max nybegynner, trenger noen råd.

Hei Pål her.
jeg har aldri brygget noe annet en tomtebrygg til jul.
vi har hadt det som tradisjon å brygge tomtebrygg i alle år, men  når jeg i år satte i gang
tengte jeg at det hadde vert kjempe kult å prøve å brygge øl.

har sett noen filmer på youtube, der så jeg at det var ganske likt som å brygge tomtebrygg, alt man trenger ekstra av utsyr er en stor kjele som jeg forøvrig har.
men er det så enkelt som bare å kjøpe en boks med øllråstoff, koke det opp, kjøle det ned tillsette gjær og la det gjære en uke før man tapper det på flaske la det stå en uke, kjøle det ned og enjoj it?(kort fortalt) + er det bedre å bruke maltekstrakt,, sånn som man finner på vanlig butikker enn å brukke sukker til gjæringsprosessen?(vet ikke om jeg har misforstått eller om jeg har opfattet riktig)

i så tilfelle, har noen noe tips om hvordan ølråstoff og gjær jeg burde kjøpe for å brygge mitt første øl. og hvor jeg kan kjøpe det en bra nettbutikk eller noe..
var på europris og så at de hadde noen få sorter med øllråstoff bokser, oppi lokke var det en pose med ølgjær uten noe dato eller merke.. tenkte jeg sku vente med å kjøpe noe der før jegg hadde hørt med folket her på siden

håper denne siden kan hjelpe meg til å bli en ekspert på hjemmebrygging=)
på forhånd takk for alle svar.

Hei. Gratulerer med en ny hobby som sikkert kommer til å glede deg fremover i mange år :) Da alle som er inne på forumet her har vært nybegynnere en gang finnes det ganske mange artikkler, man kan søke på, om hva man trenger for å begynne. Hvis du melder deg inn i Norbrygg får du i tillegg mer utdypende artikkler.
her er en link til en annen , som i grove trekk svarer på det du lurte på  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,987.msg5490.html#msg5490
Husk å rense og desinfisere alt som skal  i kontakt med øl/vørter etter at den er kokt, ikke bruk sukker i ekstraktbrygg (selv om det står det) og lykke til ;D

Har nå kjøpt mitt første ølsett på Vin og Bar.
Coopers Traditional Draught + Thomas Coopers Light Malt Extract
siden det sto at de anbefalte lys maltekstrakt

nå er det bare å vente på posten. jeg gleder meg til å sette i gang =)

da er det bare i korte trekk om jeg har lest meg opp riktig:

koke opp Coopers Traditional Draught + Thomas Coopers Light Malt Extract, kjøle det ned, helle det i gjærings tanken, ha i gjæret, la det stå å gjære i romtemp en uke, ha det i flasker med en sukkerbit i hver flaske la det stå i romtemp en uke, så ha dem kjølig, og da er det good to go!  altså, jeg skal ikke ha sukker i ølblandinga før jeg setter dem på flasker(det er for å få kullsyre) om jeg har forstått riktig..

bar et lite spørsmål til før jeg tørr å starte.
siden jeg har kjøpt Coopers Traditional Draught + Thomas Coopers Light Malt Extract
siden jeg har kjøpt malt exstract så trenger jeg altså ikke å bruke sukker i vørteren? eller burde jeg ha det for smak og sånt?

Sukker gir ingen smak, så ikke bruk det. Eventuelt hvis vørteren ikke blir søtt nok (lav OG), kan du tilsette litt.

Ølsett finnes i to varianter: De som (i følge oppskrifta) skal tilsettes sukker og de som ikke skal tilsettes sukker. Førstnevnte er stort sett en boks med ekstrakt, men de siste har to bokser (3 kg).

Jeg vil sterkt anbefale ølsett som er på 3 kg. Disse er litt dyrere, men gir også et desto bedre resultat.

