Mangler klaringstabletter

ErikSøl

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge og kose meg i påsken. Til min store skrekk oppdaget jeg at jeg var tom for klaringstablettene jev har benyttet- Protafloc. Er dette krise? Må jeg tenke annerledes for å få et så klart øl som mulig enn om jeg benytter Protafloc (eller lignende)? Skal brygge Steamerøl.

Glad påske
 
ErikSøl skrev:
Er dette krise?

Nei.

Kanskje vil du få dårligere utfelling av proteiner under kokinga, men det er ingen automatikk i at det gir uklart øl. Og selv om ølet skulle bli svakt tåkete, er det på ingen måte noen krise.
 
La vørteren bunnfelle i en time etter kjøling. Tapp deretter saaakte av i gjæringskar. Blir så klar og fin atte.
 
de to over har svart greit, men del gjerne oppskrift og gjær :D
Har fått beskjed om at jeg må brygge det der fra en onkel uten at jeg har komt meg sålangt enda :D
 
Om du sender meg adressen din på pm, kan jeg sende noen Protafloc-tabletter som brev, så har du dem på mandag hvis det er tidlig nok?
 
DanielB skrev:
Om du sender meg adressen din på pm, kan jeg sende noen Protafloc-tabletter som brev, så har du dem på mandag hvis det er tidlig nok?

Takk for tilbudet! Veldig hyggelig.  :ilike:
Nå har det seg slik at en kompis skulle en tur til Bryggeland i Drammen på mandag for å kjøpe litt av hvert. Da blir jeg med han og får kjøpt meg det jeg mangler.

Ellers hadde jeg egentlig bestemt meg for å prøve å brygge uten, det føles mer naturlig liksom.
 
Ellers er jo Borrebrygg din mest lokale sjappe. Mye mulig de har noe sånt (har mye mer enn det fattige utvalget som vises på nettsidene). :)

Det er jo knappe kvarters kjøring fra Tønsberg.
 
Borrebrygg er min faste leverandør. Jeg er usikker på åningstiden på onsdag, derfor må jeg sikre meg litt. Ellers holder jeg meg til BB. Hyggelige folk og kjempegod service. Første gang jeg var der var det ølsmaking. :)
 
Godt godt. Hallvard pleier å være ganske fleksibel de gangene jeg er hos han og henter varer, går som regel fint om du ringer og avtaler på forhånd.  :skitbra:
 
Tilbake
Topp