Prøver å sette sammen min egen oppskrift

Jeg brygger Kinns Vestlkyst med WLP013, som er langt mer mindre "ren" enn wlp001, og holdt den nede på 17-18 grader til det meste av gjæringen var unnagjort (ned mot 1.020). Så satte jeg den opp til 20/21 grader. Kinn sier de starter gjæringen av Vestkyst på 19 og lar den stige til 21.
Med det utstyret du har, kan det jo ikke gå galt:).
Gjærprodusentene ligger visst gjerne litt høyt i sine anbefalinger. Jeg har i alle fall sett flere anbefale å starte lavere. Om det gjør noen skade å gå så høyt som du antyder i oppryddingsfasen, er jeg usikker på. (Jeg hadde nok ikke turt, for jeg har fått litt noia for fuselstikket, men her trenger du tyngre ekspertise enn min.)
 
Sist redigert:
Kanskje jeg heller burde vurdere å la den være på 18C til etter stormgjæringen og heller sette den opp til 20C de resterende dagene. Jeg synest også at det virket noe høye de anbefalingene på gjærpakken/nettsiden.
 
Sist redigert:
Oppryddingsfasen skal vel begynne når det har gjæret 2/3 eller 3/4 av veien ned til forventet FG. Det er da du skal skru temperaturen litt opp. Min erfaring er at gjæringen lett går i stå hvis du ikke setter opp temperaturen litt når stormgjæringen er over, så der er også en god grunn til å følge godt med. (Jeg har en kjeller som har sørget for at de siste bryggene mine har ligget på 17 under stormgjæringen. Om jeg så ikke følger godt med, faller temperaturen når gjæringen avtar, og da blir det fort for kaldt. Men du har jo mye bedre styring på dette:).)
 
Tilbake
Topp