Meir nøyaktig gjæringstemperatur dag for dag på APA

Skal brygge en Lervig Lucky Jack med ølsett frå Bryggselv. Under gjæring står det "14 dager på 18-21 grader", men syns dette virkar veldig omtrentlig. Har STC, kjøleskap og varmeelement, så har muligheit til å styre temperaturen ganske greit.

Kva vil være best temperatur dag for dag gjennom dei to vekene? Har fått inntrykk av at temperaturen bør være litt lavare i starten av forløpet, og så stige. Stemmer dette, og er dette noko som gjelder for alle øltypar?

Er vel slik hvis man gjærer med kun kontroll på temperatur i rommet. Det vil fort bli noen grader varmere i spannet når det er full fest nedi der. Men hvis du har kontroll på temperaturen i bøtta blir det anderledes. En jevn temperatur er jo ikke å forakte. Jeg har ikke munn til å smake forskjell på en apa med us05 som er gjæret på 18 grader kontra 20 grader.

Har kontroll på temperatur i bøtta ja, men blir jo litt usikker på om en skal legge opp til at en kjøler det ned når stormgjæringa starter. Er det uheldig å kjøle ned for å unngå temperaturauke eller bør en tillate at temperaturen stiger noken grader?

På IPAen bruker jeg å starte på 18gr (+/- 0.3), så når stormgjæringen begynner å avta (etter 3-4 dager) går jeg opp til 19 I en dag så til 20 som jeg holder tiden ut...

Tilbake
Topp