Rar smak på ølet

Mine erfaringer med Crisp var at spesialmalten var ekstremt varierende, over en lang periode. Maris otteren var stabil over tid, men den fungerer dårlig for meg. Ble høyst merkbare forandringer da jeg endelig skaffet meg Thomas Fawcett igjen. Andre folk kan ha andre smakspreferanser.

Ville nok også bytta tilbake til TF. Har prøvd Warminster MO, også - og den likte jeg veldig godt.

Men skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke smaksløkene mine er så følsomme at jeg vil registrere særlige forskjeller.
 
Jeg er muligens sensitiv på smak, ihvertfall har jeg opplevd det i andre sammenhenger. En kan jo heller ikke helt utelukke aldersforandringer. Crisp har uansett hatt ustabile perioder før. Som forhandler vil jo også Bryggselv søke å finne det optimale skjæringspunktet mellom pris fra leverandør og kvalitet. Kvalitet koster.
 
Sommerens temperaturer har tullet til litt for mine brygg. Gjæringsskapet mitt har varme, men ikke aktiv kjøling, så uansett hva termostaten har stått på så har det gått varmt. Noen av bryggene i sommer har fått litt bismak av type løsemiddel/gasbind.
 
Hadde meg en Vendia Sommerbryg jeg kjøpte i Danmark i sommer og syns den hadde noe av samme rare smak som jeg får i mine [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
293bfaeb4e25158756ffab59bc808df3.jpg


Siste lucky jack. Smaker det samme som de tidligere. På tide å få noen til å smake så jeg kan finne ut hva jeg gjør galt. Noen i Stavanger området med peiling som gidder hjelpe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har jeg vært i kontakt med to øldommere og fått tilbakemelding på de tre ølene jeg leverte. Var ikke bare elendighet for den ene var faktisk bra :) Fortsatt usikker på hvorfor det smaker slik det gjør siden jeg føler jeg gjør det meste riktig. Her er tilbakemeldingen jeg fikk.

Lucky Jack: Vi oppdaget et eller annet i aromaen (lukten) -- jeg mente å kunne lukte bakegjær, Tania fant noe smørkaramell. Med smørkaramell betegnes et aroma som er forårsaket av diacetyl. Diacetyl oppstår under gjæringen, men absorberes av gjæren etterhvert. Denne prosessen tar litt tid - hvis ølet tappes på flaske/fat for tidlig og dermed fjernes fra gjæren kan gjæren ikke lengre "rydde opp" og fjerne diacetyl. Spørsmålet er hvor lang tid du har gjæret ølet, etter hvor mange dager du cold-crashet osv.

Det som jeg kommer på nå er at, siden ølet er ganske tynn i kroppen og veldig tørrt, det er mulig at det er en infeksjon "på vei" -- f.eks. en vilgjærinfeksjon som kan forklare at ølet er så tynt. I motsetning til vanlig ølgjær klarer vilgjær å bryte ned bl. a. dekstriner; over tid vil ølet ha mindre kropp og restsødme. Men dette er bare en antakelse -- jeg kunne ikke smake en slik infeksjon.

Bend Over: Her var det noe galt -- ølet luktet ganske heftig våt papp, som er et tegn på oksidering. Spørsmålet er om det bare gjaldt den flasken som vi hadde eller om det gjelder for dette ølet generelt. Øl oksideres når den kommer i kontakt med luft/oksygen; det kan skje når gjæringskaret er ikke tett eller når det tilsettes ingredienser til gjæringskaret, under tapping fra gjæringskar til fat, eller fra fat til flaske -- brukte du en mottrykksfyller (beergun e.l.) da du fylte flasken?

Solstorm: Her var det ikke noe å utsette - dette var en nydelig NEIPA! Vi fant ingen bryggefeil.
 
Det gleder meg at du har benyttet dommerne våre. Dette er et fabelaktig tilbud.
Med de tilbakemeldingene du nå har fått, hva stemmer best med din opplevelse?
 
Det gleder meg at du har benyttet dommerne våre. Dette er et fabelaktig tilbud.
Med de tilbakemeldingene du nå har fått, hva stemmer best med din opplevelse?

Kanonbra tilbud [emoji4] Kjempekjekt å få skikkelige tilbakemeldinger med dommerskjema og det hele og kjekt at den ene var bra men ble ikke så mye klokere på hvorfor det smaker rart av de andre. Har rengjort og desinfisert så godt jeg kan og muligens infeksjon i den ene. Ølene er og tappet fra gjæringskar til fat med co2 så forstår ikke hvorfor den ene skal være oksidert. Alle er gjæret på 19 grader i 14 dager før cc så skal ha stått lenge nok.
Neste steg er å bytte sensorene i gjæringsskapet og prøve ett mangrove jacks ekstrakt kit for å se om det blir bra.
Tappet en apa på fat tidligere i uken og syns ikke den heller var bra. Dette er ett øl jeg har laget flere ganger før og blitt helt topp. Begynner å bli passe lei av å ikke få det til. Får evt holde meg til å bare brygge Neipa for det klarer jeg visst få til [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp