Prøver å sette sammen min egen oppskrift

For god humlebalanse ville jeg kjørt med likt av begge på 30, 15 og 0 min (1-1.5g/l) avhengig av hvor kraftig humlet en ønsker)...og typisk ca 30-50% av IBUen I 60min humlen
Noe slik du tenker?

Humle:
20g Simcoe 60 min
20g Amarillo 60 min
30g Simcoe 30 min
30g Amarillo 30 min
30g Simcoe 15 min
30g Amarillo 15 min
30g Simcoe 0 min
30g Amarillo 0 min
50g Simcoe tørrhumle dag 8-10
50g Amarillo tørrhumle dag 8-10
Totalt 320g

Mye humle?
 
Du trenger ikke amarilloen (aromahumle) I 60min, der holder det med kun bitterhumle, juster mengden til du når ønsket bitterhet (IBU).. Med litt lysere maltsammensetning blir det sikkert knall :)
 
Og ja, jeg tror også jeg ville gått for en lysere krystalmalt
Hva med dette:

Malt:
11,0 kg Maris Otter 6 EBC (87%)
1,0 kg Munich 12 EBC (7,9%)
0,65 kg Caramel/Crystal 120 EBC (5,1%)
Totalt: 12,65kg

Har økt mengden av Maris Otter, halvert Munich og samtidig byttet den ut mot en lysere Munich, samt fjerne Crystal Rye som var den mørkeste spesialmalten.
 
Du trenger ikke amarilloen (aromahumle) I 60min, der holder det med kun bitterhumle, juster mengden til du når ønsket bitterhet (IBU).. Med litt lysere maltsammensetning blir det sikkert knall :)
Ok, da fjerner jeg Amarilloen fra 60 min, og heller øker Simcoen fra 20g til 35g. Da sier BS (kalkulatoren) at bitterhumlen/Simcoen er 21,4 av total IBU, som er 60 IBU. Bitrere enn dette ønsker jeg ikke, og da kommer den akkurat innenfor disse 30-50% som du nevnte tidligere.
 
Hva med dette:

Malt:
11,0 kg Maris Otter 6 EBC (87%)
1,0 kg Munich 12 EBC (7,9%)
0,65 kg Caramel/Crystal 120 EBC (5,1%)
Totalt: 12,65kg

Har økt mengden av Maris Otter, halvert Munich og samtidig byttet den ut mot en lysere Munich, samt fjerne Crystal Rye som var den mørkeste spesialmalten.

Det ser bedre ut

Skal du brygge en rug IPA kan du det,
ellers ser jeg ikke no poeng med Crystal Rye
 
Oppskriften til 50 liter ser nå slik ut:
------
OG: 1.063
FG: 1.014
Alkohol: 6,55%
IBU: 59
Farge: 17 EBC

Malt:
11,5 kg Maris Otter 6 EBC (87%)
1,0 kg Munich 12 EBC (7,9%)
0,65 kg Caramel/Crystal 120 EBC (5,1%)
Totalt: 13,15kg

Humle:
35g Simcoe 60 min
30g Simcoe 30 min
30g Amarillo 30 min
30g Simcoe 15 min
30g Amarillo 15 min
30g Simcoe 0 min
30g Amarillo 0 min
50g Simcoe tørrhumle dag 8-10
50g Amarillo tørrhumle dag 8-10
Totalt 315g

Gjær:
WLP001 (gjærstarter)

Mesking:
65 grader i 65-75 min
77 grader i 5 min (utmesk)

Koking:
90 minutter. Evt. oppnådd ønsket SG.

6g sukker ved flasking.
------

Hvis jeg skulle ønske å redusere oppskriften til kun 40 liter, er det da bare å multiplisere alle verdiene/ingrediensene med 0,8?
 
Sist redigert:
Når du bruker Maris Otter, trenger du vel strengt tatt ikke Munich når det er snakk om en IPA. Det blir mye maltsmak, men det var kanskje meningen:)? I så fall er nok lys Munich bedre (Jeg går ut fra at 20 angir den mørke?), for den mørke har ikke enzymer til å konvertere stivelsen til sukker, og må stole på at basismalten har nok til den også. (Jeg tror den har det her, men om du ikke har et sterkt ønske om den litt kraftigere mørke M'en, ville jeg tatt den lyse.)
 
Maris Otter er vel lysere enn europeisk Pale og bedre konverterings evne


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når du bruker Maris Otter, trenger du vel strengt tatt ikke Munich når det er snakk om en IPA. Det blir mye maltsmak, men det var kanskje meningen:)? I så fall er nok lys Munich bedre (Jeg går ut fra at 20 angir den mørke?), for den mørke har ikke enzymer til å konvertere stivelsen til sukker, og må stole på at basismalten har nok til den også. (Jeg tror den har det her, men om du ikke har et sterkt ønske om den litt kraftigere mørke M'en, ville jeg tatt den lyse.)
Jeg er ikke ute etter noe nevneverdig maltsmak. Litt tilfeldig at det ble akkurat denne Munich, men ja, det er den lyse varianten jeg har valgt. Tror du rett og slett at det blir for mye med 1kg?
 
Hva ønsker du at munich skal tilføre? Hvis du ikke er ute etter noe (mer) nevneverdig maltsmak hadde jeg droppet den helt, kjør bare MO og crystal - fungerer fint det.
 
Hvis du vil ha munich i IPA'n din så bruk det uavhengig av basemalt,
men det er ikke no must
På dette tidspunktet tror jeg det uansett er på tide å bestemme seg
 
Ok, jeg var ikke klar over at Münichen framhevet malten så sterkt, men da kan det hende jeg bytter den ut. Ønsket er jo selvfølgelig å framheve humlen i en slik type øl.

Jeg skal ikke brygge ølet helt enda. Derfor ser jeg på denne tråden like mye som læring som planlegging, så det er ingen problemer med nye innspill og forslag. Samtidig så er jeg også veldig fornøyd med det resultatet jeg nå sitter med.
 
Hold styr på gjæringstemperaturen så du unngår fusel, og det her blir skikkelig godt. (Jeg klarte det på tredje forsøk:p!)
 
Hold styr på gjæringstemperaturen så du unngår fusel, og det her blir skikkelig godt. (Jeg klarte det på tredje forsøk:p!)
Nå er jeg ikke ekspert på hvordan man behandler gjær, men tanken var å gjære med WLP001 slik:

- 2 dager på 18 grader i dunk. (Har forstått det slik at man setter temperaturen noe lavere de første dagene, riktig?)
- ca. 10 dager på 21 grader i dunk. (Det står på bryggselv at gjæren trives best mellom 20-23 grader)
- 2 dager i romtemperatur (23-26 grader). (Slik at gjæren "rydder" opp etter seg)

Jeg har kjøleskap med temperaturstyring (STC-1000).

Eller jeg kan spør på en annen måte: Hvordan gjæret du den gangen du klarte det? :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp