Da har jeg vært i kontakt med to øldommere og fått tilbakemelding på de tre ølene jeg leverte. Var ikke bare elendighet for den ene var faktisk bra
Fortsatt usikker på hvorfor det smaker slik det gjør siden jeg føler jeg gjør det meste riktig. Her er tilbakemeldingen jeg fikk.
Lucky Jack: Vi oppdaget et eller annet i aromaen (lukten) -- jeg mente å kunne lukte bakegjær, Tania fant noe smørkaramell. Med smørkaramell betegnes et aroma som er forårsaket av diacetyl. Diacetyl oppstår under gjæringen, men absorberes av gjæren etterhvert. Denne prosessen tar litt tid - hvis ølet tappes på flaske/fat for tidlig og dermed fjernes fra gjæren kan gjæren ikke lengre "rydde opp" og fjerne diacetyl. Spørsmålet er hvor lang tid du har gjæret ølet, etter hvor mange dager du cold-crashet osv.
Det som jeg kommer på nå er at, siden ølet er ganske tynn i kroppen og veldig tørrt, det er mulig at det er en infeksjon "på vei" -- f.eks. en vilgjærinfeksjon som kan forklare at ølet er så tynt. I motsetning til vanlig ølgjær klarer vilgjær å bryte ned bl. a. dekstriner; over tid vil ølet ha mindre kropp og restsødme. Men dette er bare en antakelse -- jeg kunne ikke smake en slik infeksjon.
Bend Over: Her var det noe galt -- ølet luktet ganske heftig våt papp, som er et tegn på oksidering. Spørsmålet er om det bare gjaldt den flasken som vi hadde eller om det gjelder for dette ølet generelt. Øl oksideres når den kommer i kontakt med luft/oksygen; det kan skje når gjæringskaret er ikke tett eller når det tilsettes ingredienser til gjæringskaret, under tapping fra gjæringskar til fat, eller fra fat til flaske -- brukte du en mottrykksfyller (beergun e.l.) da du fylte flasken?
Solstorm: Her var det ikke noe å utsette - dette var en nydelig NEIPA! Vi fant ingen bryggefeil.