Mango IPA fra ekstrakt

Da er jeg igang igjen med de jævla ekstrakt settet fra Europris igjen. (Høhø..)
Og denne gangen blei det Geordie Mild Malt Ekstrakt. Og siden de andre "ekstrakt prosjektene" mine blei vellykket så vil jeg nå prøve meg på en lettere Mango IPA.
Og igjen.. jeg syntes de "malt ekstrakt settene" fungerer godt til eksperimentering, som IPA, black ipa, porter.. osv osv.. frukt/bær øl og osv..


Fremgangsmåten min:

• Jeg begynte å varme opp boksen med ekstrakt for å varme opp klisset, slik at det rinner lett fra boksen.

• Jeg Rehydrerte også tørrgjæret som fulgte med i litt vann og DME. Og jeg aaaner ikke hvilken gjær dette kan være..

•jeg målte opp 0,5kg sukker. (I Oppskriften står det at jeg skal bruke 1kg sukker eller 1 kg "bedre brygg" som inneholder dextrose og spraymalt)
Jeg kjørte på med 1kg "bedre brygg" og toppet det hele med 0,5kg sukker.. bare fordi... :)

• Da kokte jeg opp ca 3 -4 liter varmt vann som skal i karet.

• Ekstraktet var ferdig oppvarmet, og tømte det oppi karet. I tilleg skylte jeg ut boksen med litt varmt vann.

• Etter fulgt av "bedre brygg" posen

•Rørte rundt slik at alt fikk blande seg fint. Etter noen minutter med røring så fylte jeg til 20 Liter med kaldt vann.

• Tok en OG. Den blei på 10.50. Og fg skal lande på 10.05. Om alt går etter planen så får jeg en øl på 6%.

• Tømte oppi gjæret og lukket lokket etterfulgt av gjærlåsen.

- Nå står den fint i 20grader.

Siden dette skal være en "mango ipa" så skal jeg tørhumle og tilsette mango/mangopuré etter stormgjæringen.

Jeg har ikke plukket ut noe humle enda. Så om noen har en anbefaling til type humle, så tass det godt imot :)

IMG_0938.JPG
IMG_0944.JPG
IMG_0942.JPG
IMG_0939.JPG
IMG_0945.JPG
IMG_0946.JPG
 
Som skrevet så har jeg lyst å lage en mango ipa. Men jeg såg denne på butikke og tengte dette kan bli godt. Hva trur dere? :)
IMG_0954.JPG
IMG_0955.JPG
 
Spennende!

Håper den blir bra!
Lukter fantastisk og har bra skum en uke etter karbonering. Og den smaker godt, eneste jeg ville ha gjort annerledes er å koke opp bitterhumle å tilsette det ilag med ekstraktet. Samt bytte denne "mild" ekstraktet med et lysere sett. Som du ser så er den veldig mørk og litt søt. Igjen.... (Savner bitter humle)

IMG_1126.JPG
 
Hvordan påvirket all frukten smaken?
Hei, Det påvirket ølet på en god måte! Men!!!! Skulle jeg lage denne på nytt. (Noe som jeg nå gjør)
Så hadde jeg valgt ett lysere ekstrakt.. denne "mild" typen jeg valgte var for "mørk" i smak.. så all frukten og humlen jeg brukte gjorde at ølet blei veldig søt.. så dette blei ikke en IPA. ville også ha kokt opp 100g bitter humle i 3-4 liter vann, en time for å så tømme det i gjærkaret ilag med ekstraktet. Og kansje litt mindre frukt og gjæring sukker

Ølet er drikkende..men det er ikke en slik søt øl jeg ville ha..
 
Tilbake
Topp