Meksikansk lagergjær, Imperial L09 og wlp 940

Finn Berger

Moderator
Jeg har nettopp satt brygg nr. 2 (i rask rekkefølge) med Imperials L09 Que Bueno, som jeg aldri har brukt tidligere. Begge har utvikla massive mengder H2S (hydrogensulfid). Stoffet er ikke ukjent for meg - jeg får alltid en del når jeg brygger pils - men disse bryggene må ha slått kretsrekorden med flere kubikkmeter.

Er dette normalt for denne gjæren? Det skal sies at jeg har brukt flaka ris i begge bryggene - henholdsvis 30% og 10% - og det har jeg heller ikke erfaring med, så jeg er åpen for at det kan være en del av forklaring. Men jeg har tilsatt gjærnæring (Fermaid O) for å kompensere for lavt FAN-nivå i vørteren, og skjønner ikke hvorfor risen da skulle gi mer H2S enn normalt.

Nå har det første brygget roa seg. Det står på diacetylrast, og lukter mer som normalt; dvs. at jeg stadig kjenner H2S, men i mer sivilisert konsentrasjon. Og prøven smaker lovende. Det tegner til å bli en krisp og lettdrikkelig sommerpils.

Jeg fant ingen tråd om denne gjæren, som jeg veit flere bruker/har brukt, så jeg tenkte det var greit å gi den en egen. Så kom med alt dere har av erfaringer, ikke bare det som gjelder H2S-produksjon.

Jeg har aldri brukt L09-gjæren, men jeg brukte WLP940 én gang for fire år siden. Notatene mine sier ingenting om svovelforbindelser, bare diacetyl som forsvant med alderen. Jeg gjærte litt varmt ved omtrent 14 °C, og dette kan ha forårsaket en svak jordbærester, noe som ikke var ubehagelig. Ellers sier notatene mine at resultatet var relativt kjedelig og uinteressant sammenlignet med S-189, som var nydelig selv gjært ved romtemperatur. Dette var en sammenligning av de to batchene, med én vørter, men gjært med de to gjærene ved to forskjellige temperaturer. Det var på dette tidspunktet jeg begynte å bruke S-189 til nesten alle lagerølene mine og bestemte meg for at WLP940 sannsynligvis ikke er noe for meg. Jeg kan prøve det igjen en dag som et eksperiment, fordi jeg vet at andre har god suksess med WLP940 eller L09.

Jeg har aldri brukt L09-gjæren, men jeg brukte WLP940 én gang for fire år siden. Notatene mine sier ingenting om svovelforbindelser, bare diacetyl som forsvant med alderen. Jeg gjærte litt varmt ved omtrent 14 °C, og dette kan ha forårsaket en svak jordbærester, noe som ikke var ubehagelig. Ellers sier notatene mine at resultatet var relativt kjedelig og uinteressant sammenlignet med S-189, som var nydelig selv gjært ved romtemperatur. Dette var en sammenligning av de to batchene, med én vørter, men gjært med de to gjærene ved to forskjellige temperaturer. Det var på dette tidspunktet jeg begynte å bruke S-189 til nesten alle lagerølene mine og bestemte meg for at WLP940 sannsynligvis ikke er noe for meg. Jeg kan prøve det igjen en dag som et eksperiment, fordi jeg vet at andre har god suksess med WLP940 eller L09.
"Clean" og "crisp" er beskrivelser jeg har hørt av 949/L09 - og "clean" kan jo godt oppleves som kjedelig. Fermentis sier først om s-189 at den skal kunne gi deg relativt nøytrale øl, så den skulle i så fall også være lit kjedelig. Men så legger de til "Depending on the conditions, it tends to present noticeable herbal and floral notes to lager beers".

Jeg har aldri brukt den, men burde kanskje gi den en sjanse?

Men de ølene jeg brygger nå, vil jeg gjerne ha ganske nøytrale. Kanskje ikke helt på hard seltzer-nivå, men noe i nærheten:).

Jeg gjærer det andre brygget etter et skjema som Lallemand har eksperimentert med i Australia: https://www.lallemandbrewing.com/en/global/resources/whats-new/fast-lagers-from-down-under/

Skjemaet ser sånn ut
  1. Pitch the yeast warm at 17°C to allow for a short propagation step. Hold this temperature for around 24hrs, or until active fermentation is just starting.
  2. Cool to 12°C once fermentation is active and reminiscent of a traditional lager fermentation. Maintain this temperature for 12-24 hours
  3. Let temperature free-rise again to 17°C for a VDK rest and to efficiently complete fermentation.
  4. Use Servomyces™ to add zinc and support the higher nutrient needs of the warm propagation step at the start of fermentation.
  5. Avoid spunding to allow sulfur volatiles to be purged from the vessel during the vigorous fermentation.
Nå blei min stående litt for lenge og litt for varmt på det første trinnet, så jeg er skeptisk til utfallet. Hvor godt tåler denne gjæren høyere temperaturer? Hadde det vært gode gamle 34/70, hadde jeg vel ikke vært så bekymra, men nå har jeg litt angst.

Jeg har ikke brukt den på lenge, men fritt etter dårlig hukommelse og halvgode notater: Gjæra kaldt, hovedgjæring på 10 grader, ga en veldig rein, fin pils. Veldig trivelig sommerøl. Et av de crispeste jeg har laga.

Jeg har ikke brukt den på lenge, men fritt etter dårlig hukommelse og halvgode notater: Gjæra kaldt, hovedgjæring på 10 grader, ga en veldig rein, fin pils. Veldig trivelig sommerøl. Et av de crispeste jeg har laga.
Samme erfaring har jeg med WLP940 - fra ett tilfelle for flere år siden. Brukte den gang 10% flaket mais og 10% flaket ris. Kommer ikke til å bruke mais igjen.

Samme erfaring har jeg med WLP940 - fra ett tilfelle for flere år siden. Brukte den gang 10% flaket mais og 10% flaket ris. Kommer ikke til å bruke mais igjen.
Høres jo ut som en gjær som burde vætr vrldfig populær:).

Ingen tendens til høy produksjon av H2S?

Kan kanskje være en gjær der du ikke skal tulle med temperaturen?

Høres jo ut som en gjær som burde vætr vrldfig populær:).

Ingen tendens til høy produksjon av H2S?

Kan kanskje være en gjær der du ikke skal tulle med temperaturen?
Kan ikke huske det, men det hender jo det er noe h2s under gjæringa, uten at det bekymrer meg nevneverdig.

Jeg får alltid litt sulfidaromaer med meksikanske lagerøl. Uansett om jeg bruker 34/70 eller om jeg bruker Fermolager W eller andre gjærsorter.
De gir seg alltid med alderen, dog. Meksikaneren jeg brygga 29. Mars begynner å være ganske sulfidfri nå.

Jeg er ingen stor fan av alle mulige tilsetninger som skal gjøre livet lett å leve. Her er likevel en som har med h2s å gjøre.

Jeg er ingen stor fan av alle mulige tilsetninger som skal gjøre livet lett å leve. Her er likevel en som har med h2s å gjøre.

Ja se der. Har vært på tanken med å lage meg en tri-clamp kobberdel jeg kan sette på unitanken for å se om kobber i gjæringstanken kan bidra til å redusere svovel, men mulig metallisk kobber har oksidbelegg osv. som gjør det vanskelig...

Feels like cheating - men .... dukker den opp i hylla på Strømmen plukker jeg den nok med meg:(.

Jeg har kobberkjøler - uten at det ser ut til å ha noen effekt.

Tilbake
Topp