Maltstøv på bryggerommet

Har brukt denne kanlvifta i mange år nå. Er kraftig og fungerer supert. Men trenger masse til luft. Kan bli meget kaldt på vinteten

Sent fra min AC2003 via Tapatalk
 
Det tror jeg du kan glemme, den blir for svak :)

Er vel det jeg og mistenkte... Hva slags vifte er det man 'trenger' til formålet? Må man ha en slags ventilatorhette, eller kan man klare seg med et utsug i veggen - slik som for en vanlig baderomsvifte?

Og blir de viftene som er såpass kraftig så heftig at man ikke orker å ha de kjørende utover når man ønsker å kvitte seg med maltstøv? Man trenger jo en vifte for å ta unna generell fuktighet, som en baderomsvifte, uten at den er plagsom å ha ståendes på når man er tilstede selv.
 
Dersom hele problemet består i støving når du heller maltet oppi, må det da være mulig å fikse en eller annen Petter Smart-løsning tilpassa maskinen din?
 
Dersom hele problemet består i støving når du heller maltet oppi, må det da være mulig å fikse en eller annen Petter Smart-løsning tilpassa maskinen din?

Jepp, det er kun ved innmesk det vil være problemer med støv. Så ja, en eller annen Petter Smart løsning hadde vært å foretrekke, klarer bare ikke helt å se den pt. :oops:
 
Du trenger noe som midlertidig separerer gryten og rommet ditt når du fyller på malten. Hva med et enkelt dusjforheng?
 
Sist redigert:
Jepp, det er kun ved innmesk det vil være problemer med støv. Så ja, en eller annen Petter Smart løsning hadde vært å foretrekke, klarer bare ikke helt å se den pt. :oops:

Kanskje noe så enkelt som en maltsekk? Du bare trer åpningen på den ned i mlatrøret ditt, velter maltet nedi, og så trekker du sekken forsiktig opp.

Veit ikke om det er forhold ved maskinen som gjør at det ikke vil funke, men gjør det det, skulle du kunne holde maltstøvet rimelig godt nede.
 
Skal du gjære i åpne kar? Hvordan har du innrettet deg hvis støv fra malt ellet husstøv eller hva som helst annet trenger inn i gjæringskarret?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Skal du gjære i åpne kar? Hvordan har du innrettet deg hvis støv fra malt ellet husstøv eller hva som helst annet trenger inn i gjæringskarret?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Åpen gjæring fikser vi gjennom å bruke lokk, men la det ligge løst på. Dermed skjermer vi ølet mot støv, og samtidig blir tykket på ølet 0, og det får kontakt med oksygen. Så det blir de samme forholdene i dunken som om vi ikke hadde hatt noe lokk.

Å gjære i bøtte uten lokk er nok å be om infeksjon, uansett hvor mye vi vasker og står i. Moderne bryggerier som gjærer åpent, har så vidt jeg veit ganske strenge regimer for reinslighet, med filtrering av luft og greier; sånt som det ikke er mulig - eller bryet verdt - å få til i en vanlig bolig.
 
Åpen gjæring fikser vi gjennom å bruke lokk, men la det ligge løst på. Dermed skjermer vi ølet mot støv, og samtidig blir tykket på ølet 0, og det får kontakt med oksygen. Så det blir de samme forholdene i dunken som om vi ikke hadde hatt noe lokk.

Å gjære i bøtte uten lokk er nok å be om infeksjon, uansett hvor mye vi vasker og står i. Moderne bryggerier som gjærer åpent, har så vidt jeg veit ganske strenge regimer for reinslighet, med filtrering av luft og greier; sånt som det ikke er mulig - eller bryet verdt - å få til i en vanlig bolig.
My point exactly. Hvorfor er maltsøv et stort problem? Gjæringsdunken er potte tett enten den står under trykk eller ikke.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Med mindre du fyller bøtta som Finn fyller sine flasker - altså til randen, vil det alltid være sporer i luften. Tettheten (ppm) øker dersom du jobber med rå-malt i samme rom
 
My point exactly. Hvorfor er maltsøv et stort problem? Gjæringsdunken er potte tett enten den står under trykk eller ikke.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Jeg har vel aldri sagt det er et stort problem. Men, jeg tror ikke det er uproblematisk.

Har du aldri noen slags form for åpning på gjæringskaret ditt? Hva med når du overfører vørter fra kjele til gjæring? Hva med når du tilsetter gjær? Jobber du i et rom hvor det har bygget seg opp mye maltstøv over tid så vil jo ølet bli eksponert. Selv om man gjærer lukket, noe sikkert 95 % av alle hjemmebryggere gjør. Det går gjerne bra. Men, brygging tar mye tid, og jeg ønsker å eliminere så mange risikofaktorer som mulig for at ølet skal bli bra - hver gang.
 
