom tråden, og ser at dette med maltstøv og eksplosjonsfare ikke er nevnt. Jeg er ikke ekspert, men er blitt sterkt advart mot å bruke vanlige baderomsvifter og (plast)kanaler.

Kornstøv/mel er energirikt og kan bygge opp statisk elektrisitet når det beveger seg i en ventilasjonskanal. Man bør (slik jeg har fått det forklart) derfor bruke jordede spirorør – og en vifte som er beregnet for støv. Vanlige baderomsvifter er beregnet for å transportere damp – og ikke egnet. Gnister fra motoren kan i verste fall utløse en eksplosjon. Det står nevnt i bruksanvisningen for flere av de kanalviftene jeg har vurdert at de ikke skal brukes til støv. Det finnes gode spesialløsninger, men de er så dyre at det ikke er aktuelt for mitt vedkommende. Men et sponavsug virker som en godt kompromiss – og blir det jeg går for. Sammen med en jordet metallkanal.
 
Gikk raskt gjennom tråden, og ser at dette med maltstøv og eksplosjonsfare ikke er nevnt. Jeg er ikke ekspert, men er blitt sterkt advart mot å bruke vanlige baderomsvifter og (plast)kanaler.

Kornstøv/mel er energirikt og kan bygge opp statisk elektrisitet når det beveger seg i en ventilasjonskanal. Man bør (slik jeg har fått det forklart) derfor bruke jordede spirorør – og en vifte som er beregnet for støv. Vanlige baderomsvifter er beregnet for å transportere damp – og ikke egnet. Gnister fra motoren kan i verste fall utløse en eksplosjon. Det står nevnt i bruksanvisningen for flere av de kanalviftene jeg har vurdert at de ikke skal brukes til støv. Det finnes gode spesialløsninger, men de er så dyre at det ikke er aktuelt for mitt vedkommende. Men et sponavsug virker som en godt kompromiss – og blir det jeg går for. Sammen med en jordet metallkanal.
Er eksplosjonsfare fra maltstøv virkelig en utfordring i hjemmebryggerskala? Det som diskuteres her er jo å ha en kraftig nok vifte til å suge ut så og si alt støvet før det spres ut i rommet, og da klarer jeg ikke å se hvor noe særlig volum med eksplosjonsfarlig luft-støv blanding skal bygge seg opp. Jeg har i hvert fall ingen betenkeligheter med å kverne malt under kjøkkenviften.
 
Er eksplosjonsfare fra maltstøv virkelig en utfordring i hjemmebryggerskala? Det som diskuteres her er jo å ha en kraftig nok vifte til å suge ut så og si alt støvet før det spres ut i rommet, og da klarer jeg ikke å se hvor noe særlig volum med eksplosjonsfarlig luft-støv blanding skal bygge seg opp. Jeg har i hvert fall ingen betenkeligheter med å kverne malt under kjøkkenviften.
Jeg tror eksplosjonsfare for en hjemmebrygger er like sannsynlig som det å lande på en landmine hvis du skulle snuble i skogen i norge.
 
Er eksplosjonsfare fra maltstøv virkelig en utfordring i hjemmebryggerskala? Det som diskuteres her er jo å ha en kraftig nok vifte til å suge ut så og si alt støvet før det spres ut i rommet, og da klarer jeg ikke å se hvor noe særlig volum med eksplosjonsfarlig luft-støv blanding skal bygge seg opp. Jeg har i hvert fall ingen betenkeligheter med å kverne malt under kjøkkenviften.
Jada, det vil helst gå bra. Men når fagfolk advarer, tar jeg det på alvor. Kanalvifter blir dessuten fort slitt av støv. Jeg gidder ikke demontere og rengjøre oftere enn nødvendig.
 
Tilbake
Topp