Maskinoppvaskmiddel vs pbw? Samme ulla?

Det har irritert meg at det er vanskelig å finne ingredienslisten til PBW. Googler og finner til slutt at det i bunn og grunn er 70 % natriumperkarbonat (ingrediens i "oxyclean", miljøvennlig fosfatalternativ, "aktivt oksygen") og 30 % natriummetasilikat (en base som også mykgjør hardt vann).

Natriumperkarbonat omdannes til hydrogenperoksid (og natriumkarbonat), et sterkt oksiderende stoff. Antibakterielt. Bryter lett opp og bleker organisk smuss.

Sammenliknet med lut er natriummetasilikat mye snillere for huden ... PWB angriper ikke metaller brukt i brygging, det er jo viktig.

Maskinoppvaskmiddel kan inneholde de ovennenvnte stoffene eller tilsvarende, men er nok laget mildere siden man vasker ting med dekorasjon, plastikk, etc.

Hm... PBW koster jo flesk i forhold, tror jeg kjøper en pakke maskinoppvaskmiddel neste gang jeg begynner å gå tom og tester med det i stedet

Det har irritert meg at det er vanskelig å finne ingredienslisten til PBW. Googler og finner til slutt at det i bunn og grunn er 70 % natriumperkarbonat (ingrediens i "oxyclean", miljøvennlig fosfatalternativ, "aktivt oksygen") og 30 % natriummetasilikat (en base som også mykgjør hardt vann).

Natriumperkarbonat omdannes til hydrogenperoksid (og natriumkarbonat), et sterkt oksiderende stoff. Antibakterielt. Bryter lett opp og bleker organisk smuss.

Sammenliknet med lut er natriummetasilikat mye snillere for huden ... PWB angriper ikke metaller brukt i brygging, det er jo viktig.

Maskinoppvaskmiddel kan inneholde de ovennenvnte stoffene eller tilsvarende, men er nok laget mildere siden man vasker ting med dekorasjon, plastikk, etc.

Eg har tenkt på akkurat det samme! Så, halvstudert kjemirøvar som eg er, så sjekka eg databladet til eit bløytleggingsmiddel (Ecolab Dip-It Plus) for servise/bestikk vi bruker på jobb (restaurant) :
Natriumperboratmonohydrat: 30-50%
Natriummetasilikat: 20-25%
Natriumkarbonat: 10-20%
Fettalkoholetoksilat 5EO: 2-5%

Sjekka også datablad for "Sun 2-i-1 tabletter":
Natriumperkarbonat 10 - 30 %
Natriumkarbonat 10 - 30 %
Natriumdisilikat 5 - 10 %
Fettalkoholetoksilat 1 - 5 %

Eg trur vi kan konkludere med at PBW og bløytleggingsmiddel som Dip-It, er rett og slett sterkare versjonar av maskinoppvaskmiddel. Så eg ser ikkje vekk i frå at til og med First Price maskinoppvask bør kunne gjere jobben, om ein bare nyttar litt meir.. For PBW er da verkeleg dyrt nok..

Tilbake
Topp