Mango IPA (APA)

Hei
Planlegger brygging av en Mango IPA i romjulen. Dvs det er vel kanskje mer riktig å kalle den en APA med mango. Den bør ligne litt på de fruktige ølene som er i handelen, Hansa Mango IPA og Frydenlund juicy IPA.
Det dukker fort opp noen spørsmål, når jeg ikke har en spikret oppskrift å gå ut fra, kun intuisjon og en del lesing og tips på forumet.
Dette er utgangspunktet for en 100 liters batch:
14 kg Maris otter pale malt
2,8 kg wheat malt (13%, er ikke glad i hvete)
2,0 kg flaked oats
3,4 kg cara hell
100g amarillo bitterhumle 40 min
200g citra og 200g mosaic, halvparten 10min og resten 1min
100g citra tørrhumling
8 kg mangopure
1 kg laktose

ABV 5,5 (Før evt innvirkning fra mangopureen)
IBU 35

Er det noen som har forslag til en passende ferskgjær?
Laktosen skal forhindre av ølet blir for surt. Når skal laktosen oppi?
Ser dere noen forbedringsforslag?
 
Hvis du ikke er glad i hvete kan du umulig like Hansa Mango "IPA"?

Referanseølene dine er nok heller en blanding av pilsner malt (fra silo, enkelt!) og hvetemalt, og hveteandelen er nok høyere enn det du har satt opp. Maris Otter er godt, men fort "perler for svin" i dette ølet.

Og skal den ligne referansene der kan du bare først som sist droppe mangopuré og gå for mangoessens. Jo kunstigere smak, jo nærmere referansene :p

Dropp bitterhumlen, eller sleng den inn i et Whirlpool steg på 70-80C under nedkjøling. Her er det kun IBU fra sene humletilsetninger som gjelder, og butikkøl over 20 IBU selger ikke like godt.
 
Jeg lurer på om du overkompliserer litt..

Selv ville jeg egentlig først testet med pilsnermalt, en ikke så mørk krystall, 10% av en passe lys en, og laktose eller mye mye mer hvete.

Humla gjør du som du vil med. Som PetterL sier, de to referansene dine har en skikkelig kunstig smak. Hvis du setter tenna i en mango, så er det ikke slik den smaker. Dette er konsentrert smak = kunstig.

Og siden dette er første forsøket, så ville jeg bare brukt tørrgjær, slippe å styre med starter og det er litt billigere. Begynn med færre ingredienser/parametere, så er det lettere å vite hva man skal fjerne/legge til, og så jobber du deg inn mot målet.

Jeg tror første-forsøket mitt iallefall, ville vært for å fokusere på å skru inn mango-mengden (og bruke essens siden det er referansene dine) og delvis munnfølelsen. Bytter du fra essens til pure, så må du jo begynne på nytt dog neste gang..
I steden for å starte med en haug med forskjellige ting. Kan være at det blir brillefint, men hvis det ikke blir det så er det vanskeligere å justere. Maris Otteren ville jeg iallefall bare latt bli liggende på hylla :)
 
Sist redigert:
Hei
Takk for gode råd. Skal forenkle litt. Gjæren er bestilt, det ble WLP067.
Har ikke funnet mango essens, så jeg holder meg til pure denne gangen.
 
Har justert oppskriften og forenklet litt:
13 kg Pilsnermalt
4,5 kg wheat malt (21%)
2,0 kg flaked oats
3,4 kg caramalt 25 EBC
150g citra 20 min
100g mosaic, 5 min
200g mosaic under kjøling 70 grader + tørrhumling
8 kg mangopure
1 kg laktose
WLP067

ABV 5,1 (Før evt virkning fra mangopureen)
IBU 25
 
Jeg lurer på om du overkompliserer litt..

Selv ville jeg egentlig først testet med pilsnermalt, en ikke så mørk krystall, 10% av en passe lys en, og laktose eller mye mye mer hvete.

Humla gjør du som du vil med. Som PetterL sier, de to referansene dine har en skikkelig kunstig smak. Hvis du setter tenna i en mango, så er det ikke slik den smaker. Dette er konsentrert smak = kunstig.

Og siden dette er første forsøket, så ville jeg bare brukt tørrgjær, slippe å styre med starter og det er litt billigere. Begynn med færre ingredienser/parametere, så er det lettere å vite hva man skal fjerne/legge til, og så jobber du deg inn mot målet.

Jeg tror første-forsøket mitt iallefall, ville vært for å fokusere på å skru inn mango-mengden (og bruke essens siden det er referansene dine) og delvis munnfølelsen. Bytter du fra essens til pure, så må du jo begynne på nytt dog neste gang..
I steden for å starte med en haug med forskjellige ting. Kan være at det blir brillefint, men hvis det ikke blir det så er det vanskeligere å justere. Maris Otteren ville jeg iallefall bare latt bli liggende på hylla :)
Takk. Har justert litt på oppskriften. Vestbrygg hadde ikke mangoessens. Kunne faktisk heller tenkt meg et naturlig hint av å sette tenna i en mango, men det er kanskje vanskelig, siden gjæren spiser opp sukkeret fra mangoen?
 
Jeg tilsatte 1.5kg mangopuré til 17 liter og den endte opp med å smake veldig mango. Lagde puré fra veldig moden pakistansk mango som er utrolig smakssterk. Burde nok ha hatt mer humle da den ikke ble helt balansert - hadde 30g tørr og til 25IBU i kok.
 
Jeg tilsatte 1.5kg mangopuré til 17 liter og den endte opp med å smake veldig mango. Lagde puré fra veldig moden pakistansk mango som er utrolig smakssterk. Burde nok ha hatt mer humle da den ikke ble helt balansert - hadde 30g tørr og til 25IBU i kok.
Takk. Da var du på samme mengde som jeg har planlagt. Da kan det svare seg å redusere litt på mangoen. Hvilken humletype brukte du?
 
Tilbake
Topp