Ei utfordring med ølsett som er beregnet på tilsetting av sukker er at ekstraktet i settet har lav utgjæringsgrad, noe som er nødvendig når man tilsetter sukker som gjærer helt ut. Ulempen er at så mye sukker gir et dårlig resultat og tilsetter man i stedet maltekstrakt, som ikke gjører helt ut, et søtere øl. En løsning her kan være å tilsette 50% sukker og 50% tørket maltekstrakt, men når man for en drøy hundrelapp ekstra får et ølsett som har løst disse utfordringene, synes jeg det er bedre løsning.

Denne hobbyen kommer til å gå i blodet, bokstavelig talt. ;-)

Har følgende råd til de som skal starte med brygging:

1. Tenk at du jobber på et sterilt laboratorium. Alt som kommer i kontakt med vørter/øl vaskes godt OG desinfiseres. Bruk fks kaustisk soda til vasking og StarSan til desinfeksjon.
2. Gi gjæringen spesiell oppmerksomhet. Kast gjæren som følger med ølsettet og invester i en ordentlig gjær. Pass på oksygenering ved gjærtilsetning og monitorer temperaturen.
3. DWRHAHB (Don't worry, relax, have a homebrew)

paalstene skrev:
bar et lite spørsmål til før jeg tørr å starte.
siden jeg har kjøpt Coopers Traditional Draught + Thomas Coopers Light Malt Extract
siden jeg har kjøpt malt exstract så trenger jeg altså ikke å bruke sukker i vørteren? eller burde jeg ha det for smak og sånt?

Har prøvd dette selv noen ganger før jeg begynte med allgrain, med 1 kg Coopers maltekstrakt sammen med boksen vil OG havne på 1046.
Bruker du 1,5 kg havner OG på rundt 50. Anbefaler deg og bytte ut gjæren også, da blir resultatet bedre.
Og for all del.... ikke bruk sukker, da blir det smakende cider.

Jeg har sluttet å bruke sukkerbiter til ettergjæringen. Gjorde det før, og det gikk bra lenge, men det var til jeg traff på en pakke som var infisert.

Jeg vil anbefale carbonation drops fra coopers (KAST det som ikke blir brukt, da jeg også med disse har opplevd infeksjon etter å ha brukt fra en åpnet pakke) eller å ha oppkokt sukkerlake i et omstikkingskar før flasking.

Det går og an å måle opp en kjent mengde sukkerlake i en sprøyte og tilsette i hver flaske.

Må bare kaste meg på å si at sukkerlake i omstikkingskaret må være det enkleste, mest nøyaktige og sikreste.
I tillegg til at man får fordelt karboneringssukkeret nøyaktig, så koker man sukkerlaken i et kvarter og den er så godt som steril.

Glemte vi å nevne at du som ny brygger kommer til å få massevis av gode råd, mange av dem motstridende? Ølbrygging er en ganske robust prosess, og du kan få godt resultat med mange ulike metoder og oppskrifter, så ikke bli skremt.

Glemte vi å nevne at du som ny brygger kommer til å få massevis av gode råd, mange av dem motstridende? Ølbrygging er en ganske robust prosess, og du kan få godt resultat med mange ulike metoder og oppskrifter, så ikke bli skremt.

Hør, hør! "Tenke sjæl å mene"

Takk for mange gode råd,, jeg skal prøve og følge de så godt som jeg bare kan, og forhåpentlig vis får et bra resultat...
hvis ølet blir bra, Kommer jeg til å bli hekta garantert =)

Garantert hekta  ;D

Husk bare at renslighet (mer enn en å ta en dusj i uka) er ekstremt viktig  :yes:

LYKKE TIL!

Hei igjen!
da har jeg sotte ølet til gjæring =) er veldig spent på resultatet

bare lurte på nå som ølet står å gjærer, når er det klart til tapping? etter at det har sluttet å bloppe i gjærlåsen, eller skal jeg vente noen dager etter at det har sluttet å ''bloppe''?
og en ting til.. jeg lar det gjære på ca 21-22 grader, er det bra eller skal jeg senke/høyne tempraturen litt?

takk =)
da gjør jeg det.. lar det stå 14 dager, på en temp på 20.. satser på et øl som smaker himelsk=P
hadde vert utrolig artig om det blir bra første gang, jeg har vert nøye med renhold og desinfisering,
så etter boka skal d gå bra=)

Tilbake
Topp