Mash out, partiskylling.

Heisann.

Tenker det er på tide å prøve litt videre her i heimen. Har til nå brygget uten utmesking med godt hell, men jeg har lyst å prøve utmesk.
Saken er som følger, jeg bruker en 20L kjøleboks, og det fungerer helt utmerket. Tar litt ekstra tid med resirkulering og slikt i flere omganger, men jeg koser meg så den er god. Problemet er at meskeboksen blir ganske så full med 6kg malt og 12L vann, sånn ca 17L full.
Med 6kg malt og 2l/kg ser det ut som jeg trenger 8L kokende vann for å komme opp i 78 °C, og det er det ikke plass til, så da må jeg tappe av første runde før jeg mesker ut.

Forelsket meg i en kalkulatorsamling på telefonen som heter Brewzor, og er full av nyttige ting. Når jeg plotter inn mine mengder der kommer jeg til 8L kokende vann (når meskevannet enda er i boksen). Men hvilket meskeforhold skal jeg plotte inn hvis jeg tapper av første runde før jeg mesker ut?? 0L/kg? Da får jeg beskjed om å bruke 1L kokende vann for å nå 76 °C fra mesketemp på 66 °C, noe som egentlig høres litt lite ut?

Eller må jeg ta i betraktning mengden vann malten har tatt til seg og kalkulere at det er f.eks 12kg? Men så har vel vann og malt litt forskjellige termiske egenskaper.

Er det kanskje lettest å bare koke opp 5L vann og blande inn til tempen er på 78 °C

Noen ganger finner man egentlig svaret mens man spør...

Er det forresten noen åpenbare fordeler ved utmesking? Ser det er mange som ikke tenker så mye på akkurat den delen, men hvis jeg kan lage bedre øl ved å koke et par liter vann, så gjør jeg jo det.

Vi lider også av plassmangel, og tapper derfor av før mash out. Ved mesketykkelse 2.5 så tilsetter vi samme mengde "nesten kokende" vann som vi tappet ut for å oppnå 78 grader. Havner av og til opp mot 80, men justerer enkelt ned med en skvett kaldvann.

Tilbake
Topp