Mango IPA

Stylo

Norbrygg-medlem
Planlegger følgende 25l mango IPA:
Malt: Pilsner malt
Humle:
60 min Chinook 10g
6g Eldorado, 6g Ekuanot, 15g Galaxy = 5min
20g Eldorado, 20g Ekuanot, 10g Galaxy = Whirpool 80gr i 20min
El Dorado 30g, Eukanot 30g, Citra 43g = tørrhumles dag 7
Tilsetninger
Laktose 500g, 15min kok
Mangopure 500gr

Er oppskriften en god mango IPA?

Bør mangopure tilsettes sammen med gjør eller etter stormgjæring?

Bør jeg bruke Safale US-04 eller Lallbrew American East Coast Ale tørrgjære(er kun de jeg har å velge mellom)??
 
Min erfaring med mango i øl er at det er vanskelig å få til. (Men ikke umulig.) Mango er lettoksidert, og det må ikke komme til luft under prosessen etter at den er tilsatt. Sammen med tørrhumlen er et bra tidspunkt. East Coast Ale er nok det beste alternativet for denne typen øl. Ølet bør Cold Crashes for at fruktkjøttet skal synke til bunns – og det er lettest å få til i et kar som kan trykksettes etter tørrhumling. Vil sterkt anbefale et PET gjæringskar med trykksett. Altså en Fermzilla Allrounder eller tilsvarende. Flyteballen bidrar til at det er greit å få overført til fat. (En kran vil fort tette seg.)

Humlene i oppskriften er gode, men det er ikke godt å si om kombinasjonene er optimale. Du må nesten bare teste det. Laktose mengden er OK, men jeg tror mange bruker mer mango i 25 liter. Én kg gir i hvert fall bra mangopreg.

Håper ikke mine erfaringer tar motet fra deg. Mye av moroa med brygging er å teste ut nye ting. Jeg syntes det var vanskelig å få til en god mango-øl, men har sett flere som rapporterer om vellykkede forsøk.
 
Takk for tilbakemeldinger. Justerte litt på oppskriften, så satser vi på at resultatet blir bra
 
Tilbake
Topp