Manifold - over eller under?

Har en kjøleboks fra clas, som har en åpning nederst for avrenning, og det er litt fristende å montere manifolden slik at den bruker denne åpningen, i stedet for å lage en lengre bit som skal over kanten osv.

Det vil ikke være noe problem å få det tett, siden hullet var der fra fabrikken, så akkurat der er det bare ett lag med plast.

Bruker jeg det ikke, så må jeg jo uansett tette det.

Det jeg lurer på, er om det kan være dumt å ikke ha noen enkel mulighet til å ta opp manifolden fra mesken, i tilfelle stuck mash og sånt? Må dere ofte ta opp/flytte på manifolden for å få "løsna opp" underveis?
 
La det bare være sagt, vi har brygget over 5500 liter over 120 brygg og aldri hatt en tett mesk.
Har heller aldri brukt ris skall, som visstnok hjelper mot det.
Det er størst problem om du bruker store mengder hvete (50%+), har jeg blitt fortalt.

Uansett, det mange gjør er å lage en kobbermanifold som de ikke sveiser isammen, men bare legger rørere inni hverandre. Så du kan jo feste røret som skal til utgangen men ha resten løst nedi der bare i tilfelle.
 
Hei!
Eg har brukt kjøleboks både med kopparrøyr (med hevert) og med bazooka-filter. Begge delar fungerer fint. Einaste problemet eg har hatt var at strømpa på det bazooka-filteret ikkje var stiv nok, slik at den ikkje tålte trykket. Da kjøpte eg meg ei ny strømpe (berekna på å tre utanpå hydraulikkslangar, trur eg). Denne var stivare og no har eg ingen problem.

Den enklaste løysinga, om du no har hol i tanken, er jo å bruke dette holet og kjøpe kran og filter. Det er litt meir elegant også.

Lykke til!
 
yep, er akkurat det jeg også tenker, at det er mye mer elegant, og jeg mistenker også at det vil gjøre det en anelse lettere å få ut litt mer, siden man ikke må løfte vørteren opp for å få den ut, det er bare å åpne krana så renner det.

Kombinert med Haarrs info satser jeg på den løsningen ja :)
 
Tilbake
Topp