Massevis av hummlerester i gjæringskaret

Hei er nokså ny me allgrain brygging...
Under kokingen puttet jeg hummlen direkte i vørteren.... Kjølte ned å tappet på gjæringskaret uten sil eller noen annet for å fange opp alle restene etter hummlen.... Er dette ein uting eller ikke... Hvordan blir brygget? Bør jeg tappe over på ny dunk før tørrhummling Evt... Eg ser ikke dette som noe problem men er greit å vite om det gjerne skulle ver ein uting for brygget sin smak og helhet....... Svar mottas med takk
 
Du kan få gressmak av å la tørrhumle ligge for lenge i gjæringskaret, så regner med at dette også gjelder nå.

Hvordan overførte du vørteren til gjæringskaret? Tok du med alt i kjelen?
 
Sist redigert:
Hei er nokså ny me allgrain brygging...
Under kokingen puttet jeg hummlen direkte i vørteren.... Kjølte ned å tappet på gjæringskaret uten sil eller noen annet for å fange opp alle restene etter hummlen.... Er dette ein uting eller ikke... Hvordan blir brygget? Bør jeg tappe over på ny dunk før tørrhummling Evt... Eg ser ikke dette som noe problem men er greit å vite om det gjerne skulle ver ein uting for brygget sin smak og helhet....... Svar mottas med takk
Hei

Gjer det også slik, ingen problem da alt samler seg i bunnen av gjeringskaret. Så taper du barre over til nytt gjæringskar når du skal flaske.
 
Det meste blei med i gjæringskaret... Va ca en til to liter igjen i gryten etter overføring.

Brukte du noe form for klarningamiddel? Jeg har alltid brukt det og har ikke hatt no synlige humlerester i karet.

Det er nok sikkert ingen problem siden de med erfaring på området kommer med innspill :) ville nok uansett ikke stukket om.
Mer oksidering og mulig infeksjon er ikke no gøy ;)
 
Takker for svar.. Då håpe me alt går greit Dette e jo ett all grein sett av ABC hop sanatorium så eg håpe jo at det smake snop....
Må sei eg har lært ein del bare ved å sette det første allgrain brygget... Ting går litt fort i svingene fysste gangen merket jeg etterpå... Litt vell ivrige... Men klare nesten ikke vente me å fyre opp den kjelen igjen
 
Eg har sansen for humleposar. Ja, så klart kan dette gjerast på andre måtar, men det er så mykje enklare og meir idiotsikkert å bruke ein pose. Også ved tørrhumling brukar eg pose.
 
Ja tenkte og å prøve meg på det neste gang.... få tak i ei greie pumpa... gjør ting litt enklere:)
men den gjærer godt så eg har stor tro på at det komme te å smake lekkkert :)
 
Tilbake
Topp