Mangrove jacks Cidersett

Har prøvd både Raspberry & Mango og Raspberry & Lime og synes sistnevnte var best. Hadde ikke i noe av søtningsmiddelet som fulgte med, kun "flavour bag" etter endt gjæring. Vi skal nok sette noen flere slik at vi har til sommeren og vil da tilsette ekstra bringebær.
Husk å kjøp med 1kg dextrose når du skal ha disse settene.
 
Jeg har prøvd nr 1 (eple?). Den var veldig vinaktig til å begynne med, men ble bedre etter noen uker/måneder på kaldlagring.

Jeg cold-crashet og burde nok ha tilsatt karboneringsgjær etterpå, for den ble rimelig flat.
 
Har prøvd både Raspberry & Mango og Raspberry & Lime og synes sistnevnte var best. Hadde ikke i noe av søtningsmiddelet som fulgte med, kun "flavour bag" etter endt gjæring. Vi skal nok sette noen flere slik at vi har til sommeren og vil da tilsette ekstra bringebær.
Husk å kjøp med 1kg dextrose når du skal ha disse settene.

Her i huset liker samboeren det litt søtt. Var det derfor du likte rasberry mangoen mindre? visste forresten ikke at det kom søtningsmiddel med :) takk for svar
 
Jeg har prøvd Ingefærølen. Står til gjæring i kjelleren nå. Tilsatte 500 g candisukker og 500 g vanlig sukker. Blir spennende å se hvordan den blir. Blir det lite ingefærsmak, koker jeg opp litt ingefær som jeg tilsetter før jeg flasker. Noen som har erfaring med det?
 
Har laget eplecideren. Brukte heller ikke søtningsmiddelet som fulgte med, men jeg synes cideren ble litt tørr, nesten vinaktig. Tilsatte en flaske Fun eplesaft før flasking og da kom den seg. Ingen problemer med co2. jeg brukte 7,5 gram sukker siden jeg liker litt sprut i cider. personlig synes jeg at cidergjæren gir ett litt spesielt preg som jeg ikke liker så godt, så neste gang jeg lager dette så bruker jeg nok en nøytral gjær feks US05.
 
Jeg har prøvd Ingefærølen. Står til gjæring i kjelleren nå. Tilsatte 500 g candisukker og 500 g vanlig sukker. Blir spennende å se hvordan den blir. Blir det lite ingefærsmak, koker jeg opp litt ingefær som jeg tilsetter før jeg flasker. Noen som har erfaring med det?

Hvordan ble denne?

Tenker å sette noen av cider settene til MJ til sommeren, eventuelt ingefær ølen.
 
Hvordan ble denne?

Tenker å sette noen av cider settene til MJ til sommeren, eventuelt ingefær ølen.
Jeg har ikke prøvd ingefæren men kan anbefale mango raspberry og pære. Begge ble storslagere hos samboeren. Tilsatte bare halve posen med søtningsmiddelet. Ble kjempe godt i sommervarmen. Serverte til venner i karaffel med isbiter. Ingen som tenkte at det ikke var kjøpt vare.
 
jeg kjøpte oppskrift #9. hylleblomst å lime. syns ikke det hva i nærheten av hverken hylleblomst eller lime smak . neste gang vill jeg heller gå før noe "vanligere" oppskrift.
brukte søtningsmiddelet å syns den i ihvertfall ikke hva tørr hehe
 
Supert! Da tester jeg og sette et av settene utpå våren!
Den Pære utgaven, det blir bedre en disse grevens sine butikk bokser? (grøsser av tanken)

Regner med man tapper på flasker som med øl or tilsetter sukker for karbonering?
 
Supert! Da tester jeg og sette et av settene utpå våren!
Den Pære utgaven, det blir bedre en disse grevens sine butikk bokser? (grøsser av tanken)

Regner med man tapper på flasker som med øl or tilsetter sukker for karbonering?
jeg karbonerte min på fat, men fungerer fint på flaske og. trenger litt mer sukker per liter, er fint med litt mer bobler i cider enn øl.
 
Supert! Da tester jeg og sette et av settene utpå våren!
Den Pære utgaven, det blir bedre en disse grevens sine butikk bokser? (grøsser av tanken)

Regner med man tapper på flasker som med øl or tilsetter sukker for karbonering?
Ja samme som øl. Sukker for kullsyre. Min pære ble veldig bra. Som sagt brukte jeg bare halve søtningsmiddelet
 
Har et av disse settene liggende (pære), men ikke dextrose. Er det mulig å bruke vanlig sukker, og hva vil evt forskjellen bli?
 
Har et av disse settene liggende (pære), men ikke dextrose. Er det mulig å bruke vanlig sukker, og hva vil evt forskjellen bli?
Bare bruk vanlig sukker. Ellers kan du få kjøpt fruktsukker på butikken. Men det er litt dyrere. Også finnes det økologisk hvitt strøsukker, uten om jeg vet om det er så mye bedre. De sier at med vanlig sukker så får man en bismak fra den blekningsprosessen som blir gjort med det. Jeg har personlig ikke kjent noe.
 
Sist redigert:
Satt Mangrove Jack pære cider den 20 feb (Tirsdag) kona er med på bryggingen her i huset, så denne gangen tok vi sjansen på en cider
Blir spennende :)
Den blur helt sikkert god. Samboeren min skulle ha lært fra kona di! Hun hadde nok ikke vært like lei av ølsnakket mitt hvis hun hadde vært med på det.:D:D
 
Tilbake
Topp