My point exactly. Hvorfor er maltsøv et stort problem? Gjæringsdunken er potte tett enten den står under trykk eller ikke.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Ja, men det er i tappefasen vi er utsatt, og når vi håndterer gjæringsdunken. Det er i disse "glipene" da vi utsetter ølet for omgivelsene at det sniker seg luftbårne mikroorganismer oppi. Og de gjør altså det. Vi kan bare prøve å minimalisere mengden så godt vi kan. Bl.a. gjennom å unngå maltstøv. Og maltstøv er veldig rikt på en mengde bakterier og sopper.
 
Ja, men det er i tappefasen vi er utsatt, og når vi håndterer gjæringsdunken. Det er i disse "glipene" da vi utsetter ølet for omgivelsene at det sniker seg luftbårne mikroorganismer oppi. Og de gjør altså det. Vi kan bare prøve å minimalisere mengden så godt vi kan. Bl.a. gjennom å unngå maltstøv. Og maltstøv er veldig rikt på en mengde bakterier og sopper.
Ville ikke da storparten av hjemmebryggere få problemer med ølet sitt på grunn av dette? "Alle" har krane på kjelen som de åpner og lar strålen falle ned i gjæringsbøtta si. Ved hvilken temperatur vil man tenke seg at bakteriene fra disse mikroorganismene dør? Jeg har et år gammelt råøl stående som ikke har vært over 70C, og det har fortsatt samme SG.
 
Ville ikke da storparten av hjemmebryggere få problemer med ølet sitt på grunn av dette? "Alle" har krane på kjelen som de åpner og lar strålen falle ned i gjæringsbøtta si. Ved hvilken temperatur vil man tenke seg at bakteriene fra disse mikroorganismene dør? Jeg har et år gammelt råøl stående som ikke har vært over 70C, og det har fortsatt samme SG.

Jeg vil tro storparten av hjemmebryggere innimellom faktisk får disse problemene. (Det finnes to slags hjemmebryggere osv. ... ). Og at råølet ditt har holdt seg, betyr jo ikke annet enn at du ikke har fått noen infeksjon i det - eller at original kveik som ikke er reindyrka, kanskje er spesielt godt utstyrt til å utkonkurrere andre mikroorganismer. Jeg har forøvrig startervørter stående i kjelleren som sikkert begynner å nærme seg et år, og som ser ut til å være frisk. Det vil jo helst gå bra - men om det skal gå bra hele tida, avhenger av hvordan vi takler oppgaven med å holde bakterier og villgjær unna ølet vårt i størst mulig grad.

Men når det som regel går bra, er det fordi vi har litt peiling på reingjøring og desinfisering, og klarer å minimalisere risikoen for infeksjon. Å få satt igang gjæringa tidlig, er også viktig.

Jeg tapper forøvrig med en slange ned i gjæringskaret, og holder det så tett som mulig. Men hvor skummelt det er å la nedkjølt vørter plaske ned i ei åpen bøtte avhenger sjølsagt av hvor reint det er i omgivelsene, og av om det er mye bevegelse i lufta der du holder på.

Malt støver noe grassat, og støvet inneholder en veldig rik mikrobiologiflora. Du får fort et lag av det på benker og gulv hvis du ikke gjør noe for å unngå det. Det sier vel egentlig seg sjøl at du ikke vil risikere å få noe av det oppi vørteren din?

Vi kan ikke oppnå å ikke få noe som helst av noe slag oppi vørteren vår, og det går sikkert ei grense for hvor paranoid det gir mening å være. Men litt paranoia kan være nyttig:). Jeg er pro-paranoia.

Råølet ditt er jo interessant da. Du bruker kveik direkte fra Sigurd Saure, gjør du ikke? Jeg husker Sigurd snakka om det der, og teorien hans var at den gjæren inneholdt såpass mange ulike organismer at det skulle noe til at noe skulle kunne entre ringen og yppe seg mot dem med suksess:p. Jeg synes ikke det høres dumt ut.
 
Sist redigert:
Stemmer det, Sigurd sin kveik i råølet. Jeg lurer på neste brygg med noe lyst og lett, bare ta en 15 liters bøtte, og strø maltstøv over i vørteren sammen med gjæra. Se hva som skjer.
 
Stemmer det, Sigurd sin kveik i råølet. Jeg lurer på neste brygg med noe lyst og lett, bare ta en 15 liters bøtte, og strø maltstøv over i vørteren sammen med gjæra. Se hva som skjer.

Det er oppskrift på surøl, som @Miguel sier. Og surøl er jo godt. Men hvis kveiken til Sigurd lager normalt øl av det likevel, da bør han kontakte forsvarsdepartementet, for da har vi det perfekte forsvar mot biologisk krigføring:p!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp