Har brukt denne kanlvifta i mange år nå. Er kraftig og fungerer supert. Men trenger masse til luft. Kan bli meget kaldt på vinteten
Sent fra min AC2003 via Tapatalk
Det tror jeg du kan glemme, den blir for svak
Har brukt denne kanlvifta i mange år nå. Er kraftig og fungerer supert. Men trenger masse til luft. Kan bli meget kaldt på vinteten
Dersom hele problemet består i støving når du heller maltet oppi, må det da være mulig å fikse en eller annen Petter Smart-løsning tilpassa maskinen din?
Jepp, det er kun ved innmesk det vil være problemer med støv. Så ja, en eller annen Petter Smart løsning hadde vært å foretrekke, klarer bare ikke helt å se den pt.
Skal du gjære i åpne kar? Hvordan har du innrettet deg hvis støv fra malt ellet husstøv eller hva som helst annet trenger inn i gjæringskarret?
Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
My point exactly. Hvorfor er maltsøv et stort problem? Gjæringsdunken er potte tett enten den står under trykk eller ikke.Åpen gjæring fikser vi gjennom å bruke lokk, men la det ligge løst på. Dermed skjermer vi ølet mot støv, og samtidig blir tykket på ølet 0, og det får kontakt med oksygen. Så det blir de samme forholdene i dunken som om vi ikke hadde hatt noe lokk.
Å gjære i bøtte uten lokk er nok å be om infeksjon, uansett hvor mye vi vasker og står i. Moderne bryggerier som gjærer åpent, har så vidt jeg veit ganske strenge regimer for reinslighet, med filtrering av luft og greier; sånt som det ikke er mulig - eller bryet verdt - å få til i en vanlig bolig.
My point exactly. Hvorfor er maltsøv et stort problem? Gjæringsdunken er potte tett enten den står under trykk eller ikke.
@BryggePer Tanken har slått meg... @Finn Berger Det er jo såklart en idé som jeg kan vurdere
My point exactly. Hvorfor er maltsøv et stort problem? Gjæringsdunken er potte tett enten den står under trykk eller ikke.
Ville ikke da storparten av hjemmebryggere få problemer med ølet sitt på grunn av dette? "Alle" har krane på kjelen som de åpner og lar strålen falle ned i gjæringsbøtta si. Ved hvilken temperatur vil man tenke seg at bakteriene fra disse mikroorganismene dør? Jeg har et år gammelt råøl stående som ikke har vært over 70C, og det har fortsatt samme SG.Ja, men det er i tappefasen vi er utsatt, og når vi håndterer gjæringsdunken. Det er i disse "glipene" da vi utsetter ølet for omgivelsene at det sniker seg luftbårne mikroorganismer oppi. Og de gjør altså det. Vi kan bare prøve å minimalisere mengden så godt vi kan. Bl.a. gjennom å unngå maltstøv. Og maltstøv er veldig rikt på en mengde bakterier og sopper.
Ville ikke da storparten av hjemmebryggere få problemer med ølet sitt på grunn av dette? "Alle" har krane på kjelen som de åpner og lar strålen falle ned i gjæringsbøtta si. Ved hvilken temperatur vil man tenke seg at bakteriene fra disse mikroorganismene dør? Jeg har et år gammelt råøl stående som ikke har vært over 70C, og det har fortsatt samme SG.
Det blir surøl, helt vanlig måte å syrne vørterStemmer det, Sigurd sin kveik i råølet. Jeg lurer på neste brygg med noe lyst og lett, bare ta en 15 liters bøtte, og strø maltstøv over i vørteren sammen med gjæra. Se hva som skjer.
Stemmer det, Sigurd sin kveik i råølet. Jeg lurer på neste brygg med noe lyst og lett, bare ta en 15 liters bøtte, og strø maltstøv over i vørteren sammen med gjæra. Se hva som skjer.