Mengde brygg på flaske

Hei

Når man tapper ølet på flasken, har jeg lest at man skal la det være ca 2 cm klaring til korken.
Har det noe å si for gjæringen, eller påvirkes brygget på noen annen måte, ut fra hvor mye luft det er mellom kork og brygg? Hvis man f.eks bare halvfyller flasken?
 
Ved halvfull flaske vil det være mye mer oksygen inne i flasken, å dette kan påvirke smaken.
Dessuten vil det være mye vanskeligere å beregne karbonering siden det trengs mye mer Co2 for å danne nokk trykk i et så stort volum med gass.
Finnes sikkert, andre grunner også, men har aldri tengt noe dypere over det.
Ser ikke helt poenget med å fylle halvfulle flasker.
Blir som regel bare en flaske som ikke blir helt full ved hvert brygg, å denne benytter jeg til å måle FG å ta en liten smaksprøve. :godtoel:
 
Ved overkarbonering vil flasken danne en stor fare for de som skal drikke den. Dommere i flere land aksepterer ikke flasker med stort headspace pga eksplosjonsfare.
 
Hei!

Det var egentlig det jeg trodde - opplevde at det var forskjell på smaken mellom to flasker fra samme brygg. Eneste forskjellen, i utgangspunktet, var mengd øl tappet på flasken og vi mistenkte at det ville ha noe å si for utviklingen.

Det med halvfull flaske var bare et eksempel for å få frem poenget, så jeg er enig med deg, det har ikke noe for seg ;)
 
Tilbake
Topp